** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa eller prenumerera på Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta från Aperture till Lightroom, eftersom Apple har valt att inte fortsätta utveckla Aperture.

Har dock ett par frågor:
Vad är fördelen med att prenumerera? Vad ingår? Vad ingår inte?
Vad är fördelen med att köpa? Vad ingår? Vad ingår inte?

Känns som att 107 kr/mån i all evighet känns lite surt...Man får iofs Photoshop på köpet.
LR kostar ju 1225 kr om man köper det.

Vad rekommenderar ni?

Jag har både ock av LR och tycker att hyrvarianten är bra, om man gillar PS? En upgrade kostar också pengar, så det blir jämt skägg (kanske ;))

/Ulf

Den stora skillnaden är väl att om väljer prenumeration och slutar betala så upphör vissa funktioner i Lightroom att fungera. Jag har inte helt klart för mig vilka men det går säkert att söka fram.

Köper du programmet så funkar det fullt ut i "evighet".

Jag har använt Photoshop Elements i ett antal år. För drygt en månad sedan laddade jag ner en 30-dagars testversion av Lightroom, jag har länge viljat gå över till LR. När perioden var slut valde jag att köpa en LR licens. Jag verkligen hatar fasta utgifter.

Senast ändrad:
Prenumererar på LR, PS och Premiere. Det är helt outstanding. Smidiga uppgraderingar och allt up-to-date. Prenumerera rekommenderas!

Jag funderar på att byta från Aperture till Lightroom, eftersom Apple har valt att inte fortsätta utveckla Aperture.

Har dock ett par frågor:

Känns som att 107 kr/mån i all evighet känns lite surt...Man får iofs Photoshop på köpet.

Vad rekommenderar ni?

86kr per månad, plus moms om man inte kan dra av, ger PS 2014 plus LR. Lätt val för mig och man kan köra på två datorer.

Har dock ett par frågor:

Vad rekommenderar ni?

Titta även på Phase Ones, Capture One Pro 8, som även den finns både som engångslicens och som hyrprogram, och liksom Lightroom så kan du köra en testversion i en månad innan du bestämmer dig.

Att hyra lönar sig om du byter kamera ofta, och därmed ofta behöver uppgradera programvaran för att få stöd för de senaste kameramodellerna, annars nog billigare att köpa i vart fall om man kan klara sig utan de senaste finesserna och det kan man nog såväl LR som Capture One Pro 8 har redan idag väldigt bra redigrerinsmöjligheter.

Inte både och ..

Att köpa LR5 känns lite onödigt när 6:an förmodligen kommer snart. När undrar jag över, mars har spekulerats över men kanske någon annan vet bättre?

Sen har jag inte behov av PS, så om jag ska hyra så ska det nog bara vara LR, jag har inte sett något sådant erbjudande, bara LR + PS så då går det bort ..

Har dock ett par frågor:

Vad rekommenderar ni?

Adobe lär ha på gång någon form av "program" för att smidigt överföra bilderna från Aperture till LR men jag vet inte hur långt de har kommit med det ännu, säkert vet någon annan här på forumet.!?

Man lär redan idag kunna föra över bilderna men då gäller det tydligen att ha tungan rätt i mun och veta vad man gör för att inte missa någon info eller så.

Har själv gjort samma byte från Aperture till LR och äger licensen då den följde med en kamera jag köpte.

Jag tror att vi får vänja oss vid att betala för våra program eller olika typer av "service" löpande per månad, blir ju vanligare och vanligare tycker jag.

Vad är det som ingår i prenumerationen, som inte ingår i ett köp?
Blir man automatiskt uppdaterad från LR5 till LR6 utan extra kostnad om man prenumererar?

Tycker nämligen att jag har tillräckligt med månadsbetalningar, därför är jag tveksam till prenumerationen...

Vad är det som ingår i prenumerationen, som inte ingår i ett köp?
Blir man automatiskt uppdaterad från LR5 till LR6 utan extra kostnad om man prenumererar?

Tycker nämligen att jag har tillräckligt med månadsbetalningar, därför är jag tveksam till prenumerationen...

Ja, det är väl den stora fördelen med prenumeration. När det kommer nya "heltals-versioner" får du uppgraderingen i din prenumeration. Den som köper den traditionella licensen måste betala för uppgraderingen.

Har dock ett par frågor:

Vad rekommenderar ni?

86kr om du har möjlighet att koppla det till ett företag. Tycker det är jättebilligt. Bara photoshop kunde ju kosta femsiffrigt belopp och behövde uppgraderas var tredje år eller så.

Ja, det är väl den stora fördelen med prenumeration. När det kommer nya "heltals-versioner" får du uppgraderingen i din prenumeration. Den som köper den traditionella licensen måste betala för uppgraderingen.

Räknar man på att köpa version 5, uppdatera till ver 6 2015 och sen uppdatera till ver 7 2016 så ger prenumeration att man får Photoshop på köpet för en väldigt attraktiv merkostnad. Lägg gärna på en version photoshop element per år när du jämför.

Om du bara är intresserad av version 5 och vet att du inte kommer att uppdatera på några år så köp.

Personligen använder jag inte Photoshop ofta, kanske 1-2 per månad men det gör ändå att jag känner att jag får mycket på att prenumerera. Utan prenumeration hade jag använd Elements ver 9 dessa gånger i stället vilket hade varit lite tråkigt.

Genom att betala 106:- per månad till Adobe och 99:- per månad till Moderskeppet för online kurser så behöver jag aldrig ha tråkigt :)

Har dock ett par frågor:

Vad rekommenderar ni?

Köp. Jag har kört LR 4 i tre år utan problem, kostnad 1200kr mot ca 3600 kr, inget svårt val, för mig iaf. Mellanskillnaden för mig på tre år blir exempelvis en Samsung NX16/2,4 "gratis" värt att ta i beräkningen!

Jag skulle inte förstöra mina bilder med ett tre år gammalt program, det händer fortfarande en hel del i LR. Det händer att jag går tillbaka och redigerar om gamla bilder från 2009 för att raw-konverterare och adobes program blivit så mycket bättre. Även om man inte petar på ett enda reglage blir bilderna skarpare och klarare.

Att lägga motsvarande en lunch i månaden för photoshop och LR är knappast dyrt.

Personligen så eftersträvar jag så få och så låga rullande kostnader som möjligt. Jag kör därför en engångsavgift, så mycket det är möjligt.

Det går att betala för hela året på en gång om du vill, blir aningen billigare sånär som på räntan.

Det var en dyr lunch, det där :)

Eftersom jag har prenumerationen knuten till företag blir det inte mer än 86kr, dvs billigare än lunchen (Stockholm) men du kan väl tänka billigare än 7 liter bensin om det känns bättre :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar