Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny canon... 40d eller 50d?

Produkter
(logga in för att koppla)

crackzone

Avslutat medlemskap
Hej Alla,

Jag har inte fotograferat så mycket själv, men är väldigt fotointresserad. Hade för ett antal år sedan en analog Canon eos 3000 och är nu på gång med att köpa en ny digital.
Jag kan dock inte bestämma mig för vad jag ska ha.
Någon som har erfarenhet av dessa kameror?

Har jag som "glad amatör" användning av en 50D eller är det att ta i? Är det bättre att köpa en 40d och kanske spara pengarna till en bra glugg? Är 50d överlägsen på flera sätt jag inte förstår och ingen vettig människa köper 40d? *skratt* Som ni förstår, så vill jag gärna ha lite tips.
Vill inte lägga mer än runt 10.000 och få så mycket som möjligt för dom pengarna.


Allt gott,
Tobbe
 
40d är en riktigt trevlig kamera i alla avseenden, 50d har nyare sensor, bättre display och mer megapixels.

kan vara nån mer marginell skillnad dock.
 
vill du få så mycket som möjligt av pengarna så är 40d det bästa valet sedan får du några tusen över till en bra glugg tex sigma 18-50 2.8 eller tamron 17-50 2.8
 
Tack för svaren!

persept; Jadu, jag vet inte riktigt. Något som tilltalar mig personligen är sekvenstagningen på 6,3 bilder/sek på båda, för att fotografera snabba rörliga motiv/idrott etc.
Annars kommer jag nog att ha den som allroundkamera och har inget direkt område som jag vill utveckla mer än något annat; typ "makro"...om jag förstod din fråga rätt?
 
Hej


Skulle jag varit utan kamera och köpt en ny idag skulle jag nog valt en 50D, inte för att den är så mycket bättre, men det är lite småfinesser som lockar, inte minst den bättre skärmen.

Nu har jag dock min 40D idag och känner inget direkt sug efter att uppgradera, det är för lite som skiljer.

Jag tycker det viktigaste är att du har råd att köpa bra objektiv till huset så om budgeten är begränsad, välj en 40D och lägg det du sparar på bra optik.

Lycka till!

mvh
Anders

PS: I valet mellan dessa båda hus spelar det ingen som helst roll vad du tänker fotografera. De är ju i princip samma kamera.
 
Precis - om du uteslutande skulle fota macro så behöver du ju kanske bara en glugg och där finns det några bra som inte är allt för dyra - inomhus sport och du behöver budget för ljustarka telen... i det sista fallet låter 40D som en bra start? Kanske tom. beggat för att bereda plats för en massa tungt glas?

/
 
Fotokungen.com har fortfarande 40D-hus för 5990 kr. Demo-hus som Canon använt på mässor.
Alltså halva priset i stort sett mot en 50D.
/L
 
Jag har precis varit i samma val och kval... Det slutade med en 40d, Det verkar ju inte skilja allt för mycket mot 50d (som jag fattade det, är gröngöling..). Sedan ville jag ha filter, motljusskydd, en vettig väska, hoppsan där försvann 1500,- till. 40d kändes mest prisvärd för min egen del då jag kunde klämma in lite mer prylar i budgeten.
 
usch vad jag velar...

Tack alla för svaren... jag har funderar lite och om det står mellan dom här modellerna så är det nog utan tvekan en 40d som gäller, just med tanke på priset.

Men...naturligtvis så finns det alltid ett "men"

Såg precis ett väldigt bra pris på en 450d med tillhörande objektiv där man sparar ytterigare några tusenlappar.

Någon som kan hjälpa här? Hur pass mycket bättre kamera får man om man istället väljer en 40D?

Nu slogs jag av tanken på att gå ner till en 450 och kanske dessutom kunna köpa en extra HD till burken för bildredigering...
*velig*
 
Visst är 450D också en prisvärd kamera, men gå till en fotobuktik och jämför med 40D. Enligt min uppfattning är de viktigaste skillnaderna att 40D har bättre sökare, snabbare AF och bättre reglage. Att den tar fler bilder per sekund är också betydelsefullt om man tänker plåta sport.

En extern HD får du ju för 500 spänn, så det kan väl inte vara avgörande?
 
Tack Erland...
Jo, jag får göra det =)
Nej, det hänger inte bara på HD'n...men pryltokig som man är..."mycket vill ha mer" ;0) Skiljer det inte så mycket i "prestanda" så blir det ju ännu mer pengar över till gluggar =)

Men ja, det verkar också som att 450 är mindre, och jag är rätt stora händer.. *hmm*

Tidigare har jag haft en Canon Eos 3000, någon aning om hur denna är storleksmässigt jämfört med dom här?
 
Fundera på vad du ska fotografera.

Jag vet inte hur mycket du har funderat på exakt vad det är du ska fotografera.
Men du verkar ha funderat på sport/action-foto?

I så fall kan du stryka 450D från listan på en gång.
450D är ett bra hus på många sätt, och det går utmärkt att ta bra bilder med det, i alla fall för vissa typer av fotografering.

Men det finns påtagliga skillnader i hur snabb AF (AutoFokus) är mellan xxxD och xxD serierna.

xxD-serien har dessutom bättre byggkvalite, med bättre skydd mot stötar och fukt.

Visserligen så är optiken generellt viktigare än valet av hus i flera avseenden, men det är ändå smartare att satsa på "rätt" hus från början, och skaffa optik i takt med vad ekonomin tillåter.

Sedan är det alltid ett hett tips att kolla efter beg. utrustning.
(Mitt bästa köp hitills var när jag köpte mitt 1D mkII begagnat till ett bra pris).

Vore jag du skulle jag seriöst överväga ett beg 40D i bra skick.
 
Tack Erland...
Jo, jag får göra det =)
Nej, det hänger inte bara på HD'n...men pryltokig som man är..."mycket vill ha mer" ;0) Skiljer det inte så mycket i "prestanda" så blir det ju ännu mer pengar över till gluggar =)

Men ja, det verkar också som att 450 är mindre, och jag är rätt stora händer.. *hmm*

Tidigare har jag haft en Canon Eos 3000, någon aning om hur denna är storleksmässigt jämfört med dom här?

Skiljer en hel del både storleksmässigt o viktmässigt på 3000 o 40D
40D är större/tyngre
 
Jag var för några månader sedan i samma sitts och undrade vad jag skulle välja. Nu valde jag mellan 450D och 40D och nu är jag väldigt glad att jag valde 40D. Det är ett rejält uppsving och 450D är iof inte en dålig kamera men den är plastigare och inte lika rejäl och robust som 40D. Det känns verkligen att man kommit ett steg närmare proffessionell utrustning med 40D. Själv tycker jag inte heller det är försvarbart att köpa nytt. 40D tillverkas för att hålla för 150.000 exponeringar på slutaren. Nästan ingen har kunnat ta så många bilder ens om dom försökt, och jag kan inte se någon direkt nackdel med att köpa begagnat. Speciellt i tider efter jul då många vill sälja julklappen eller uppgradera till 50D. Visst är 50D häftigare men inte värt dom extra tusenlapparna...

Välj inte 450D, det är mitt råd!!

MVH
Jacob
 
Har kört min 40D i över ett år, den är kanon. Kompletterade nyligen med en 450D som julklapp till min fru (beg 3.250kr). Innan jag slog in den i julklappspapper tog jag en svart spritpenna och målade över alla ikoner på övre ratten utom P, Tv, Av, M och A-DEP (...tvekade om jag skulle måla över A-DEP också, men den får hänga med ett tag till). Nu är den jättelätt att använda och man behöver inte bli förvirrad!

Det som slår mig mest är att hälften av funktionerna i menyerna saknas, sånt som man faktiskt använder på 40D. Mitt tips är att surfa hem manualerna på båda och läsa igenom vilka inställningar som finns och se om 450D räcker för det du vill göra.

450D är enklare att använda (for oerfarna) och har bättre Auto-ISO.
40D är snabbare, har fler finesser och bättre AF.

Båda tar bra bilder och eftersom de är så billiga behöver man inte välja.
 
Tack för svaren alla! Efter noggrant övervägande och läsning så blir det en... 40D. Ska bli hur kul som helst och kan knappt bärga mig tills den dyker upp!
Tack alla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.