Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera.. Nikon vs Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har möjlighet att få köpa en Nikon D1X, men har objektiv till en Minolta 404si liggande här hemma. Har fått höra att jag bör glömma att använda de objektiven på D1X kameran då jag skulle förlora funktioner å annat på det.

Hur bra är då Minoltas digitala spegelreflex kameror? Jag søker en semipro kamera. Vad bör jag köpa?

MVH Elin

Hej Fjällblomma,
när det gäller att välja bland minoltas kameror är det väl rätt enkelt eftersom det bara finns en (7D). Den är säkert bra även om en del småproblem antyds i andra trådar men det är ju deras första så viss förståelse måste man nog ha.
D1X är en trotjänare som fokuserar/arbetar snabbare och tål fukt, kyla och går att använda hyfsat med handskar men en begagnad kan förstås gå sönder "närsomhelst" och är tyngre så det beror lite på vilken typ av fotografi du ägnar dig åt mest. Bildkvalitetmässigt skiljer det nog bara lite men det är större chans att överhuvudtaget få ett rörligt objekt i fokus med D1X. Nikons dyrare objektiv har fokuseringsmotor som snabbar upp ytterligare men minoltan har ju bildstabilisering som är bra om man vill slippa/undvika stativ under vissa förutsättningar.
mvh/Kalle (digitalfotolärare i Umeå som nyss köpt" en D2X :)

har bara tagit två testfoton än med den..gråregnigt ute idag..men på t ex
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1021 är folk mycket nöjda med den och det känns som en kamera som kommer duga mycket länge. hade en D2H och D100 innan men D2X har både hög upplösning (12.4 bra Mpixlar), snabba sekvenser 5 resp 8/s och lågt brus och suverän blixthantering med SB-800. Rejäl display och sökare och batteri som håller länge men ganska dyr även om jag har mina kanaler..
En variant är ju att köpa en billig beg D1x/70 nu och köpa D2X näst(näst)a år.. (det kommer även D50, D70s och 12Mpix D90 ryktas det om)
Det som egentligen blir dyrt i sammanhanget är ju när du ska köpa optik till din kamera - det kan lätt kosta 100.000 oberoende av märke ifall du t ex ska ha ljusstarka telen etc så kanske ska du titta lite på vad du kan behöva framöver och om det finns lämpliga objektiv till den kamera du funderar över.

Lycka till!
/K

hmmm, köpa en billigare dslr nu och köpa en d2x nästa år, sen lite gluggar för 100000,mjo de e ju bara ca 150000.
jag tror faktiskt inte det där är speciellt rimligt för en amatörfotograf, om man inte vunnit på lotto vill säga :)

Jag försökte bara illustrera att man behöver optik till en systemkamera och att det snarare handlar om vilket system som är bäst för det man vill göra - inte bara kamerahuset. (t ex funderade jag på att byta till Canon men hittade ingen bra ljustark vidvinkel som motsv min 17-55/2.8) Sen är man ju inte tvungen att köpa optik för 100' såvida man inte blir yrkesfotograf eller har hyfsat ställt - många spenderar ju 100' på en bil som kanske ger mindre glädje för pengarna. Bildar man sen en liten fotofirma så slipper man ju momsen. Jag känner ju inte till Elins ekonomi och preferenser men eftersom hon funderar på D1X verkar det vara ett seriöst intresse och om 3 år kanske en beg D2X är rimlig för henne och då har hon några fina objektiv från sin beg D1X/D70/D100 som hon kanske köpt för ca 10' resp 6' - mindre än 7D och jag finner det inte sannolikt att minolta kommer med nåt motsvarande D2X inom några år. Sen verkar hon ha redigerat sitt förra inlägg så mitt svar ser lite konstigt ut.
mvh/K som inte vunnit på lotto men äter billigt

nutte skrev:
(t ex funderade jag på att byta till Canon men hittade ingen bra ljustark vidvinkel som motsv min 17-55/2.8)
Det närmasta är väl sigmas 18-50/2.8EX DC, men det förutsätter att det är en 1.6x sensorkamera.

nutte skrev:
Jag försökte bara illustrera att man behöver optik till en systemkamera och att det snarare handlar om vilket system som är bäst för det man vill göra - inte bara kamerahuset. (t ex funderade jag på att byta till Canon men hittade ingen bra ljustark vidvinkel som motsv min 17-55/2.8) Sen är man ju inte tvungen att köpa optik för 100' såvida man inte blir yrkesfotograf eller har hyfsat ställt - många spenderar ju 100' på en bil som kanske ger mindre glädje för pengarna. Bildar man sen en liten fotofirma så slipper man ju momsen. Jag känner ju inte till Elins ekonomi och preferenser men eftersom hon funderar på D1X verkar det vara ett seriöst intresse och om 3 år kanske en beg D2X är rimlig för henne och då har hon några fina objektiv från sin beg D1X/D70/D100 som hon kanske köpt för ca 10' resp 6' - mindre än 7D och jag finner det inte sannolikt att minolta kommer med nåt motsvarande D2X inom några år. Sen verkar hon ha redigerat sitt förra inlägg så mitt svar ser lite konstigt ut.
mvh/K som inte vunnit på lotto men äter billigt

Jo jag förstår hur du menar.

Jag hoppas själv på att kunna köpa en d2x inom den närmaste framtiden, fast när jag väll har råd har det väll kommit ut något man ännu hellre vill ha:)
/Tim som måste äta makaroner till middag varje dag i ett år för att kanske kunna köpa sin drömkamera.

Tycker det är viktigt att alltid utgå ifrån vad du ska plåta.

Kräver ditt användningsområdet t.ex. bildstabilisering? Isåfall får du betala MYCKET mer för en Nikonlösning än Minoltas hus-AS.

Nikon D1X är ju en ganska rejäl kamera, men den är ju trots allt 4 år gammal. Den har med dagens mått mätt bedrövliga skrivtider till minneskort och dålig serietagning. Både bildkvalitet och upplösning är väl ungefär i klass med det senaste årets 6MP-kameror.
Vad gäller 7D har jag inte prövat blöta ner den, men den fungerar utmärkt i kyla och med handskar på, den också.

Jag skulle själv fundera noga innan jag valde att köpa en 4 år gammal begagnad kamera, om det inte var ett riktigt bra pris.

stäck skrev:
Nikon D1X är ju en ganska rejäl kamera, men den är ju trots allt 4 år gammal. Den har med dagens mått mätt bedrövliga skrivtider till minneskort och dålig serietagning. Både bildkvalitet och upplösning är väl ungefär i klass med det senaste årets 6MP-kameror.
Vad gäller 7D har jag inte prövat blöta ner den, men den fungerar utmärkt i kyla och med handskar på, den också.

Jag skulle själv fundera noga innan jag valde att köpa en 4 år gammal begagnad kamera, om det inte var ett riktigt bra pris.

Många frågor från mig hær...
Vad skulle du sæga var ett riktigt bra pris på D1X? Det lutar stadigt mer åt Minoltan. Går det att anvænda objektiv från 404Si på D7?
Tack før all hjælp jag får!!!

Jag vet inte exakt vad jag skulle betala, har inte på allvar funderat på att köpa en D1X. Men med tanke på vad man får ge för nya kameror (som tar lika bra bilder, om än inte i samma stridsvagnslika förpackning) så skulle jag inte ge mer än kanske 7-8000, beroende på skick och tillbehör (och begagnatpriset idag verkar ligga på runt 12-15000).

Alla objektiv som passar på din 404si passar också på 7D, med bildstabilisering (förutom ett par riktigt udda objektiv som jag aldrig ens sett).
Det är dock bara de allra nyaste objektiven (med "(D)" i namnet) som stödjer ADI-blixtmätning. Andra objektiv klarar dock pre-flash TTL (p-TTL), och skillnaden mellan de båda mätmetoderna är inte så värst stor ändå (ADI är en lite trimmad variant av p-TTL).

Ingen verkar ha påpekat att begagnatmarknaden är väldigt liten för just minolta i sverige.

MEN å andra sidan once you go minolta you never go back...

Kms Dynax9 ska tydligen vara helt i klass (och slå på vissa punkter) med nikons F5a men det betyder inte att den säljs mer...

I slutändan är det ju iaf handhavandet du måste gå på. Det spelar ingen roll hur fina speccar en kamera har om den inte känns bra i handen och är lätt att arbeta med och där tycker iaf jag att Km är ett par steg före alla konkurrenter med sin 7d.

Tusen tack för alla infall och inlägg!
Det blev en Minolta och nu går jag bara och väntar på paket i posten.. Så ser ni nog bilder från mig oxå här. /Elin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar