Annons

Köpa eller prenumerera på Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
86kr om du har möjlighet att koppla det till ett företag. Tycker det är jättebilligt. Bara photoshop kunde ju kosta femsiffrigt belopp och behövde uppgraderas var tredje år eller så.

Jag tycker inte att 107 kr/mån är dyrt (har inte möjlighet att dra av momsen). Men 100 kr här och 150 kr där och 80 kr på ett tredje ställe, etc... Till slut blir det mycket pengar som ska hostas upp varje månad. Hade man fått större rabatt på att betala årsvis hade det nog varit mer intressant.

Sen sitter jag väldigt lite vid datorn med mina bilder.
Jag lägger in dem i Aperture, kollar igenom dem, fixar lite med de jag är mest nöjd med, sen rör jag dem oftast inte mer.

Det som tilltalar är att man alltid har uppdaterad mjukvara och att PS ingår. Det som talar emot är den månatliga kostnaden.

Jag tycker inte att 107 kr/mån är dyrt (har inte möjlighet att dra av momsen). Men 100 kr här och 150 kr där och 80 kr på ett tredje ställe, etc... Till slut blir det mycket pengar som ska hostas upp varje månad. Hade man fått större rabatt på att betala årsvis hade det nog varit mer intressant.

Jag lägger in dem i Aperture, kollar igenom dem, fixar lite med de jag är mest nöjd med, sen rör jag dem oftast inte mer.

Det som tilltalar är att man alltid har uppdaterad mjukvara och att PS ingår. Det som talar emot är den månatliga kostnaden.

Jag är inte heller så förtjust i alla dessa fasta löpande "småutgifter" men det är nog bara att vänja sig vid att det blir så mer och mer.

Men behöver du verkligen LR när du inte jobbar så mycket med bilderna?
Visst Aperture kommer att försvinna men fram tills dess kan du ju göra en hel del med bilderna där och när väl Aperture har ersatt med Photos så kan du ju ta ställning till om du klarar dig med det eller behöver LR?

Jag är inte heller så förtjust i alla dessa fasta löpande "småutgifter" men det är nog bara att vänja sig vid att det blir så mer och mer.

Men behöver du verkligen LR när du inte jobbar så mycket med bilderna?
Visst Aperture kommer att försvinna men fram tills dess kan du ju göra en hel del med bilderna där och när väl Aperture har ersatt med Photos så kan du ju ta ställning till om du klarar dig med det eller behöver LR?

Det är sant, men jag vill inte bli låst när Aperture helt plötsligt inte supportas av en ny version av OS X och jag blir tvingad över i Photos. Men det kan ju vara som du säger att Photos kommer att räcka för mina behov.

Prenumererar man har man ingenting när man slutar betala, om jag förstått det rätt. Med engångsavgift så kan man nyttja sin version av programmet obegränsat. Det är bra så länge det går att välja, men risken är att det blir prenumeration som enda val framöver.

I dina skor hade jag inte gjort ngt alls förrän Photos dyker upp.
Jag menar räcker det så räcker det.
Att få bilderna från Aparture till Photos kommer de garanterat att se till att det går smidigt.

Räcker inte Photos... ja då är det dags att leta efter ngt annat.

Nu klyver du hår, det är en gång per år istället för varje månad.

Hålla två program uppdaterade är inte heller engångsutgift.

Menvisst, om man inte gillar tanken med prenumeration så förstår jag.

Nej då, inget hårklyveri här. Jag har inte heller påstått att jag behöver alla kommande versioner, 0.X-uppdateringarna får jag.

Det jag säger är att det blir dyrt i längden med prenumeration och kan man köpa en produkt/tjänst till en engångsavgift är det alltid bättre och framför allt mer ekonomiskt. Dessutom har jag hela mjukvaran kvar alltid, vilket inte prenumeranten har.

...

Det jag säger är att det blir dyrt i längden med prenumeration och kan man köpa en produkt/tjänst till en engångsavgift är det alltid bättre och framför allt mer ekonomiskt. Dessutom har jag hela mjukvaran kvar alltid, vilket inte prenumeranten har.

Med tanke på vad fullversionen av Photoshop har kostat genom åren tycker jag och många kollegor att det nya prenumerationsprogrammet är en skänk från ovan. Själv använder jag två prenumerationer för att kunna använda på jobbet och hemma på totalt 4 datorer.

Du behöver inte hålla med men "ekonomiskt" är inte samma för alla, "alltid bättre" och "mer ekonomiskt" är det snarare motsatsen till.

Om du inte ska bildbehandla på ett tag så slutar du prenumerationen och kan återuppta den igen när du kommer på att det var roligt igen. Inga program som ligger på hyllan och blir gamla.

I dina skor hade jag inte gjort ngt alls förrän Photos dyker upp.
Jag menar räcker det så räcker det.
Att få bilderna från Aparture till Photos kommer de garanterat att se till att det går smidigt.

Räcker inte Photos... ja då är det dags att leta efter ngt annat.

Känner jag mig själv rätt, så blir det nog det alternativet i slutändan....

Även om man slutar prenumerera på Lightroom så behåller man vissa grundläggande funktioner i programmet. Jag har för mig att man fortfarande kan hantera och exportera sina bilder, men man kan inte justera. Tror jag. Det är ju bara att googla för den som är nyfiken. Men en avslutad prenumeration innebär alltså inte att "allt är borta".

Även om man slutar prenumerera på Lightroom så behåller man vissa grundläggande funktioner i programmet. Jag har för mig att man fortfarande kan hantera och exportera sina bilder, men man kan inte justera. Tror jag. Det är ju bara att googla för den som är nyfiken. Men en avslutad prenumeration innebär alltså inte att "allt är borta".

Med tanke på alla timmar man lagt ned i LR vore det en smärre katastrof om programmet blev oanvändbart.

Som sagts, hyra eller köpa? Jättebra att båda möjligheterna finns! Det som passar den ena kanske inte passar den andra. Jag kan iofs hålla med om att det tenderar att bli fler och fler månatliga "småutgifter" vilket inte känns helt bra.
Men i detta fallet ser jag nästan det gällande priset som ett fynd. 105 kr i månaden och allt bara flyter på. Dessutom ingår LR mobile till Ipad (och numera även på g till Android) vilket är jädrans smidigt. Jag har för närvarande drygt 16.000 bilder synkade med paddan. Perfekt för att framförallt flagga och/eller stjärnmärka foton lite on the fly. Dessutom tillgång till Lightroombilderna för lätt delning på sociala medier/blogg/annat på nätet om man nu vill det.

Och även om jag inte har med PS i mitt "normala" arbetsflöde så är det ändå gott att ha programmet de gånger man vill jobba extra mycket med en bild.

För övrigt så kostar en lunch ca 85-90 kr i Skövde så det är inte jättestor skillnad om det är just lunchpriser vi ska jämföra med. ;-). För egen del jämför jag dock med alla tiotusentals kronor jag har spenderat/spenderar på fotoutrustning. I det sammanhanget är 105 spänn i månaden en piss i Mississippi.

Med tanke på alla timmar man lagt ned i LR vore det en smärre katastrof om programmet blev oanvändbart.

Man kanske inte ska lägga alla ägg i samma korg. Någon gång om 3,5 eller 10 år kommer LR bli ersatt.

Det är därför man måste tänka på var redigeringar och nyckelord ligger så de blir kvar.

Jag har redan drabbats av det problemet när jag bytte arbetsflöde, i princip allt jobb jag gjort i LR blev oåtkomligt.

Som sagts, hyra eller köpa? Jättebra att båda möjligheterna finns! Det som passar den ena kanske inte passar den andra. Jag kan iofs hålla med om att det tenderar att bli fler och fler månatliga "småutgifter" vilket inte känns helt bra.
Men i detta fallet ser jag nästan det gällande priset som ett fynd. 105 kr i månaden och allt bara flyter på. Dessutom ingår LR mobile till Ipad (och numera även på g till Android) vilket är jädrans smidigt. Jag har för närvarande drygt 16.000 bilder synkade med paddan. Perfekt för att framförallt flagga och/eller stjärnmärka foton lite on the fly. Dessutom tillgång till Lightroombilderna för lätt delning på sociala medier/blogg/annat på nätet om man nu vill det.

Och även om jag inte har med PS i mitt "normala" arbetsflöde så är det ändå gott att ha programmet de gånger man vill jobba extra mycket med en bild.

För övrigt så kostar en lunch ca 85-90 kr i Skövde så det är inte jättestor skillnad om det är just lunchpriser vi ska jämföra med. ;-). För egen del jämför jag dock med alla tiotusentals kronor jag har spenderat/spenderar på fotoutrustning. I det sammanhanget är 105 spänn i månaden en piss i Mississippi.

Typ samma i Sandviken.

Om du har möjlighet, knyt det till ett företag. Du får alltså inte avdragsrätt utan Adobe drar helt enkelt 86kr utan moms. Inga papper eller risk att missa i deklarationen.

Prenumerationen är inte dyr men jag föredrar ändå att köpa så länge det går. Jag har LR5 och hittills har man kunnat uppgradera från tidigare versioner till ett bra pris så jag tror totalkostnaden genom åren blir lägre så. Uppdateringar av LR5 till nya "underversioner" (har just nu 5.7) med anledning av nya kameror etc kostar inget. Om LR6 kommer snart och visar sig vara värd att ha men inte längre kan köpas till rabatterat uppograderingspris får jag väl börja prenumerera. Inte fel att få CC på köpet även om jag använder Photoshop ytterst sällan och hittills har klarat mig med PSE 8 vid de få tillfällena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar