Annons

Köpa kamera i Kina?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zipsweden

Aktiv medlem
Jag har en bror som kommer att åka till Kina om ett par månader och tänkte eventuellt lägga in en beställning på en billig SLR kamera...är det någon som har ideer om märken/modeller som kan tänkas vara extra billiga i asien? Och finns det något man ska tänka på om man köper österifrån, kompatibilitet med kontakter, minneskort mm?

MVH /Per Nilsson

Kina (PRC) har 220V i vägguttagen, men kontakterna ser ut som i USA. Dvs för t.ex. laddare så behöver du en adaptor, eller så klipper du kabeln och sätter dit en vanlig stickpropp.

Här är en sidan med priser i Kina... se det som ett exempel på den ungefärliga prisnivån. (En Kinesisk RMB kostar ca 0,83 kronor)

http://soit.com.cn/search.php?code=01010300
(En Nikon D70 för ca 5100 kronor, en D1X för 26800 kr för att ta några exempel)

Halvvägs ner på vänsterspalten kan man klicka på andra kameratillverkare - deras kinesiska namn står följda av parentes och siffror, som en ledtråd :)

Handlar man i små affärer (där man pratar direkt med ägaren) så kan man alltid pluta mycket. Handlar man i ett varuhus så är det fast pris som gäller.

En allmänn sak är att kolla skicket på varan. I Kina är det allmän praxis i butiker att man plockar upp varor och sedan snyggt packeterar ihop dom igen så det inte syns att de öppnats. I Sverige brukar butikerna ofta ha demoex istället.

Lycka till!

Reser runt i Kina just nu och jag har markt att de stora varuhusen saljer kameror for i stort sett samma pris som internetpriserna i Sverige. Koper du i de mer "skumma" butikerna kan du pruta ner dem ganska mycket men da har du inte samma sakerhet att det ar en ny och felfri kamera du far. Prisnivan som lanken i foregaende inlagg anger har jag inte hittat i butiker i Kina. Antar att det ar mycket billigare pa internet har ocksa.

Undantaget ar Hongkong.Dar ska man soka sig till Stanley street som ar en gata med 6-7 fotobutiker som konkurrerar och med lite prutning kan man fa ner priserna i till och med lagre pris an pa internetsidan i forra inlagget.

Det man maste tanka pa ar att det ofta kan vara svart att fa en varldsgaranti pa varorna. Koper du till exempel en nikon systemkamera far du bara en Hongkong garanti pa kamerahuset medan objektiven har varldsgaranti.

Tycker du ska fundera om du tycker det ar vart de tusenlappar du kan tjana mot risken att de ar nagot fel pa kameran och att du inte far en garanti som galler i Sverige. Nar de galler sa mycket pengar tycker i alla fall jag att det ar battre att ta de sakra fore det osakra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar