Annons

köpa grejor utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

hansn

Medlem
Funderar på att handla optik till min Eos 10 d på ngn utlänsk sajt. Får man betala svensk skatt på de grejor man handlar??
 
Du behöver inte betala svensk skatt om du handlar från ett EU-land då ingår skatten i priset för det landet.

Jag har själv handlat diverse elektronikgrejor från Tysklad och UK och det har funkat bra även med garantiärenden eftersom man kan utnyttja Europagarantin som de flesta större märkena erbjuder.
 
Om du beställer från USA så får du lägga på svensk moms och tullavgifter på priset är jag ganska säker på, men jag kan ha fel.

Vet själv inte riktigt vart man skall få information om detta ifrån eftersom det inte är ett EU-land.

Kan kolla upp detta nogrannare med en kompis imorgon som brukar köpa Haley Davidsson prylar därifrån.
 
Söker du lite i forumet så hittar du svaret..

Men om du handlar från USA tillkommer Tullavgift, +25% Moms på priset.. Om det du handlar inte kostar under 300:- Vilket jag misstänker att det inte gör.

Om du har tur, så kan det hända att tullen "missar" just ditt paket. Men det är lätt riskabelt.

Jag har en kamrat som är i USA nu och har handlat en 10D till mig där, 1620$ inc Amerikansk skatt (6-8%) det * ca 8 blir ca 13.000:-
Billigaste 10D i sverge har jag sett för ca 18.000:-

Däremot får man räkna med strul om kameran går sönder.
 
Priser i olika länder

Tänkte försöka utnyttja lite vänner som rör på sig och skulle därmed kanske kunna handla från Japan, USA, Dubai eller Tyskland.

Är något land att rekommendera?
 
Föredelen med att handla i Tyskland är ju att garantin gäller, då det är ett EU-land. I USA finns det ju välrenomerade kameraaffärer, sök lite mer i forumen så hittar du säkert flera olika. Dollarn är ju gynsam nu också..

Canon har från årsskiftet en godwill-policy, som gör att om du kan bevisa att kameran är köpt inom ett år i ett icke EU land får du den lagad gratis om den går sönder. Som garanti typ..

//Danne
 
Jag tänkte köpa lite grejer i Hannover om någon kan tipsa mig om butik där..

Det borde alltså vara riktigt lönsamt mot att köpa här väl?
 
::F skrev:
Jag och Elin brukar då och då köpa både kläder och skor från USA och aldrig nånsin har svensk skatt eller tull lagts på det priset. Gäller det andra regler för kameragrejer?

Reglerna är de samma, det är bara en fråga om tur. Undantaget är om värdet på försändelsen är lågt, jag tror gränsen går vid 400 kronor, då slipper man tull/skatt.
 
::F skrev:
Hur mycket pengar rör det sig om som läggs till i Sverige? Jag hade bl.a tänkt köpa detta objektiv:$ 259.95 + $ 28.75 i frakt:

Om jag har hittat rätt i Tullverkets Taricsystem så borde det vara 6,7 % tull på ett objektiv.

Slutsumman blir då : $288,70*1,067*1,25 = $385 = 2856 SEK.

Om det sen lönar sig är ju en bedömningsfråga.

/jocke
 
Momsen är inräknad i exemplet ovan (*1,25) men jag tror väl att man inte betalar tull för frakten? gör kanske ingen större skillnad i detta fallet dock.
 
Mazy skrev:
Momsen är inräknad i exemplet ovan (*1,25) men jag tror väl att man inte betalar tull för frakten? gör kanske ingen större skillnad i detta fallet dock.

Jodå, man betalar tull även för frakten. Om paketet försäkras så ingår även försäkringskostnaden i det s k tullvärdet som man betalar tull på.
 
Nån som har en aning om hur man kollar upp sitt paket om det är skickat i från tyskland? jag beställde och dom skickade på Deutche Post men när jag använder deras tracking sida så kommer 0 träffar upp.. wierd :/
 
Hej Daniel
för några dagar sedan handlade jag åt en kompis. Det var ett Ebay företag med placering i New York
Digitalkamera coolpix 3100,
$229.95 USD, Buy it Now
UPS Express frakt inkl. försäkring
$45 USD

Totalt $274.95 USD, kursen i torsdags 22/1 var
=7.16 SEK det blev i svenska pengar 1969.93 SEK

Det "slank" igenom svensk tull och moms, dessutom ringde dem på min dörr och lämnade över paketet.
Misstänker att svensk tull sparar in på personal som så många andra distanser i vårt land. Förövrigt så är vi ju med i EU och har inget krav på moms från dem länderna, så kanske paketet från USA försvann i mängden från alla andra EU-länder och det kan vara svårt att hitta just ett paket från ett icke EU-land i dessa tider, samt färre tullare som är anställda?
 
Jocke skrev:
Om jag har hittat rätt i Tullverkets Taricsystem så borde det vara 6,7 % tull på ett objektiv.

Slutsumman blir då : $288,70*1,067*1,25 = $385 = 2856 SEK.

Om det sen lönar sig är ju en bedömningsfråga.

/jocke

När jag mejlade tullverket precis innan nyår, så sa de att det är 3,7% på objektiv - visserligen ingen större skillnad.

Tänk dock på att digitalkameror av ngn anledning inte är tullbelagt.
 
abatarphoto skrev:

UPS Express frakt inkl. försäkring

[...]

Det "slank" igenom svensk tull och moms, dessutom ringde dem på min dörr och lämnade över paketet.

Jag tror att UPS kan fakturera moms i efterhand, åtminstone vet jag att så har skett för folk som har importerat DVD-skivor från USA. Håll oss uppdaterade om det dimper ner en moms-faktura framöver.
 
prs skrev:
När jag mejlade tullverket precis innan nyår, så sa de att det är 3,7% på objektiv - visserligen ingen större skillnad.

Tänk dock på att digitalkameror av ngn anledning inte är tullbelagt.

Det stämmer säkert. Det är ganska så krångligt att klassificera nått i Taric. Du borde få ett säkert svar från Tullverket :)
 
Den där stackars tulltjänstemannen är snart utrotningshotad. Sist skulle dem spara ned 370tjänster tror jag. HUrsomhaver så skickar jag en hel del paket från Kina och inte ett enda har fastnat hos dem. Det handlar bl.a om tur men även vilket värde som är skrivet på lådan. 1500kr har jag blivit tillsagd skall vara fritt, inkl fraktpriset.

Glöm Taric, maila dem direkt istället.

Kolla med posten utland vilken speditör som Deutche post anlitar. Behöver inte alls vara svenska posten. Då kan du tracka rätt på paketet via deras hemsida.

Till sist, så länge ni inte skickar knark så lär det passera obemärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.