Annons

Köpa film i Miami...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Ska till Miami om två veckor och funderar på om det är någon som vet om det går att köpa film där till bra pris,

Dia:
Fuji Provia 400f
Fuji Velvia 100f

s/v film:
Ilford Delta 400

Eller ska jag köpa dem här i Sverige istället?

Tacksam för svar!

En bra ide kan vara att beställa från B&H och skicka dit du ska bo. Frakt är billigt, pålitligt, och snabbt i USA samt du slippe "sales tax" eftersom B&H inte har någon affär i Florida.

H

Min rekommendation är numera att alltid både köpa och framkalla film lokalt. Oavsett var i världen du befinner dig. Att ta med oexponerad film ut, och sedan ta med exponerad film hem för framkallning är att inbjuda till besvikelse.
Varför?
Jo, nu i terrorist-rädslans tider kommer man att grundligt röntga sönder din film på flygplatserna. Jag har själv fått åtskilligt förstört, så jag väljer att jobba lokalt.
Att förvara filmerna i röntgen-säkra förpackningar är att be om problem. Säkerhetspersonalen kommer att ägna timmar åt att söka igenom allt ditt bagage, i synnerhet filmrullarna.

LF

Så länge du behåller filmen i handbagaget så är det inga problem. Väljer du däremot resväskan så är risken mycket stor att film blir förstörd. Detta har diskuterats ingående tidigare både här och på andra platser. Ska du ha med dig mycket film kan det ju bli ett litet problem. Men jag brukar få med mig 50 rullar och utrustning på planet utan större problem. Om du går igenom röntgen för handbagage ett stort antal gånger med 3200 film kan det kanske bli problem. Annars kan du känna dig lugn. Speciellt om du åker till USA. Det är inga problem att få filmen skickat från tex. B&H till valfritt ställe. Tusentals personer gör det varje dag utan problem

Lycka till

H

Jobbade som fotoass i ett år i Miami, det finns väldigt bra proffessionella fotolab eftersom Miami är det hetaste stället att fota mode under vintrarna.

Om jag bara kunde komma på vad de hette...
Men hitta en telefonkatalog, allt står med där. De flesta av de här fotolabben som även säljer bra med film ligger mitt i smeten, nära stranden.
Ska inte vara så svårt att hitta.
De var alltid snabba och bra.

Menmen..

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar