jag brottas med ungefär samma funderingar, men för mig blir det första systemkameran.
Valet står mellan D40, D40x, eos 400d och K100D, priset är en viktig faktor. D40 med cash-back blir riktigt billig och då blir där ju pengar över till ett objektiv utöver kit-gluggen. Steget upp till D40x är nu c:a 1800 (på Elgiganten, där jag ska handla, jag kommer få en hygglig rabatt oavsett modell), vilket känns som det lite tveksamt om det är värt det för lite fler pixlar. Samtidigt är skillnaden mellan D40x och Eos 400d då bara 500. I valet mellan D40x och Eos 400d så känns det som Canon ger mer för pengarna. K100D blir nästan 1500 dyrare än D40, men då får man ju bildstabilisering, anti-dammfunktion och auto-fokusmotor i huset. Men utbudet av objektiv är väl ändå lite begränsat till Pentax?
I pengaväg så skiljer det c:a 1800 mellan billigast, D40, och dyrast, Eos 400d.
Det stör inte mig så mycket att D40(och D40x) inte har autofokusmotor i huset eftersom jag inte har några gamla objektiv liggandes, men utbudet av bra macro är ju lite begränsat (och macro tror jag mig behöva för att kunna ta bilder av mitt saltvattenskar). Utbudet på beg Canon objektiv är ju stort, vilket kan vara ganska bra. Men frågan är om jag kommer skaffa så värst många objektiv och det gör ju objektivutbudsfrågan lite sekundär...
Jag kommer nog använda kameran i huvudsak till att fot vår lilla dotter och mitt stora saltvattensakvarium (vilket ju gör att jag gärna vill kunna få tag på ett hyfsat macro).