Annons

Lightroom 6 i butik eller prenumerera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var i affären i helgen och där sa försäljaren att han i dagarna fått säljförbud på köpe-LR-boxar.

:-(

Kan säljförbudet vara en indikation på att LR7 är nära förestående?
Adobe har nämligen, åtminstone tidigare, haft som policy att de som köpt en Lightroom-version strax innan (~1 månad) den nya versionen börjar säljas, utan kostnad får ladda ner den nyaste versionen (alltså LR6 om man nyss köpt LR5) och kanske snart får LR7 om man just skaffat LR6?

Det är kanske därför man stoppar försäljningen av LR6 så att ingen kan ha en "nyköpt" version strax före introduktionen.

Adobe har i alla fall tidigare haft policyn att om det kommer en ny uppgradering inom 3 månader från det datum man köpte så får man uppgradera gratis.
Vet inte om det fortfarande är så.

Jag har Lightroom 6.0 ( köpversion) på Mac sedan 2016 och uppdaterade senast i går från 6.8 till 6.12, så visst går det !! Men det är inte helt tydligt hur man ska gå till väga med uppdatering av köpversionen. Uppdateringar görs via appen" Adobe download assistent" den senaste uppdateringen hette något i still med "CC 2015.12 /LR 6.12 "

Senaste uppdateringen 6.12 var betydelsefull, en allvarlig bugg medförde att bildfiler kunde försvinna/raderas.https://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/moving-files-resulted-in-lr-deleting-the-files

Hoppas det är fixat nu, men för säkerhets skull fortsätter jag att spara kopior på alla bildfiler, eftersom så väl program, maskinvara och människa kan fortsätta göra tokigheter ;-).

betr. skillander i mjukvara LR6 vs CC 2015 se
; http://prodesigntools.com/adobe-lightroom-6-standalone-vs-cc.html

Köpte nedladdningsversion och installerade idag. Vet inte hur jag ska uppdatera dock; "Uppdateringar" under Hjälp i menyn är gråmarkerat... Hur gjorde du?

Skall fungera. Har du logggat in och aktiverat Lr korrekt?

Hittade en lösning på nätet: "Solve by closing Lightroom and delete the following file:
<Startup Disk>/Library/Application Support/Adobe/AAMUpdaterInventory/1.0/AdobeUpdaterAdminPrefs.dat

Följde det och nu har jag "Uppdateringar" under Hjälp, men när jag klickar där öppnas Creative Cloud-appen och där räknas mina olika Adobeprogram upp och där står det att jag har Lightroom som testversion och att testperioden gått ut. Hade den tidigare men har avinstallerat den helt och hållet så det är skumt att den syns där.
Kan välja avinstallera men då avinstalleras den nya köpeversionen ...Hur kommer jag vidare?

Hittade en lösning på nätet: "Solve by closing Lightroom and delete the following file:
<Startup Disk>/Library/Application Support/Adobe/AAMUpdaterInventory/1.0/AdobeUpdaterAdminPrefs.dat

Följde det och nu har jag "Uppdateringar" under Hjälp, men när jag klickar där öppnas Creative Cloud-appen och där räknas mina olika Adobeprogram upp och där står det att jag har Lightroom som testversion och att testperioden gått ut. Hade den tidigare men har avinstallerat den helt och hållet så det är skumt att den syns där.
Kan välja avinstallera men då avinstalleras den nya köpeversionen ...Hur kommer jag vidare?

Har kommit på en lösning nu. Fick regga ytterligare ett Adobe-konto och logga in med det i stället för mitt gamla som associerades till den förra testversionen. Då kom jag åt uppdatering 6.12.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar