esbtse
Aktiv medlem
Jag har tillgång till 20000:- och vill köpa en full format Nikon. Vilken ska jag satsa på, tycker ni?
Jag väntar ut att pris på 810 sjunker
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tillgång till 20000:- och vill köpa en full format Nikon. Vilken ska jag satsa på, tycker ni?
Beror inte det mer på vilka objektiv du sätter på den?
24-70 2.8 gjorde jag mig av med just för att den var otymplig för de brännvidder det gav. Inget fel på resultaten med det, men det kändes konstigt att det var så långt (fysiskt). D800E producerar bilder uppåt 77MB/styck, så kan absolut ta lite tid med att föra över bilder etc.
Jag är i samma läge , dvs att skaffa en FX. Mitt mål var en D4s , men efter att ha pratat med en vän som fotat i alla tider så rekommenderade han en D3 s för en billig penning. Det kan skilja 10.000:- mellan de två kamerorna. Jobbar du inte med foto så duger det .Begagnat i första hand är mitt tipps.
Varför det (har inte D850 tagit över den rollen)? Och varför bör man köpa ett "flaggskepp"?Nikons riktiga flaggskepp är D800(E)/D810
Varför det (har inte D850 tagit över den rollen)? Och varför bör man köpa ett "flaggskepp"?
Framförallt bästa sensorn (dr etc..) och inget AA filter exkl d850 men det är en annan prisklass (4-4.5x). Undrar du på riktigt eller vill du bara provocera?
D610 är inte heller så tokig. Samma sensor som D750 och man slipper den töntiga vinkelskärmen.
Tror jag köpte min D610 under 7000:-, såldes iofs för en D700 men det är en annan historia.
Ett kameraköp är för de flesta alltid en kompromiss mellan önskemål, behov, ekonomi och utbud.
Att hävda att man alltid ska köpa "den bästa" är sällan ett bra råd. Det är få av oss som har ekonomi till det, helt enkelt därför att det alltid kommer en ny "bästa" kamera så småningom och då måste man ju köpa den om man alltid ska köpa "den bästa".
Dessutom är "den bästa" ett subjektivt begrepp. För den ene kanske en D{3,4,5} (instansiera siffran efter köpkraft) faktiskt är det bästa valet (dvs den bästa kompromissen enligt ovan). För andra är det kanske D610.
Trådskaparen har en budget på 20000 kr. De som ger honom råd bör nog förhålla sig till det.
Jo, en D800 går nog in i budgeten, men numera är det väl D850 som är "flaggskeppet"?
Så länge Klemens inte berättar varför han vill köpa en FX-kamera och vad han ska ha den till är det omöjligt och ganska meningslöst att svara på frågan. Den här typen av ospecifika frågor leder vanligtvis till att tråden förfaller till ett meningslöst och föga konstruktivt munhuggande i hundratals inlägg.Jag har tillgång till 20000:- och vill köpa en full format Nikon. Vilken ska jag satsa på, tycker ni?