ANNONS
Annons

Det mest prisvärda objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma EX 30/1.4 DC HSM ! Kostar ny ca 3000 kr så den borde gå att hitta begagnad för 2000 kr. Betydligt mer alround än ett 50 mm och som Per Strömgren skriver så är man inte särskillt låst med en fast brännvidd.

Jag tycker definitivt du ska köpa ett stativ ! Stabilitet för en billig pening. Borde gå att hitta ett enkelt begangnat för ett par hundra.

/ Erik
 
Om du ska ha ett riktigt skarp objektiv i budjet klass så tycker jag att du ska komplimentera med ett fast 50mm objektiv.

Som första extra objekt som jag köpte utöver kit zoomen var ett Canon 50/1,8 och nypriset är lite över tusenlappen.

Man kan säga mycket om denna glugg. Den är Liten, Lätt, Plastig, Billig, Ljusstark och Skarp.

Fick nog av mitt usla kit glugg efter jag jämförde resultatet så jag köpte en 24-105/4L IS och den gluggen är jag riktigt nöjd med.
 
Du får göra som de gamla fotorävarna gjorde...Zooma med benen.

Eller beskära i efterhand. Visst blir man av med några pixlar men eftersom skärpan brukar bli kalas och ljusstyrkan är kanon så kan det vara värt det ändå i stället för att köpa nå't skräpobjektiv med zoom för samma pengar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.