Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa fotoryggsäck - vilken djungel!

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
Oj, jag trodde det skulle vara en enkel match att köpa sig en ryggsäck till kamerautrustningen men hjälp vilken djungel! Hur jag än vänder och vrider på det och läser recensioner osv blir jag inte riktigt klok på vad jag ska välja. Har ni tips???
Det jag främst undrar är egentligen hur stor väska jag ska välja.
Det jag vill ha den till är min EOS450D (men funderar på att byta upp mig till fullformat så småningom och vill helst inte behöva byta väska då), och så ett zoomombjektiv 28-75, ett tele 90mm och ett 50mm + lite småprylar som rengöringsgrejer, minneskort osv. Jag har ingen extern blixt idag men kanske i framtiden. Ett litet enkelt stativ vill jag också kunna rymma. Skulle vilja att den rymmer dessa saker + kanske ett objektiv till och gärna lite andra saker som extratröja och sånt. Jag tänker mig att jag ska använda väskan när jag ger mig ut för att fota. Har lite problem med axlarna så det känns viktigt att det inte blir tyngre än nödvändigt och att ergonomin är bra. Har tittat lite på Tamrac Expedition 5. Blir den för stor tror ni?
 
Lowepro Flipside 400w har jag och den funkar till det som du har nu helt klart. Men om du skaffar ett 70-200 så blir den för liten tyvärr. Jag får ner det men man får liksom börja trycka ner det och det känns inte kul..Så jag hade hellre tagit en lite större än en väska på en gång i stället för att ta en som passar precis nu efter dom grejor man har. För jag hade inte tänkt på att när jag köpte blixt att den skulle få plats...!
 
Lowepro Flipside 400w har jag och den funkar till det som du har nu helt klart. Men om du skaffar ett 70-200 så blir den för liten tyvärr. Jag får ner det men man får liksom börja trycka ner det och det känns inte kul..Så jag hade hellre tagit en lite större än en väska på en gång i stället för att ta en som passar precis nu efter dom grejor man har. För jag hade inte tänkt på att när jag köpte blixt att den skulle få plats...!

Jag har också en Flipside 400aw bra ryggsäck som rymmer en hel del smått och gott, den är även skön att bära omkring och det är ett stort plus!

Men nog får väl en 70-200/4 plats utan problem i väskan? eller är den för lång?. Har inte en 70-200 men en kortare och bredare 200/2.8.
 
Med min Lowepro Flipside 300 får ja plats med min 450D + 3 objektiv (varav ett monterat), blixt, ministativ och massa småsaker :)
 
Peter helt rätt,Den får plats(70-200 2,8 IS) men då kan du inte ha en glugg på kamerahuset utan du behöver att ta av/sätt på det varje gång du skall ta upp eller ner kameran..Lite jobbigt. Nu har jag i för sig bara L-optik och dom är ju lite större än dom kanske mer vanliga gluggarna..
 
..... Skulle vilja att den rymmer dessa saker + kanske ett objektiv till och gärna lite andra saker som extratröja och sånt. ..... Har tittat lite på Tamrac Expedition 5. Blir den för stor tror ni?

Om du vill ha med en extratröja så är Tamrac 5 för liten.
5:an rymmer ett hus med monterat 70-200, 2 -3 extra objektiv av "normal" storlek och en blixt. Minneskort och rengöring rymms i fickorna på insidan av locket. Men extratröja rymms absolut inte (om det inte är en väl hoprullad tunn sak)
 
Lowepro Flipside 400w har jag och den funkar till det som du har nu helt klart. Men om du skaffar ett 70-200 så blir den för liten tyvärr. Jag får ner det men man får liksom börja trycka ner det och det känns inte kul..Så jag hade hellre tagit en lite större än en väska på en gång i stället för att ta en som passar precis nu efter dom grejor man har. För jag hade inte tänkt på att när jag köpte blixt att den skulle få plats...!

Ett 70-200 är väl nästa objektiv på önskelistan så då går ju den bort. Vill kunna ha ett objektiv monterat också.
 
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464031
Den verkar ju vara riktigt bra. Finns ju i 3 olika storlekar.

Recension: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15365

Har själv Dakine Mission Photo och en Slingshot 200AW när jag inte vill ha med allt. Nöjd med båda, speciellt min Dakine, riktigt behaglig att bära trots tyngden om man lastar mycket.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15493

Lycka till!

Dakine Mission Photo är också en av dem jag tittat lite närmre på. Verkar bra. Hur mycket får du rum med i den? Ett 70-200?
 
I min Lowepro Minitrekker AW får jag plats med Ett kamerahus Canon 5DMk2 med EF 70-200mmL 4.0IS, EF 35mmL 1.4, EF 135mmL 2.0 samt EF 24mmL 1.4.

Sedan har jag med massa filter, trådutlösare, minneskort, extra batterier och en hel del andra småprylar. Det finns stativhållare på utsidan.

Jag tycker den är bekväm att bära också.
 
Har haft en del olika ryggsäckar och lärt mig att det finns en anledning till varför det finns så oändligt mycket att välja på... vi har så olika preferenser!

Även om jag fortfarande har flera väskor så är det egentligen bara en jag använder - ThinkTank Shapeshifter. Den rymmer en massa trots den är relativt smidig, den kan expanderas och den kan användas som vanlig väska med; den har laptop-fack etc.

Den ser inte ut som en kameraväska vilket jag uppskattar.

http://www.thinktankphoto.com/products/shape-shifter-backpack.aspx
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19021
 
Tykcer de flesta ryggsäckar är lite väl snäva på djupet, sen ordnar man alla karborregrejjer efter att man har ett ex 70-200 monterat och ett gäng andra objektiv vid sidan +blixt/blixtar sen är man ute och monterar av det så måste man möblera om hela väskan för att få ner det på annat ställe, har man större modell av kamera +batterigrepp monterat så ser väskan ut som en uppblåst ballong när den är stängd.

Är man dock mindre rädd om sakerna och kanske inte bryr sig om skavningar etc så funkar nog de flesta men "JAG" tycker det är snålt med utrymme i de flesta väskor jag hittat.
 
Det är ju som Mikael Bard säger här, blir ju lite strul med ett 70-200 med i bilden. Fast jag klarar mig än så länge tack vare att jag inte har det där sista objektivet som skulle ställa till det för mig :D

Bifogar två bilder.
http://gatsu.se/bag1.jpg
http://gatsu.se/bag2.jpg

Skulle jag skaffa tex ett 90mm makroobjektiv nu så skulle problemet Mikael ta upp uppstå, iaf om jag nu ska ta med allt. Visst, med denna väska skulle jag ju kunna ta det i ryggsäcken, dvs utanför kamerablocket som är på bilden. Väskan har ju dessutom remmar så du kan spänna fast ett stativ på baksidan, kanske lite väl mycket andra remmar med, vet inte vad alla används till :D
 
Min känsla när det handlar om väskor. De är dyra och det finns INGEN som är på det sätt som man själv vill!

Min första var en Crumpler ryggsäck. Härlig kvalitet! Bra funktion om man skall bära sin utrustning i ryggsäck, men det är inte så jag vill bära min prylar varje gång!

Tror att de som är nybörjare vill ha en väska för all utrustning, och när man blir mer erfaren så har man rätt väska för rätt situation.

Jag står i begrepp att köpa en ny väska. Min Crumpler är bra, men det är för meckigt att hela tiden öppna hela väskan för att få ut allt jag vill ha.

Crumpler's "tidningsbudsväska" verkar vara jäkligt vettig men kostar ju en slant.

Du behöver 2-3 olika väskor!
 
Jag är väldigt förtjust i ryggsäckar av sling modell så man kan ha utrustningen på ryggen och snabbt vända den till magen och komma åt den. Alternativ här är Lowepros Slingshot 100,200,300 AW serie. Jag föredrar KATA av flera skäl: 1) något mer förtroendeingivande kvalitet (dock känsla kanske inte är objektivt sant) 2) skönare bärrem 3) Man kan montera på två axelremmar för längre vandring som traditionell ryggsäck och sedan koppla om som sling modell 4) gul insida = lättare att hitta mindre utrustningsdelar 5) Dubbla lås använd dragkedja plus cliplås för längre transport eller bara cliplås om du snabbt vill komma åt. Min 3N1-30 får plats med ett hus och 300/2,8L på tvären! Annars för dina ändamål kolla 3N1-10 eller 3N1-20.
 
Jag saknar en flexibel universalsäck på marknaden som funkar för både foto och handbagage på flyg, de flesta är mer eller mindre skräddarsydda för en viss utrusning (har iofs inte testat alla . . . ).
Jag skulle vilja ha en säck som rymmer en reseutrustning för en längre turistresa där man också vill fota en del (utöver semesterfoton).
D.v.s: En säck för en DSLR + 2 á 3 objektiv (Inget långt tele) samt gängse tillbehör till detta kit. Detta skulle då rymmas i en säck tillsammans med en liten (12 tum) laptop SAMT resehandlingar, extra tröja, lite manualer, batteriladdare, pocketbok o.s.v. Säcken kan (och bör) ligga i storlek på det maxmått som gäller för handbagage på flyg. Därtil bör vikten vara så låg som det bara går.
Den LowePro Fastpack 250 som jag köpt klarar min fotoutrustning men inte att samtidigt fylla mina krav för hanbagage vid en längre flygresa. Dessutom är bärsystemet för denna säck inte alls bekvämt att bära med 8 kg i.
Ryggor för foto tycks i första hand vara avsedda för just foto och inte för nämnda kombination.
Jag tror dock att jag sett en flexibel säck där insatsen för foto satt lös i säcken och därmed gick att plocka ur och använda i olika säckar. Verkar intressant men jag vet inte hur bökigt det är att få ur fotoutrustningen vid behov, dessutom har jag glömt vad säcken heter.

Om det inte finns någon säck som fyller detta behov på marknaden ser jag ingen annan råd än att sy en säck själv baserat på en icke-foto-standardsäck. Mitt eget jobb blir då att designa och sy en fotoinsats. Eller är det någon som vet bättre råd?
Mvh/Göran
 
Jag tror dock att jag sett en flexibel säck där insatsen för foto satt lös i säcken och därmed gick att plocka ur och använda i olika säckar. Verkar intressant men jag vet inte hur bökigt det är att få ur fotoutrustningen vid behov, dessutom har jag glömt vad säcken heter.
Mvh/Göran

Jag länkade till den tidigare i detta inlägg, har en sån modell själv. Dakine Mission Photo heter den jag har. Funkar smidigt tycker jag, kamerablocket sitter med kardborrefästen ett på var sida inne i själva ryggsäcken. Alltså bara dra upp dragkedjan runt om och lossa blocket.
 
Jag saknar en flexibel universalsäck på marknaden som funkar för både foto och handbagage på flyg, de flesta är mer eller mindre skräddarsydda för en viss utrusning (har iofs inte testat alla . . . ).
Jag skulle vilja ha en säck som rymmer en reseutrustning för en längre turistresa där man också vill fota en del (utöver semesterfoton).
D.v.s: En säck för en DSLR + 2 á 3 objektiv (Inget långt tele) samt gängse tillbehör till detta kit. Detta skulle då rymmas i en säck tillsammans med en liten (12 tum) laptop SAMT resehandlingar, extra tröja, lite manualer, batteriladdare, pocketbok o.s.v. Säcken kan (och bör) ligga i storlek på det maxmått som gäller för handbagage på flyg. Därtil bör vikten vara så låg som det bara går.
Den LowePro Fastpack 250 som jag köpt klarar min fotoutrustning men inte att samtidigt fylla mina krav för hanbagage vid en längre flygresa. Dessutom är bärsystemet för denna säck inte alls bekvämt att bära med 8 kg i.
Ryggor för foto tycks i första hand vara avsedda för just foto och inte för nämnda kombination.
Jag tror dock att jag sett en flexibel säck där insatsen för foto satt lös i säcken och därmed gick att plocka ur och använda i olika säckar. Verkar intressant men jag vet inte hur bökigt det är att få ur fotoutrustningen vid behov, dessutom har jag glömt vad säcken heter.

Om det inte finns någon säck som fyller detta behov på marknaden ser jag ingen annan råd än att sy en säck själv baserat på en icke-foto-standardsäck. Mitt eget jobb blir då att designa och sy en fotoinsats. Eller är det någon som vet bättre råd?
Mvh/Göran

Blir inte det en megastor ryggväska?
Måste väga bly och inte vill man springa omkring på semestern på det viset.
Är det backpaking så är det en annan femma. Då har man tex inte laptop med och kanske inte så mångaobjektiv.
Men är det semester är väl det smidigaste att ha en vanlig resväska och sedan din kameraväska som handbagage?

Dock hade det varit kul om de som vill ha specialla väskor att de ritar upp en design som ni sedan postar här. Det kanske finns de som kan/har fruar som syr grymma väskor.
Vet inte om det var i denna forum, men det fanns en som sydde en egen för sina behov. Hennes väska blev grym.

/Stefan
/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.