Jag har sedan länge ett flertal Nikon digitala systemkameror, och jag gick i samma funderingar som du Hasse, sagt och gjort, jag gick ock köpte 2st hasselbladare, en 500C/M och en 500 ELM.
Jag hade också ett Phase One P25 bakstycke på 22 megapixlar, med en sensor på 48*36mm som jag lånade över sommaren.
Instinktivt så gillade jag 500C/M mer än ELM varianten, och om jag skulle använt film, så skulle jag bara haft 500C/M med när man kör digitalt så vill man ju kunna köra "continously shooting" och därför kan jag bara rekomendera ELM varianten.
Nu har det gått ca 2 månader sedan jag var och hämtade bakstycket i Köpenhamn, och jag har nu sålt alltihop igen, förutom min hasselblads kamera rem och min batteriombyggnad till ELM kameran.
Jag kan bara konstatera att en manuellt fokuserad hasselbladare inte hör hemma på 2000 talet!!
Jag fotar människor i första hand, och skärpan var svår att få till eftersom det räckte att modellen eller jag andades, så blev bilden oskarp, dvs skärpe planet förskjuts lätt.
Baktyckena presterar super bra under optimala förhållanden, dvs i studio ljus.
Här är lite bilder som jag tog på min första session med bakstycket.
http://weddingphoto.se/dbp25_test
och på denna länken finns samma bilder, fast tagna med min Nikon D200, så att du kan se skillnaden....
http://weddingphoto.se/dbp25_test/fler
Och visst kvaliteten på dessa bilder är underbar.....men det var andra saker som gjorde att jag övergav tanken på dig. mellanformat.
1. en manuellt fokuserad hasselbladare med digitalt bakstycke kostar lika mycket som 2st Canon 1Ds m3, eller som 3st Nikon D3.
2. Ett bakstycke är jätte dåligt på följande:
- låg frame rate
- högt brus på iso 200 och uppåt
- Slö autofokus på de flesta mellis kameror med få autofokus pounkter
- Smuts fastnar superlätt på sensorn
Så om jag bara skulle fotat i studio, då skulle det kanske vara intressant, men jag använder nästan uteslutande min kamera i tuffa situationer och "on location" på bröllop etc, med dåligt befintligt ljus. Här skulle definitivt inget bakstycke grejja det.
Dessutom så presterar min Nikon väldigt bra i studio.
Jag gjorde en enkel jämförelse, jag tog samma bild med min Nikon D200, 50mm objektiv som med min Hasselblad 80mm objektiv, och det är inte nån större skillnad i kvalitet på bilden. Visst Phase One P25 levererar högre upplösning, men skillnaden är inte den som jag ville ha och förväntade mig.
MEN, om det är maximal upplösning du vill ha och kan står ut med en dyr utrsutning så kan jag varmt rekomendera Phase one P45+ med en Mamiya AFDII 645 AF kamera. Jag provade det kittet på semestern och kan bara konstatera att det börjar närma sig vad jag vill ha, i form av features etc. Prislappen är en aning hög, och vikten är en aning tung för mig.
Om du vill köra hasselblad, så rekomenderar jag dig att köra med H1 eller H2, för de har autofokus. Dock är de extremt tunga tillsammans med objektiv och bakstycke.
Gillar du vidvinkel för du nog använda H3, eftersom det är den enda kameran som kan ta Hasselblads 28mm objektiv, H1 & H2 kan ta 35:an, men inte 28:an. tillsammans med Phase Ones bakstycke.