Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon värstingblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_E

Aktiv medlem
Tjena alla här på fotosidan. Jag tänkte höra med er om någon känner till blixten sb-11? Jag funderar på att införskaffa en sådan, men vill veta om det fungerar bra etc.

Vad jag förstått är den ganska tung, stor och otymplig. Ny verkar den lite väl dyr att köpa, därför undrar jag ifall någon känner till ett bra ställe att köpa den begagnad på? Den verkar minst sagt vara ovanlig...

MVH Erik
 
Polyfoto i Borlange har en begagnad. Jag har handlat av dem tidigare och de ger 6man garanti. Det borde vara en del prutman pa den har for jag antar att det ar samma exemplar jag sag dar for ett par ar sedan.

http://www.polyfoto.borlange.expert.se/cgi/prods.cgi?begagnat

Inte for att det ar mitt problem men detta tycker jag verkligen verkar vara ett gammalt harke, de vanligaste blixtarna till F3 var val metz CT45 och SB-16, bada dessutom mycket vanligare begagnade.

/Johan Arvelius
 
Schysst, så du tror att det finns prutmån? Vet du förresten hur bra den där blixten är? Den har ju ett imponerande ledtal.

Svar på att kolla blocket svarade jag faktiskt inte på, då jag ansåg att det inte var ett relevant svar då jag självklart kollat alla vanliga begagnat kanaler.

/Erik
 
Erik_E skrev:
Svar på att kolla blocket svarade jag faktiskt inte på, då jag ansåg att det inte var ett relevant svar då jag självklart kollat alla vanliga begagnat kanaler.

/Erik

Om du inte vill ha tips utan bara relevanta svar på exakt var du kan hitta en så Tala om det på en gång så slipper medlemmarna lägga ner tid på dej.
 
Ursäkta om jag lät vresig, men blocket är ju första instans menar jag, har man inte tittat där har man inte tittat nånstans... jo, jag har läst infon på mir, så ställer om frågan mer specifikt: Någon som har erfarenheter från att ha använt en sedan blixt?

/Erik
 
Är du ute efter höga ledtal (telefotografering?) kan du ju titta på en Metz 45 med Metz "Televorsatz". Ledtal 80 vid ISO 100.och således ledtal 160 vid ISO 400. Men den tecknar inte ut mera än minimum 135 mm objektiv. Televorsatz är inte tung - men stor som ett ganska rejält extraljus till en bil.....
Om det funkar? Jajamensan! Nackdelar?? Jo, samma trista platta ljus som vid all blixtfotografering med "direktpangpårödbetanblixtfoto". Det är svårt/omöjligt att moderera ljuset genom att använda 2 blixtar.......
Us
 
Senast ändrad:
Erik_E skrev:
Schysst, så du tror att det finns prutmån? Vet du förresten hur bra den där blixten är? Den har ju ett imponerande ledtal.

/Erik

Inte for att de brukar vara lattare att pruta med an andra men jag kan ju i alla fall bidra med informationen att den har legat dar lange, minst tva ar.

Jag har ingen erfarenhet av den men jag tycker inte att ledtalet ar sa imponerande, den har ju ingen zoomreflektor och vager nastan ett kg.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.