Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa D70 eller 350D? (var: "Nybörjarfråga..")

Produkter
(logga in för att koppla)

egonn

Ny medlem
Nybörjarfråga..

Hej!

Jag försöker nysta ut någotsånär vad som passar mig i djungeln av digital-foto.. jag ska göra en (för mig tämligen stor) investering i sommar där jag tänkt köpa en digital systemkamera.. det står mellan en 350D och en D70.. hittils så har jag grymt bra erfarenheter av Nikon men de verkar lite dyrare och svårare med utrustning.. men kvallen på kameran verkar nästan mer seriös.. medans 350'n ger mer massprod-intryck jag vet inte.. här kommer min fråga!:

Det som avgör kommer förmodligen bli urvalet/priset på optik som går att köpa till.. men där är mina kunskaper väldigt begränsade.. så hur vet man vilka objektiv eller inte som är ljusa/bra.. finns det nåt ljusvärde som man kan se och jämföra med..??

har förstått att nikons objektiv är bättre.. men dyrare som sagt..

har förstått att nikons objektiv är bättre.. men dyrare som sagt..
Finns bara ett problem. Det där är inte sant så länge du inte specificerar vilket objektiv det gäller.

Canon är bättre på en del gluggar, Nikon på andra och Sigma på de tredje.

Nikon verkar vara lite bättre på ljusstarka allround-objektiv(17-55/2.8 för 14 000:) och till viss del vidvinkel objektiv(12-24/4 DX) för APS-C sensor. Men Canon har ju å andra sidan sina bildstabiliserade gluggar i högre utsträckning och mer på telesidan.

Kort sagt, båda är lika bra överlag, och man får kolla exakt de objektiv som man behöver och se om något skiljer där.

I många fall finns det dessutom tredjepartsalternativ från Sigma och Tamron som är lika bra eller nästintill lika bra optiskt men håller kanske lite lägre byggkvalite men kostar då bara 1/3 av priset.

ah.. okie.. men jag kommer inte kunna lägga 10-15k på ett objektiv.. kanske runt 4-5k på sin höjd.. vissa säger att det är fel att köpa billig optik till en bra kamera för optiken är a&o men det måste vara ekonomiskt motiverbart.

vad fotar du med?

Kolla in Sigmas EX 18-50 f2.8. Den kostar 4800:- på cyberphoto och är ljusstark och skarp. Passar bra till landskap och inomhus.

Vad menar du med "svårare med utrustning"?

Båda lägren har, som sagt, bra optik. Ofta kan man även hitta mycket prisvärda och bra objektiv från 3:e part åxå och dessa finns ju för båda fattningarna.
Nikonoptik tenderar att vara lite billigare begagnat, även om D70:n populäritet ändrat lite på det.

Om du kollar här på fs under radannonser ser du att många säljer iväg nikon-glas väldigt billigt... hade jag vetat det hade det lätt kunnat svänga från en 350d till en d70.

Jag valde 350d för att:
högre bildkvalitet (mindre brus, marginellt högre mp)
handhavandet (350d passar min hand mycket bra, detta övervägde fördelen med bakre inmatningshjul imo)

Den var ny. Aaaa, kanske låter som en riktigt konstig grej att ta upp men faktiskt... det betyder att den kommer vara aktuell ett tag och jag vet med mig att jag är en prylgalning som gärna tar det senaste och nu kanske jag kan hålla mig från att köpa nästa generation och ta generationen efter den dvs 2-3år ska jag ha min 350d.

Allt är förståss väldigt från person till person.
Lycka till.
OBS: Låt oss inte göra det här till en såndäringa högljudd VS-disskussion utan vi kan ju vara sansade ok?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar