4/3-Systemet har det största urvalet av anpassade objektiv
Linus J skrev:
Aaah se där. Inte tänkt på det hehe.
Men en annan anledning till byte av kamera är också utbudet av objektiv.
Har inte sett så många till olympus kamrorna.
E-300 har en enastående kvalitetskänsla, eftersom den är byggd helt i metall. Alla andra budgetkameror är byggda i plast, som dock därmed blir lättare. Med en E-300 riskerar man inte att det knakar i plasten, när man monterar på sitt gamla och tunga 300mm/F4.5 objektiv. Efter ett år med min kamera, med frekventa objektivbyten i olika miljöer såsom med damm, sand, salt, snö och lite regn, så ser den förvånanvärt fräsch ut. Lite repig display kanske, men lite patina kan jag acceptera. Jag funderar på att sätta en skyddsfilm på displayen dock. Kameran har fungerat utmärkt och jag har inte behövt lämna in den för någon service ännu. Jag uppskattar verkligen att mina bilder inte visar några fläckar av damm på sensorn, vilka några av mina vänner som även har DSLR med utbytbara objektiv tyvärr får dras med. Eftersom vi befinner oss i forumet "Övriga tillverkare Digitalt", så skulle jag tro att Sony DSC-R1 inte heller är en kamera som dras med smuts på sensorn pga objektivbyten. Är det kanske den kameran du funderar på, eftersom du postade din fråga här ?
När det gäller optik, så finns det för 4/3-systemet mer anpassad optik än från någon annan leverantör. Det finns en raktecknande zoom 7-14mm/F4, en mycket bra 11-22mm/F2.8-3.5, en alltiallo-zoom 14-54mm/F2.8-3.5, två makros som är bland det skarpaste du kan fota med i 4/3-systemet, ljusstarka 50mm/F2.0 makro, nya ljusstarka zoomar med F2.0, samt teleobjektivet 50-200mm/F2.8-3.5 som nog är det objektiv efter 14-54mm/F2.8-3.5, som de flesta Olympus-ägare lovprisar som den bästa gluggen att ha på en E-1/E-300/E-500. Prova en 50-200mm/F2.8-3.5 på din E-300, så får du själv se.
Det finns inget annat digitalt SLR-system idag, som via adaptrar kan ta så många olika fabrikanters objektiv, som just 4/3-systemet. Orsaken är att avståndet från bajonetten till den mindre sensorn är kortare än på övriga fabrikat, så att man enkelt kan kila in en adapter. Jag tror det är minst 11 olika, dock går det inte att montera på Canon objektiv på en Olympus DSLR. (Jämför med det omvända att flera Canonägare funnit att gamla Olympus OM vidvinkelobjektiv ger mindre problem med skärpa och vinjettering på 1.0x crop sensorer). Se t.ex. CameraQuest, som hävdar att Olympus 4/3-System är
"Most Adaptable Digital SLR". Mitt ljusstarkaste objektiv på en E-300 är ett 50mm/F1.4, samt mitt längsta är ett Makinon 500mm/F8 spegeltele med 2x telekonverter.
Jag kan hålla med om att det är lite besvärligt att fota med en DSLR, min E-300 har visst en del saker jag inte gillar, men som jag till trots har lärt mig att kompensera för med gott slutresultat.
Det jag funnit är krångligt med en DSLR är:
- Om E-300 är för stor att ta med, byt till en E-500 som är mindre.
- Vitbalansen är åt skogen. Köp ett vitt/grå-kort eller programmera upp OK-knappen för Custom-WB, eller använd förutbestämda färgtemperaturer. Fota i båda formaten RAW & SHQ-JPEG och fixa vitbalansen i rå-konverteraren. Eller byt till en E-1 som har en inbyggd WB-sensor, som därmed ger väsentligt stabilare WB-resultat än i E-300.
- Exponeringen är åt skogen. Uppgradera till senaste f/w ver 1.3, som förbättrar en aning. Använd ESP vid kontrastrika motiv, alltid centrumvägd mätning med blixt, samt spotmätning efter övning. Kolla histogrammet som återkoppling vid övningarna. Eller byt till en E-500, som har ett nytt mycket avancerat exponeringsmätsystem, bättre än både E-300 och E-1 och som rapporteras fungera mycket väl.
- Blixtbilderna blir så där? Köp till en FL-36, så har du marknadens smidigaste system med två synkroniserade blixtar, se bilden nedan. Oslagbart för en kamera i budgetklassen, både till funktion och resultat. Med en E-1 får du ändå köpa till en extern blixt.
- E-300 är en kultkamera som inte slog som man önskade - motsvarigheten till bilvärldens Ford Edsel kanske? Vissa gillar den, andra har svårt med dess former. Byt till en E-1 kanske? Den har bättre ergonomi, med fler knappar och rattar för den klassiske fotografen. Med dagens pris har denna två år gamla blivit riktigt prisvärd. Vilken annan kamera har helt skyddande miljötätningar i denna prisklass?
- Brusigt vid låga ljusnivåer. Använd ljusstarka objektiv, använd stativ där det går, samt lär dig att använda ISO800 och ISO1600, så att du vid behov vet begränsningarna. Se till att exponera väl, dvs undvik underexponeringar vid ISO-värden över 400, framför allt vid ISO1600. Köp t.ex. NeatImage för att reducera brusinnehållet i bilden, så kommer resultatet vid nedsamplad storlek att bli acceptabelt i de flesta fall. Eller byt till en E-500, som har en välavstämd brusreduktion inbyggd i kameran, se bifogade referens till Imaging-Resource test av E-500. Eller byt till en Canon Rebel XT, som är den budgetkamera som har de bästa egenskaperna vid låga ljusnivåer, utan att för den skull skärpan kompromissas allt för mycket med vid höga ISO-nivåer. Canon 350D, samt E-300 och E-500 har samtliga 8 Mpix sensorer, vilket ger dessa kameror fördelen gentemot övriga 6 MPix budgetkameror att det jämförbara resultatet nedsamplat till web eller print förbättras ytterligare. Med samma resonemang, så skulle jag tro att nya Sony DSC-R1 med 10.3 Mpix har goda förutsättningar här, åtmistone upp till ISO 800 genom att den har flest pixlar, se ånyo bifogade referens till Imaging-Resource.
Ref: