Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny dator eller uppgradera nuvarande

Produkter
(logga in för att koppla)

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
Hejsan

Nu när det har börjat komma ut nya komponenter på marknanden så som intel i5/i7 och att min dator känns aningens seg har jag börjat fundera på om det är dags att köpa nytt/uppgradera mitt system.

Det jag sitter på i dags läget är en intel q6600 quad klockad till 3GHz, 4gb ram (kan dock bara använda 3,3 pga 32-bit OS), 8600 256mb grafikkort och windows XP home 32-bit OS.

Det är tre alternativ jag funderat på:

1. Uppgradera nuvarande till 8gb ram och windows 7 64-bit när dt släpps och eventuelt nytt grafikkort för att klara av CS4.

2. Köpa en mac, alltid hört så mycket bra om dom men när jag testade CS4 på en macbook pro med 2gb ram och en dualcore på 2.6HGz var jag inte imponerad ett dugg, mitt nuvarande system slog den med hästlängder kändes det som. Macmini eller en mac pro alternativt en begagnad G5 är det som gäller känns det som.

3. Köpa ny windows dator med en i5 eller i7 som grund och köra med win 7 64-bit och 6/12gb ram om i7 eller 8gb ram om i5.

Det jag kommer använda datorn till är bild redigering av bla TIFF coh RAW bilder, webdesign, CAD i inventor 2010 och eventuelt video redigering.

//Nicko
 
Jag har fyra datorer, varav två har XP, en har Vista och en har Windows 7, betaversion.

Helt klart går XP-datorerna snabbast, trots klenare hårdvara.
Min rekommendation är att använda XP, W7 är snabbare än Vista, men XP slår fortfarande W7.

Att köpa mer RAM hjälper knappast upp prestandan, du har redan alla RAM du kan använda.
 
Prova stäng av indexeringen i Vista och allt grafiskt lullull så får du rätt OK fart även på den windowsversionen. Windows 7 är dock betydligt snabbare än Vista.

Jag kör Win7 x64 med 2GB ram på en 3 år gammal stationär HP och det rullar på alldeles prima. Jag ska dock uppgradera med mer minne eftersom jag kör LR x64 som kan dra fördel av mer minne.
 
Din CPU är fortfarande rätt bra.
Vad är det för hastighet på ram-minnet? (Vad stödjer ditt moderkort för fart?)
4Gb räcker riktigt långt men det är långsamt om de är långsamma. :)
Byt grafikkort! Ditt är riktigt tråkigt och långsamt idag. Har du stöd för PCI-E? Annars byt dator.
Kör du senaste Photoshop så köp ett nytt nvidiakort. Ett 275 duger gott!

Angående OS så köp Win7 64bit om du bygger ny dator, annars behåller du ditt XP 32bit. Skaffa inte XP 64bit för att få användning för extra ramminnet. XP64 är fortfarande ganska kasst.


Glöm inte att testa att installera nya drivrutiner för hela din dator som den står idag. Det är ju gratis och brukar kunna ge skillnad!
 
Nicko,
Håller med Johan i allt han säger om din dator men jag saknar erfarenhet av CAD, videoredigering och PS. Kommer själv att köpa CS4 nu i vinter så jag lär väl upptäcka ett och annat. Jag har också en Q6600 och 4 GB minne men sedan en singel 8800GTX. Hårddiskar i Raid-0. Håller på med lite research för en uppgradering både av hårdvara och operativ. Kör just nu Vista x86 men tänker successivt migrera till 64-bitars Seven och 8 GB minne. Jag är nöjd med Vista nu efter SP2 - fungerar tämligen prickfritt men av olika skäl vill jag byta ändå. Mitt system är en aning segt, främst pga av att jag inte städat bort alla onödiga processer och lull-lull. Har inte riktigt sett behovet än, men de som gjort det har upplevt stora förbättringar. Samma gäller säkert Seven, trots att det anses som mycket snabbare redan som råkopia.

Funderar på att installera Seven på en ganska liten SSD, det bör ge viss fart och ökad säkerhet, hoppas jag. Sedan lägga data på en annan disk (jag har dubbla externa hårddiskar för säkerhetskopior) Jag är osäker på hur mycket ett nytt grafikkort skulle göra för mitt arbete i PS, kanske inte så mycket som det skulle göra för en spelare, men de olika korten är ju dedikerade för lite olika saker.

Jag kommer gärna tillbaka hit med info om vad jag kommer fram till. Gör gärna det du också, så kan vi kanske hjälpa varandra.
 
Smal, SSD är bra men tänk på att om du inte kan ha alla filer du arbetar med på den så faller syftet lite. Datorn blir snabbare i uppstart i sig själv och program men filhanteringen faller om du inte kan ha filerna på den. Dessutom, Windows plus några program blir lätt fullt på disken och då fungerar den sämre. Spara lite till och köp en större direkt är mitt råd, alternativt vänta ett halvår med att köpa SSD tills priserna faller än mer.

Ska du köra Photoshop CS4 har du en hel del att vinna på att köpa ett nytt nVidia-grafikkort vad det verkar då CS4 stödjer att även CPU'n gör beräkningar. Ett nVidia 260-kort kostar väldigt lite.

Dumpa Raid 0 och kör Raid 1 om du vill vara säker. Raid 0 ger högre hastighet men faller en disk försvinner datan! Raid 1 är ju en spegling och rekommenderas högt när man har datorn som arbetsredskap.
 
Ja det är mycket att fundera över. Min ursprungliga tanke var att byta från nuvarande 640GB Raid-0 (2x320) till 2x1TB Raid-1. För att göra detta smidigt behöver jag nästan blåsa nuvarande installation och börja från scratch med nya installationer av bägge operativen. Har en OEM så jag blir lite styrd av det. Är väldigt osäker på om jag kan göra en image av C-partitionen och skippa övriga partitioner, såsom recovery, för att sedan återställa den, helst som D (med W7 som C), på en Raid 1 och få allt att fungera. Raid fungerar ju inte riktigt som vanliga diskar, även om jag har hårdvarukontroll. Om jag lämnar Vista med sina diskar som det är och lägger W7 på en ny disk så kan jag ta denna nya disk med mig när jag byter dator om 1-2 år. I samband med detta dumpar jag Vista för gott. En ganska enkel lösning, hoppas jag.

Har funderat på GTX295 som grafikkort men det blir nog i steg 2 när jag fått in W7 och ser hur det rullar. Hoppas jag har kräm nog för allt detta. Har en PSU på 750 W, så det borde nog räcka. Är en smula osäker på vilket kort som optimerar bäst för fotoeditering, GTX295 är ju kanon om man vill köra applikationer i 3D men jag vet inte för foto...

Jag vet inte hur du tänker med filhanteringen. Tänkte peta in en fjärde disk på 1 TB för filerna. Bör väl inte nödvändigtvis göra att det blir långsamt eller, hmmm, har jag fel, hur var det nu? Växlingsfilen lär i alla fall köra på SSDn.
 
Det är väl inga problem att installera om en OEM? Jag har blåst system flertalet gånger utan problem och byter man moderkort som brukar vara regeln för att inte få använda sin OEM kan man ringa ett hjälpnummer och då låser de upp nyckeln igen. Bara att säga att moderkortet gått sönder eller så.
 
Nej det är inte där problemet ligger, det är allt runtomkring jag hoppas slippa med alla program, inställningar osv.
 
Helt klart går XP-datorerna snabbast, trots klenare hårdvara. Min rekommendation är att använda XP, W7 är snabbare än Vista, men XP slår fortfarande W7.

Att XP spöar W7 håller jag då inte alls med om.

W7 är framför allt mycket mer användarvänligt på ett stort antal punkter.
Ett exempel bland många är att om du ändrar prioritetslistan för nätverkskort så kräver XP att du startar om datorn för att ändringen ska gälla, till skillnad från W7.

Om man inte lider av akuta kompabilitetsproblem finns det ärligt talat ingen anledning att välja XP över W7 i dagens läge...
 
Att XP spöar W7 håller jag då inte alls med om.

Det behöver du inte men Sweclockers har mätt det hela och det är sant att XP slår W7 på en hel del saker i hastighet.
Dock har inte W7 optimerats så till den milda grad som XP har gjort så vi kan räkna med snabbare i framtiden.
Dessutom är inte snabbhet allt, det finns en del features som W7 har men XP inte har. Dx11 t.ex.
 
Det behöver du inte men Sweclockers har mätt det hela och det är sant att XP slår W7 på en hel del saker i hastighet.
Dock har inte W7 optimerats så till den milda grad som XP har gjort så vi kan räkna med snabbare i framtiden.
Dessutom är inte snabbhet allt, det finns en del features som W7 har men XP inte har. Dx11 t.ex.

Hur många olika kombinationer har dom testat det på är då min fråga ?

På 3 olika maskiner hittills så kan jag säga att W7 är märkbart snabbare alternativt omärkbar skillnad på allt jag testat iaf.
 
Hur många olika kombinationer har dom testat det på är då min fråga ?

På 3 olika maskiner hittills så kan jag säga att W7 är märkbart snabbare alternativt omärkbar skillnad på allt jag testat iaf.

Du får kolla upp mer noggrant själv om du intresserad..

Testerna var på nybyggd dator med rena installationer och de körde alla vanliga händelser plus diverse spel och program. XP var t.o.m snabbare på uppstart vilket alla tjatar om ska vara så jäkla snabbt på W7.

Att du har märkt att det är snabbare betyder ju inte lika mycket som mätningar under kontrollerade former eller hur.

Det skall sägas att skillnaderna är mycket små men det är intressanta fakta i en diskussion när de flesta testare säger att W7 klyver allt annat på mitten, när det bevisligen inte är så.

Eftersom skillnaderna är små nu så kan vi räkna med uppsving när drivrutiner och servicepack fixas. Jag hade därmed aldrig kört XP idag på en ny dator.
 
Du får kolla upp mer noggrant själv om du intresserad..

Testerna var på nybyggd dator med rena installationer och de körde alla vanliga händelser plus diverse spel och program. XP var t.o.m snabbare på uppstart vilket alla tjatar om ska vara så jäkla snabbt på W7.

Att du har märkt att det är snabbare betyder ju inte lika mycket som mätningar under kontrollerade former eller hur.

Det skall sägas att skillnaderna är mycket små men det är intressanta fakta i en diskussion när de flesta testare säger att W7 klyver allt annat på mitten, när det bevisligen inte är så.

Eftersom skillnaderna är små nu så kan vi räkna med uppsving när drivrutiner och servicepack fixas. Jag hade därmed aldrig kört XP idag på en ny dator.

Kan inte hålla med dig om att mätningar är viktigare än vad jag märker, det visar ju bara att det är större skillnad än bara mätbart.
Och att då bara göra testet på en enda konfigurering säger ju inte mycket kan helt enkelt handla om en enda felaktig drivrutin för tex moderkort eller dyl som inte är 100% i ena systemet för att det ska bli skillnader.
Som exempel så var det så i början i spel att det pratades om att det var så dåligt på att hantera grafik.. ja jag märkte det själv & såg det drastiskt på lägre FPS, sen kom det riktiga drivisar och poff så hade jag högre fps med samma konfig som jag hade någon gång i XP.

Missförstå mig är en av dom som förespråkat XP länge.. Men i mina ögon är Win7 redan innan det är släppt hästlängder bättre än xp.
 
Håller helt med dig om att det hela beror på drivrutiner (och säkerligen ännu snabbare med service pack).
Skulle aldrig köra XP på en ny dator, eller en äldre om jag var tvungen att köpa nytt OS. Vi är värda att slippa tråk-XP.
 
Kan börja med att säga att jag inte läst alla inlägg..


Men iaf. Jag sitter på en dator med följande
Q6600 @ 3.0
6GB @ 1066mhz
G260 OC 896MB
etc..

Med denna dator så behandlar jag RAW bilder från en
Canon Eos 1Ds med bildfiler på ca120mb (öppnade) ofta i flera lager.
Beror lite på vad som skall göras men oftast har jag inga bekymmer
alls, kan vara "Heal" som segar spec i 16Bitars läge osv.

I ditt läge så skulle jag köpa ett lite vassare grafikkort
de kostar inte så mkt idag.
Mer minne och Win7 64bit!
3.3GB minne i Vista är för lite helt enkelt om man ska hålla på i photoshop!

Du kommer märka väldigt stor skillnad.

Alternativ 2, köp en vettig MAC.
 
Senast ändrad:
Intressant diskussion att följa.

Jag sitter idag på en "gammal" amd x2 processor och 4gb ram med windows XP.

Har funderat på att byta upp mig till core i5, 12gb ram samt win7 64bit.

Idag kör jag en raptor som system disk och ett raid 5system med ett highpoint kort vilket fungerar bra.

Vilket är det "minsta" grafikkortet jag borde köpa för att kunna nyttja dess prestanda i photoshop CS4?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.