Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Nikon D40 ett bra val för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zotamedu skrev:
Ett objektiv för makro, vimmel, natur och bilar finns nog tyvärr inte eftersom du hellst ska ha en vidvinkel, ett makro och en telezoom. Kitobjektivet 18-55 eller hellre 18-70 och en 55-200VR klarar man sig långt på men det är tyvärr lite ont om makro till D40 om man inte vill fokusera själv.

Ok om det inte finns något optimalt för macro kan jag leva med det. 18-55 har jag nu. 18-70 för vimmel och allmäna bilder då eller? 55-200 för macro?

Vill ha ett ljusstarkt objektiv som man kan ta bilder med mycket belysning osv.

Ett NIKON AF-S DX 18-70mm får man för strax under 2000kr inkl frakt nytt ifrån USA.
 
johnnynu skrev:
Ok om det inte finns något optimalt för macro kan jag leva med det. 18-55 har jag nu. 18-70 för vimmel och allmäna bilder då eller? 55-200 för macro?

Vill ha ett ljusstarkt objektiv som man kan ta bilder med mycket belysning osv.

Ett NIKON AF-S DX 18-70mm får man för strax under 2000kr inkl frakt nytt ifrån USA.
Har du redan 18-55 som är ett bra objektiv så är det nog inte riktigt värt att lägga 2000 på ett 18-70. 55-200 tänkte jag till bilfoto eftersom jag antar att du inte kan stå så nära då. Sen går det säkert bra att fota makro med det om man lägger till ett par mellanringar. Även kitobjektivet ska tydligen funka bra med mellanringar. Vet dock inte hur mellanringar och AF funkar ihop.
 
Zotamedu skrev:
Har du redan 18-55 som är ett bra objektiv så är det nog inte riktigt värt att lägga 2000 på ett 18-70. 55-200 tänkte jag till bilfoto eftersom jag antar att du inte kan stå så nära då. Sen går det säkert bra att fota makro med det om man lägger till ett par mellanringar. Även kitobjektivet ska tydligen funka bra med mellanringar. Vet dock inte hur mellanringar och AF funkar ihop.

Någon annan som kan svara på det? :)
 
Jag sålde mitt kitobjektiv för en femhundring å köpte ett 18-70 beggat för 1800:- Å det e nog det bästa jag gjort, 18-70 funkar jättebra å d blir fin fina vimmelkort och andra kort med.
Funtar på köpa mig ett Sigma 10-20 med så jag får mer vidvinkel :)
 
janne_145 skrev:
Jag sålde mitt kitobjektiv för en femhundring å köpte ett 18-70 beggat för 1800:- Å det e nog det bästa jag gjort, 18-70 funkar jättebra å d blir fin fina vimmelkort och andra kort med.
Funtar på köpa mig ett Sigma 10-20 med så jag får mer vidvinkel :)

Ok. Kanske skulle satsa på ett sådant. Folk säger att man ska köpa sigma objektiv för de har autofokus. Det har väll 18-70 Nikon objektivet också.

Vad finns det för Sigma objektiv att välja på?
 
Blir nog bra vilket som. Canon 30D verkar säljas till vettiga priser just nu, inför 40D release. Jag kör Pentax gamla ist*d och är nöjd. Funderar på K10d som jag gillar, men det svider i plånboken. Men tycker nog att det är värt en titt om du ska byta märke. K10D + kitgluggen + Samsung 50-200 och sen helst Pentax egen blixt, men den är lite dyr. Kitgluggen är bättre än Canons. Duger inte det så finns Pentax 16 - 45 i ett dyrare kit och Sigma 18 - 50 2,8 (verkar vara bra). Och en del andra alternativ som också finns på marknaden. Om du ska byta märke, kolla inte bara Nikon utan även Sony och Pentax. Hos Nikon är det nog D80 som känns bäst.
 
Ett stående råd brukar vara att åka till en välsorterad fotobutik och klämma och känna lite på kamerorna. Då får du en bra känsla för hur kamerorna känns...

Så gjorde jag och gjorde att lapkast i mitt kamera köp. Var helt inne på att köpa 350D, men när jag kom till affären visade det dig att mitt lillfinger hamnade under kameran, vilket var ofattbart störande, så jag (med mina stora mekaniker händer ;) köpte en D50, som var större och passade mig bra.

Om det nu ändå inte spelar någon roll om du byter system eller inte så varför inte kolla lite på begagnade prylar?

Jag hade dock inte köpt D40/x på grund av avsaknaden av AF motor...

Mvh Tomas
 
Hej

Innan du köper en ny kamera så prova ett fast 50mm objektiv så kommer du märka något. Canon 50/1,8 kostar nytt drygt 1100kr som jag rekommenderar varmt.

Sen kan det vara trevligt att ni har samma märke på kamera inom familjen så kan ni i framtiden låna objektiv av varandra.

D40 & D40x är trevlig kamera men det är inte alla gluggar som passar för avsaknaden av AF motor så utbudet av objektiv är rätt begränsat.

Men se till att gå till någon butik och känn och kläm ordentligt innan du köper.

// Fredrik
 
fredrikru skrev:
D40 & D40x är trevlig kamera men det är inte alla gluggar som passar för avsaknaden av AF motor så utbudet av objektiv är rätt begränsat.

Oooo...detta argument börjar jag bli redigt less på. Det finns Nikon AF-S och Sigma HSM objektiv så man klarar sig en livstid....minst ;-) Jag kan köpa argumentet om man redan sitter på en hög äldre gluggar men så var ju inte fallet i denna tråd. Enligt mig är det ett pseudoproblem som existerar endast på diskussionsforum.

Tänk Canon...dom har inte AF-motor i ett enda hus....å inte passar deras gamla manuella gluggar heller :cool:

Nä, diskuterar man detta finns bara ett märke.....och det är Pentax....där har du äkta bakåtkompatibilitet vilken modell du än köper :)

/Matti
 
Senast ändrad:
matti skrev:
Oooo...detta argument börjar jag bli redigt less på. Det finns Nikon AF-S och Sigma HSM objektiv så man klarar sig en livstid....minst ;-) Jag kan köpa argumentet om man redan sitter på en hög äldre gluggar men så var ju inte fallet i denna tråd. Enligt mig är det ett pseudoproblem som existerar endast på diskussionsforum.

Tänk Canon...dom har inte AF-motor i ett enda hus....å inte passar deras gamla manuella gluggar heller :cool:

Nä, diskuterar man detta finns bara ett märke.....och det är Pentax....där har du äkta bakåtkompatibilitet vilken modell du än köper :)

/Matti

Min kollega köpte en D40x under semester och hon skulle låna lite gamla gluggar av sin pappa och upptäckte att detta var litet problem. Men annars så tycker jag det är rätt att skala bort denna finess på en budjet kamera så får man ner vikten, formatet och priset.

Gamla Canon FD gluggar är idag det mest prisvärda man kan köpa begagnat på marknaden idag.

Själv saknar jag min gamla Ashi Pentax Spotmatic :(

// Fredrik
 
matti skrev:
Oooo...detta argument börjar jag bli redigt less på. Det finns Nikon AF-S och Sigma HSM objektiv så man klarar sig en livstid....minst ;-) Jag kan köpa argumentet om man redan sitter på en hög äldre gluggar men så var ju inte fallet i denna tråd. Enligt mig är det ett pseudoproblem som existerar endast på diskussionsforum.
/Matti

Men det som var att tänka på här var ju att det ekonomiska var en stor faktor, AF-s och HSM kostar ju mer än vad vanliga gluggar gör.
 
Grillo skrev:
Men det som var att tänka på här var ju att det ekonomiska var en stor faktor, AF-s och HSM kostar ju mer än vad vanliga gluggar gör.

Det argumentet håller inte heller. Tex utmärkta AF-S 18-70/3,5-4,5 finns ofta att köpa begagnat för under 2000 kr. Vilken "vanlig" glugg med motsvarande prestanda hittar du då!? Sigmas nya HSM 18-50/2,8 eller HSM 30/1,4....vilka "vanliga" gluggar motsvande dessa hittar du nya till bättre pris!?

AF-S och HSM är ju så vanligt numer så jag vet inte riktigt vad du menar med "vanliga gluggar".

Det är klart, begagnatmarknaden för Nikons äldre AF-gluggar är ju ganska stor, där finns fynd att göra (om man står ut med den ofta långsamma autofokusen på annat än proffshus som har snabb inbyggd motor, dit hör inte tex D80 ;-)

mvh / Matti
 
jag brottas med ungefär samma funderingar, men för mig blir det första systemkameran.
Valet står mellan D40, D40x, eos 400d och K100D, priset är en viktig faktor. D40 med cash-back blir riktigt billig och då blir där ju pengar över till ett objektiv utöver kit-gluggen. Steget upp till D40x är nu c:a 1800 (på Elgiganten, där jag ska handla, jag kommer få en hygglig rabatt oavsett modell), vilket känns som det lite tveksamt om det är värt det för lite fler pixlar. Samtidigt är skillnaden mellan D40x och Eos 400d då bara 500. I valet mellan D40x och Eos 400d så känns det som Canon ger mer för pengarna. K100D blir nästan 1500 dyrare än D40, men då får man ju bildstabilisering, anti-dammfunktion och auto-fokusmotor i huset. Men utbudet av objektiv är väl ändå lite begränsat till Pentax?
I pengaväg så skiljer det c:a 1800 mellan billigast, D40, och dyrast, Eos 400d.
Det stör inte mig så mycket att D40(och D40x) inte har autofokusmotor i huset eftersom jag inte har några gamla objektiv liggandes, men utbudet av bra macro är ju lite begränsat (och macro tror jag mig behöva för att kunna ta bilder av mitt saltvattenskar). Utbudet på beg Canon objektiv är ju stort, vilket kan vara ganska bra. Men frågan är om jag kommer skaffa så värst många objektiv och det gör ju objektivutbudsfrågan lite sekundär...
Jag kommer nog använda kameran i huvudsak till att fot vår lilla dotter och mitt stora saltvattensakvarium (vilket ju gör att jag gärna vill kunna få tag på ett hyfsat macro).
 
Vid rent macrofoto använder i varje fall jag aldrig autofokus (vill ha absolut kontroll över var skärpeplanet hamnar) så då blir pratet om AF-motor i hus eller objektiv irrelevant :) Vid akvariefoto däremot kan det vara bra med en snabb och säker följande autofokus eftersom fiskarna rör sig snabbt. För skaplig följande AF bör man dock upp minst en klass från husen som har diskuterats tidigare, tex Canon 20D/30D, Nikon D80/D200, Pentax K10D.

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.