Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa första systemkamera, tänker jag rätt angående objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kidmaster

Avslutat medlemskap
Hejsan

Ny här på sidan och ny på det här med digital systemkamera

Jag har tittat, känt och provat länge och avgränsat marknaden till

Nikon D40x
Nikon D60
Nikon D80

Just dessa kameror är jag intresserad av, fråga mig inte varför eller ge tips om andra kameror för just dessa känns bra i min hand och jag gillar dem ;)

Eftersom jag kommer att resa en helt del med kamera (över atlanten bla) så vill jag inte släpa runt på en massa objektiv, därför har jag riktat in min på några kompromiss lösningar, jag välkomnar alla tips på objektiv som har större omfång än 18-55.

Dessa har jag tittat på:

18-105 VR
18-135
18-200

Jag är medveten om att detta är kompromisslösningar men jag vill börja så i alla fall, men tala om för mig om jag är helt ute och cyklar.

Det jag skall fota är lite allt möjligt, men det kommer ju bli en hel del havs/natur bilder på resan men sedan åker jag skidor/wakeboard/longboard och objektivet får gärna passa detta också

Nu så skulle jag behöva eran hjälp:

Min budget är runt 6000kr så begagnat är att föredra

Kan ni tipsa mig om kameror med ovan nämda spec?

Alltså,
Nikon d40x,60,80 och ett objektiv som är större än 18-55 och runt 6000kr, minneskort och väska är ett stor PLUS

Tacksam för hjälp
//Svante
 
Ingen som vet någon begagnad kamera?

I annat fall lutar det åt att jag går och köper en helt ny Nikon D60 med 18-105 VR objektiv

Gör jag bort mig helt om jag går och köper detta kitt för 6995:-?

Tacksam för hjälp
//Svante
 
Ingen som vet någon begagnad kamera?

I annat fall lutar det åt att jag går och köper en helt ny Nikon D60 med 18-105 VR objektiv

Gör jag bort mig helt om jag går och köper detta kitt för 6995:-?

Nej.

Beträffande begagnatmarknaden är det väl bara att söka? Vad behöver du hjälp med där?

Alla tre objektiven är rätt bra, kolla själv på photozone.de , där finns mätningar som ger en bra grund för en uppfattning om vad de kan.

Per
 
Nej.

Beträffande begagnatmarknaden är det väl bara att söka? Vad behöver du hjälp med där?

Alla tre objektiven är rätt bra, kolla själv på photozone.de , där finns mätningar som ger en bra grund för en uppfattning om vad de kan.

Per

Med begagnat marknaden menade jag att någon kanske stöter på en annons på ett udda ställe, blocket.se allaannonser.se och här på fotosidan har jag ju koll...
 
Jag skulle vilja säga så här . D60 är en bra kamera, men du får så mycket mer att växa i när det gäller D80, bara det som att du har en ratt till gör otroligt mycket när det gäller att slippa in i massa menyer varje gång du vill göra mindre inställningar.
Sen tyckerjag att D80 ligger så mycket bättre i handen man får en stabil ordentlig kamera.

Jag har själv en D80 och flera bekanta med D60 när jag använder deras ångrar jag inte en sekund mitt val av D80.
 
Jag skulle vilja säga så här . D60 är en bra kamera, men du får så mycket mer att växa i när det gäller D80, bara det som att du har en ratt till gör otroligt mycket när det gäller att slippa in i massa menyer varje gång du vill göra mindre inställningar.
Sen tyckerjag att D80 ligger så mycket bättre i handen man får en stabil ordentlig kamera.

Jag har själv en D80 och flera bekanta med D60 när jag använder deras ångrar jag inte en sekund mitt val av D80.

Okey, tack för den synvinkeln

Jag tror att det får bli så att den första kameran på blocket som känns rätt
i pris och objektiv osv slår jag till på så får vi se vad det blir...
 
Hej ! Svårt att hjälpa dig faktiskt ! Först har du satt en budget,sen vill du ha det bästa utifrån det t.e.x. skulle D80+18-200vr säkert gå på i varje fall 10.000 begagnad.Sedan verkar du ha bråttom (som många av oss andra)och det är då man gör felköp och ej övertänkta beslut ( vet själv ).Sedan som många andra så är du helt ny inom foto,men det måste ändå vara Nikon man ska ha (även om man är helt grön)det fattar jag inte.Hade du kollat över alla märken (även Nikon)så hade du fått ännu mer att välja på.Alla märken är lika bra i den här klassen och resultatet blir i stort sett det samma vilket märke du än väljer.Men ett råd -om du vill ha Nikon skulle jag satsa på en D80 direkt för när du väl lärt dig att foto så kommer du att upptäcka hur tråkig D40/60 är och känna dig mycket begränsad och jag lovar att då skulle du gärna hellre vilja ha en D80 istället,men då är pengarna redan borta.

Och du,lycka till med ditt val !MVH Jonas !
 
Hej ! Svårt att hjälpa dig faktiskt ! Först har du satt en budget,sen vill du ha det bästa utifrån det t.e.x. skulle D80+18-200vr säkert gå på i varje fall 10.000 begagnad.Sedan verkar du ha bråttom (som många av oss andra)och det är då man gör felköp och ej övertänkta beslut ( vet själv ).Sedan som många andra så är du helt ny inom foto,men det måste ändå vara Nikon man ska ha (även om man är helt grön)det fattar jag inte.Hade du kollat över alla märken (även Nikon)så hade du fått ännu mer att välja på.Alla märken är lika bra i den här klassen och resultatet blir i stort sett det samma vilket märke du än väljer.Men ett råd -om du vill ha Nikon skulle jag satsa på en D80 direkt för när du väl lärt dig att foto så kommer du att upptäcka hur tråkig D40/60 är och känna dig mycket begränsad och jag lovar att då skulle du gärna hellre vilja ha en D80 istället,men då är pengarna redan borta.

Och du,lycka till med ditt val !MVH Jonas !

Nja, lite bråttom har jag väl men jag har under de senaste halvåret gått runt och känt och klämt på diverse kameror och fallit för just nikon,
Nikon D80 låter klokt att börja med för att ha något att växa i...

Hur mycket ska man tillexempel betala för en Nikon D80 med 18-135mm som är 2år gammal?

//Svante
 
Ingen på FS Forum kan väl svara på, vad en lätt begagnad utrustning kostar, beror helt på skicket, det borde du känna till!

En Nikon D80 att börja med för att ha något att växa i...?
Ha-Ha, för en nybörjare är den avancerad, till max, den kan användas sedan mycket längre än, att bara växa i, - bildernas kvalité beror betydligt mera på fotografen, än på kameran ...
 
Ingen på FS Forum kan väl svara på, vad en lätt begagnad utrustning kostar, beror helt på skicket, det borde du känna till!

En Nikon D80 att börja med för att ha något att växa i...?
Ha-Ha, för en nybörjare är den avancerad, till max, den kan användas sedan mycket längre än, att bara växa i, - bildernas kvalité beror betydligt mera på fotografen, än på kameran ...

När jag säger växa i menar jag att man inte ska tröttna på kameran efter något år utan den ska följa en i kanske 2-3 kanske 4 år och att man hela tiden kan utveckla sitt fotointresse allt eftersom man blir bättre på att fota? Jag har inte som avsikt att byta kamera efter ett tag utan denna kamera ska följa mig ett bra tag!
 
Hejsan svante.

Jag har en D80 som jag är mycket nöjd med. Hittar du en sån som är i bra skick tror jag du kan ha den bra länge.

Sen så har jag en 18-200 vr som jag också gillar. Så länge de inte är för mörkt eller man ska fota de dära "speciella" bilderna, med rejäl skärpa och gärna fin bokeh så haltar den lite. De enda jag menar med speciella bilderna (i mitt fall porträtt) som jag har märkt nu att jag gillar att fota, så finns de ju många bättre alternativ. Men som första objektiv ångrar jag inte att jag hade en långzoom.

18-135 hade jag ett tag, men de var så kort stund så de vågar jag inte recensera.

18-200 som reseobjektiv så tror jag du får svårt att hitta nått bättre.

De tråkiga är att jag tror du får svårt att hitta en d80 med 18-200 för 6000 =(
 
Hejsan svante.

Jag har en D80 som jag är mycket nöjd med. Hittar du en sån som är i bra skick tror jag du kan ha den bra länge.

Sen så har jag en 18-200 vr som jag också gillar. Så länge de inte är för mörkt eller man ska fota de dära "speciella" bilderna, med rejäl skärpa och gärna fin bokeh så haltar den lite. De enda jag menar med speciella bilderna (i mitt fall porträtt) som jag har märkt nu att jag gillar att fota, så finns de ju många bättre alternativ. Men som första objektiv ångrar jag inte att jag hade en långzoom.

18-135 hade jag ett tag, men de var så kort stund så de vågar jag inte recensera.

18-200 som reseobjektiv så tror jag du får svårt att hitta nått bättre.

De tråkiga är att jag tror du får svårt att hitta en d80 med 18-200 för 6000 =(

Jag förstår självklart att jag inte kommer att hitta en Nikon D80 med 18-200 för 6000:- tyvärr men eftersom 18-135 var kitobjektiv med D80 så hoppas jag hitta en sådan kamera för 6-7000
 
Sen jag blev digital har jag använt två DSLR Nikon D50 (= uråldrig kamera i den digitala världen, men bilder kan den leverera i alla fall) och D300 (som ju också efter ett drygt år i min ägo är en utgående modell). Bägge fungerar utmärkt. D50 använder jag på "vanliga" semesterresor med 18-55 + 55-200 kit-objektiv för att den är lätt, ej stöldbegärlig och ger helt ok resultat. D300 använder jag när jag vill kunna göra mer rent fotografiskt. Då kör jag 18-200 zoomen i miljöer där det är svårt att byta objektiv, eller Sigma 10-20 för extrema vidvinkelbilder. Helst sitter dock fasta 24:2.8 på (= 35 mm på småbild) eller 50:1.8, ett perfekt kort tele för t.ex. porträtt. Fast optik är billigare och tvingar dig att tänka fotografiskt på ett annat sätt än att kunna zooma som med en kompaktkamera. Även om jag själv är trogen Nikonanvändare sen 1968, så håller jag med Jonas om att det verkar lite avigt att inte kolla vad andra tillverkare har att erbjuda inom ramen för en begränsad budget. / mvh FiCa1
 
Spännade blir de alldeles säkert iaf. Jag önskar dig lycka till med letandet. Jag var ju sugen att byta min D80 tidigare mot en D200 eller D300, men de blev ett annat objektiv istället..

Säg gärna till om du hittar nått intressant =)
 
När jag säger växa i menar jag att man inte ska tröttna på kameran efter något år utan den ska följa en i kanske 2-3 kanske 4 år och att man hela tiden kan utveckla sitt fotointresse allt eftersom man blir bättre på att fota? Jag har inte som avsikt att byta kamera efter ett tag utan denna kamera ska följa mig ett bra tag!

Ledsen, men jag köpte en D80 i maj förra året. En D300 i november och nu en D700 i början av juni. Tyvärr spräcker det din budget, men börja med en D700 ;)

Skämt åsido, det allra viktigaste är objektiven. D80 är en väldigt bra kamera, D300 likaså.
 
Spännade blir de alldeles säkert iaf. Jag önskar dig lycka till med letandet. Jag var ju sugen att byta min D80 tidigare mot en D200 eller D300, men de blev ett annat objektiv istället..

Säg gärna till om du hittar nått intressant =)

Du har möjligtvis inte kvar din D80 och vill sälja?
 
Har du tittat på Canon 450D? Nyare, roligare och mer avancerad på alla punkter än D60 och D80.

(starta inget krig nu, jag bara såg i tråden att 6995 var en siffra för D60 och det lät lite dyrt... :eek:)
 
Har du tittat på Canon 450D? Nyare, roligare och mer avancerad på alla punkter än D60 och D80.

(starta inget krig nu, jag bara såg i tråden att 6995 var en siffra för D60 och det lät lite dyrt... :eek:)

Med en snabb koll på blocket så låg de kamerorna på runt 9-10000 och jag har fastnat för just nikon, vet dock inte varför ;)
 
Jo jag har den kvar, tyvärr är den inte aktuell till försäljning, för jag tycker d300 är för dyr än, och d90 har jag ingen "lust" att byta upp mig till.

Än så länge hänger D80 med... jag har inte växt ur den, men de säger ju att D300 ska vara som en dröm, hade varit kul att fått testa den nångång...

Så jag är ledsen om du blir besviken, men för tillfället, nej.
(sen har jag inget kit-objektiv att sälja den med heller)
 
Med en snabb koll på blocket så låg de kamerorna på runt 9-10000 och jag har fastnat för just nikon, vet dock inte varför ;)

Fortsätt du på Nikon-spåret, det är nog svårt att bli besviken. Fast en Canon 450D kostar just nu 6495:- med kit på nån av de större kedjorna, inte 9-10.000. Hade jag köpt idag hade det blivit D90 skulle jag tro, men då är vi på 9-10.000 skulle jag tro, eller mer med 16-85 vilket är det förstaobjektiv jag hade satsat på :eek:)

Fast nu ser jag du verkar inne på superzoomar. Dom är otroligt flexibla men inte speciellt roliga optiskt. Men jag tror Nikon gör snäppet bättre såna, se tex dpreview (18-200 Nikkor vs Canon). Du kanske har valt rätt märke alltså.

//hälsar en Canonist :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.