Annons

Köpa Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: kanske denna

Tonyeagle skrev:
Suktade hela 80- och 90-talet efter en pentax 645. En mellis som är nästan lika smidig som en småbildare. Bra optikutbud och suverän automatik med bl.a. spotmätning. Även en av mellismarknadens mest efektivaste spegeldämpningar enligt tester. De senare 645-husen har även AF men skulle jag satsa på landskap, människor eller allmänt natutfoto på film (givetvis dia) skulle det stenhårt bli Pentax 645. Kombinationen skulle bli vidvinkel + 120 macro. Prylarna bör gå att få för humana priser i detta digitala tidevarv. HB skulle gå bort pga sin klumpighet och uråldriga teknologi.

Som sagt så är det ju det kvadratiska formatet jag är ute efter. Uråldrig teknologi är inget som stör mig heller, det handlar ju iaf bara om förhållandet bländare/slutartid i slutänden.

Jag är dock inte främmande för andra alternativ.

/H
 
Jag hade först 50, 80 och 150 till min bladare men bytte 50 och 80 mot 60 sedan.

80 är tråkig. 50 är trevlig på bredden men tar med för mycket på höjden. Det motsvarar ungefär en 24:a på höjdformat.

60/3.5 är ett mycket bra objektiv och ersätter lätt 50 och 80. Vill man ha med mer tar man bara fler bilder och klipper ihop ett panorama.

150 är klassisk och perfekt för landskapsdetaljer.

Neg färgfilm är mycket bra man dyrt att kopiera om inte gör det själv.

Diafilm är kul med bladare. Det är en speciell känsla att titta på de stora bilderna på ljusbordet. Det funkar också hyfsat att skanna dessa på en bättre Epsonskanner. Velvia ger mest färg medan Provia 100F är lättare att skanna.
 
Japp, jag håller med Olle, 60/3,5 är en trevlig glugg (använde min senast efter jobbet idag!)

Har själv 60+120mm och funderar på om det är värt att leta reda på en gammal 250mm för tightare bilder. Kör själv med dia (Provia 100F) och sv/v (APX/Fomapan) i min bladare, oftast ett magasin med vardera.
 
4:3

Pentax 645 (4:3) ligger väldigt nära kvadratiskt och ger möjlighet (utan alltför mycket beskärning) att få både kvadratiskt och 2:3 format. En perfekt kompromiss. Hur måmga gånger vill du ha bilden i 1:1 format (kvadratiskt)? skulle gissa kanske i max 25% av bilderna oavsett vilken sorts foto du arbetar med! Sedan får du ämdå beskära. Då är 645 ett många gånger bättre format samtidigt som kameran är bättre i sig och lättare att hantera.
 
Mycket tips och idéer har jag fått!

Och inte blir det lättare att bestämma sig heller. Ibland funderar jag på att skaffa en Holga bara för att smaka på 6x6-formatet...

Funderar även på att byta ut PC'n mot en iMac.
Vet inte vilket som ger mig mest valuta för pengarna...


Tack för ert engagemang! Fortsätt tipsa och ge råd, det kan man aldrig få för mycket av.

/H
 
Beror på formatet. 6x6 ger t ex 12 bilder och 645 16 bilder. Från 6x7 får man 10. Oftast - det kan variera beroende på mellanrum mellan rutorna mm.

Sen finns 220 som är dubbelt så lång. Men den passar inte i alla kameror och magasin utan kräver att det är konstruerat för den. Dels för att den är längre och räknaren måste funka annorlunda, men mest för att den inte har något papper bakom sig.
 
jimh skrev:
Beror på formatet. 6x6 ger t ex 12 bilder och 645 16 bilder. Från 6x7 får man 10. Oftast - det kan variera beroende på mellanrum mellan rutorna mm.

Sen finns 220 som är dubbelt så lång. Men den passar inte i alla kameror och magasin utan kräver att det är konstruerat för den. Dels för att den är längre och räknaren måste funka annorlunda, men mest för att den inte har något papper bakom sig.

Är det inte dessutom hopplöst svårt att få tag i 220-film i sverige?
 
Inte hopplöst svårt, men det är bara ett litet fåtal filmer som tillverkas i 220-format. Det kräver nämligen en helt annan maskin för uppspolning än 120-formatet. Det räcker alltså inte att ställa om maskinen, det är en helt annan procedur.

-- MW
 
Re: Formel 1 service kostar!

supermax_fred skrev:
När man spelar i en högre liga och använder sig av Hasselblad, då skall man också vara medveten om att behöver man service eller köpa nya prylar, nytt, då blir det en prisnivå som är anpassad efter de som tjänar pengar på sitt fotande.
Vad det gäller service så är det faktiskt inte speciellt dyrt alls, med kameramått mätt alltså. Timkostnad är dyrt på det mesta idag men jag blev mycket positivt överraskad över priserna när jag renoverade min 500C.

Pro Camera service i Landvetter är helt suvve & håller mycket rimliga priser. (031-91 94 03).

//Larsa
 
Nu får jag nog lite skäll av en del i denna diskussionen... =)

Finns det bara hasselblad och phaseOne som gör digitalabakstycken? Finns det ingen konkurrans på den marknaden? Funderar själv på 503CW, men vill ha digibak på den då...kan nog tänka mig lägga en 20-30´på ett sådant. Finns det?
 
Per_S skrev:
Nu får jag nog lite skäll av en del i denna diskussionen... =)

Finns det bara hasselblad och phaseOne som gör digitalabakstycken? Finns det ingen konkurrans på den marknaden? Funderar själv på 503CW, men vill ha digibak på den då...kan nog tänka mig lägga en 20-30´på ett sådant. Finns det?


De äldsta bakstyckena kommer nog ner ditåt nu men bland de moderna är det nog svårt att krypa under 150-300 för nytt beroende på krav.

Bakstyckestillverkare, finns kanske flera??
Imacon/Hasselblad : http://www.hasselblad.com/
PhaseOne : http://www.phaseone.com/
Leaf : http://www.leaf-photography.com/default.aspx
 
Aha! De där leaf hade jag missat. Försöker hitta ett bg. PhaseOne P20.

Har sett analoga kort från 503C/W och är sjukt impad. Nu kommer en bred fråga: Uppnår man samma härliga färger i bilden med en digiback? Vill tro att det beror på optik och kamerahus, tillviss del i vilket media det fångas med så klart, eller är optiken och kameran så bra att det kan överväga brister på digitalabakstycken?

Funderar på att hyra ett på yfo och testa....får nog bli så till nästa bröllopsfotografering.
 
Vandraren skrev:
Hur menar du? Kan man ställa in bakstycket så det "beskär" till 6x6...?

Grejen är att jag är ute efter det kvadratiska formatet utan att beskära varken i det analoga eller digitala mörkrummet.



Typ Kodak six-twenty brownie? Skulle man ju kunna testa? Vad tror du om det?



Hur menar du nu...?
Beskär gör man enklast med sax/kniv, vare sig det är kopia eller negativ. Eller låter man passepartouten styra det.

Ja Kodak har gjort flera... och den jag tänker på ....xxxflex hmmm Är det namnet Rolleiflex jag är ute efter? Kanske under 1000kr.

Mamiya RB, RZ och sist men störst Fuji 6x8 är inga små kameror som man slänger fram för att ta en bild. Och då räknar jag Hasselbladaren som en smidig kamera...

Först hade jag en mamiya 1000s. Den liknar bladarens arbetssätt. Så länge man håller den på magen, använder schaktsökare och nackrem så funkar det rätt bra. Avtryckaren sitter rätt. Men med ljusmätare och upplyft till ögat så hamnar inte fingrarna i bekväma ställningar.
 
Per_S skrev:
.../Vill tro att det beror på optik och kamerahus, tillviss del i vilket media det fångas med så klart.


Analoga kopior från mellan- och storformat kan bli väldigt snygga. Digitala printar från mellan och storformat kan också bli snygga.

Kamerahuset är bara en låda som kopplar ihop optik med filmmagstycke/magasin. Det som skiljer kamerakropparna är dels tekniska förbättringar och att vissa har olika funktioner inbyggda som t ex TTL-mätning.

Vad gäller analoga kopior så är det ju upp till fotografens förmåga att utnyttja det fotografiska mediat, kopistens förmåga att lyfta fram bilden, optiken på kamera respektive förstoringsapparat etc etc etc.


Det du måste komma ihåg är att sensorerna på bakstyckena är små jämfört med 6x6 negget. Du får alltså en viss brännviddsförlängning. Något att ta hänsyn till om du t ex använder vidvinklar etc.



mvh
johan
 
Vandraren skrev:
Typ Kodak six-twenty brownie? Skulle man ju kunna testa? Vad tror du om det?
Kodak Six-20 Brownie var en serie lådkameror med filmformatet 6x9.
Kodak Duaflex var en mycket enkel tvåögd spegelreflexkamera med formatet 6x6. Alla använder 620-film.

Olle
 
Kolla upp en kinesisk kamera som heter Great Wall DF. Otroligt rolig kamera och bildkvaliten är helt otrolig. Formatet är 6x6 och originaloptiken heter 90/3.5 och inget annat. Optiken passar även förstoringsapparater, så folk har en tendens att byta ut den, men då är kameran i mina ögon värdelös eftersom fokuseringen försvinner. Dessutom så är det just originaloptiken som är poängen med kameran.

Periodvis så blir kameran ganska sällsynt när folk får upp ögonen för den. Jag skulle inte ens tipsa om den, men jag ropade in tre stycken på Ebay för ett tag sen. En fjärde hittade jag 300m hemifrån för 1kr/m :) Den såldes förr av Photax med namnet Chang Cheng.

Kolla även min recension av kameran här på FS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.