ANNONS
Annons

Dammtätast, 350D eller D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag kollade upp vad en 1Ds som säljs idag kostar, vilket var 70 lök. Jag har ingen som helst koll på prisbilden när det gäller begagnade Canonhus.

Visst, är det inte dyrare än så, så kan man ju kika på ett tätat hus. Antar att det finns billigare också (1D)?
En plastpåse och en drös gummisnoddar längst fram bör dock vara i princip 100% tätt. Det beror ju på om man behöver zooma och grejja mycket i och för sig. Jag tror inte att vädertätningen är absolut tät heller för den delen, och det lär ytterst sällan behövas. Skulle den vara det så skulle det ju stå "vattentät", det vill säga att den ska hålla för att doppas i vatten.

man kan ju tejpa fast påsöppningen på objektivet oxå.

//Axel

Riktigt dammtät proffskamera till billiga pengar är Olympus E1 med objektivet 14-54.
Svår att hitta nu i Sverige men kan importeras från USA om man vågar sig på ett sånt äventyr.
Den har några år på nacken med allt vad det innebär men får mycket lovord fortfarnde.

En 400D har ju i alla fall automatisk sensorrengöring vilket kanske är ett plus om man riskerar att få in damm? Sedan är autofokusen lite utvecklad gentemot 350D så det kan komma väl till pass vid motorsport, med tanke på den lilla prisskillnaden kan det vara värt att fundera över.

3 bilder per sekunder räcker till racing för mig. Kanske är motorcross ännu svårare att fånga eftersom det är mera "slumpmässigt" än banracing men att 5 bilder per sek skulle vara nödvändigt för bra bilder tror jag inte.

Mvh
Anders

Har nu beställt en EOD350D, får blir bra.
Visst, motocross kan vara svårt om man inte är van, men tycker bilden i mina album är hyffsad för en lååångsam Nikon Coolpix.
Men vet man ungefär hur och när hojen kommer rätt så är det ganska enkelt även med en sådan.
Får ta kortet lite tidigare än tänkt bara.
Kräver dock grymt bra ljus ute för att slutartiden inte skall vara för långsam.Tack för alla era svar förresten, trevligt.
M.V.H Mikael.

D70s med kitobjektiv säljs nu ut för 7000kr av cyberphoto. Det ingår motljusskydd och frontlinsen roterar ej. Du kan alltså använda UV eller polfilter och göra kameran i princip helt väderskyddad med fryspåsar och lite tejp.

Digitalbrus skrev:
slutartiden inte skall vara för långsam.Tack för alla era svar förresten, trevligt.
M.V.H Mikael.

Om man vill ta "frysta" bilder så stämmer det.

Jag tycker dock att motorsport blir bäst när man panorerar (följer bilen/hojen) och använder en längre slutartid. Då blir - om allt klaffar - motivet någorlunda skarpt och bakgrunden suddig vilket höjer fartkänslan (gäller väl kanske inte just hopp bilder i cross som oftas tas med himlen som bakgrund).

På så vis är motorsport en "billig" sport att fota! Bra ljus och längre slutarttider gör att man inte behöver ha en optik som är extremt ljuskänslig. Många andra sporter kräver kortare tider och sker dessutom i sämre ljus vilket blir dyrt!

Du kommer att märka att det blir betydligt lättare att fota med en systemkamera tack vare de snabbare reaktionerna, seriebildstagninge och inte minst en betydligt bättre sökare (jämfört med en kompakt).

Lycka till!

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar