ANNONS
Annons

Köpa Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ger en mellanformats kamera med 80mm glugg samma utsnitt som en småbildskamera med 80mm glugg?

Och vad är en mellanformatskamera i sin tur? På 645 är det en lång normal, men på 6x17 en dundervidvinkel.

Det korta svaret är nej.

Emil-G skrev:
Ger en småbildskamera med 50mm-glugg samma utsnitt som en aps-digitalkamera med 50mm-optik?

Jag menar vi säger så här en eos 5d med en ef 85 och en hasselblad ??? med en 80mm alltså inte samma glugg.

Robin Gyllander skrev:
Jag menar vi säger så här en eos 5d med en ef 85 och en hasselblad ??? med en 80mm alltså inte samma glugg.
Ger Olympus 4/3 med 50mm och 5D med 50mm samma utsnitt?

Ger en kompaktkamera med 1/4"-sensor och 50mm-optik samma utsnitt som en 5D med 50mm?

Ibland undrar jag om du bara är ute efter att provocera med dina inlägg. Läs vad Jim skriver.

kollade lite på en artikeln "Vilken brännvidd måste jag skaffa till min digitala systemkamera?" och då blir en 80mm motsvarar 40mm på småbild har jag fel?

Det är svårt att jämföra rakt av eftersom proportionerna är rätt så annorlunda.

80mm är diagonalen på ett hasselbladneg (56x56mm) och om man räknar så blir det motsvarande 43mm ungefär.

Jämför man horisontell bildvinkel blir det motsvarande lite längre, lite över 50mm har jag för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar