Annons

Prisvärd beg. DSLR i julklapp.

Produkter
(logga in för att koppla)
10D kan ju inte ta ef-s men jag tror att den kan ta sigmas och tamnrons "crop gluggar" rätta mig om jag har fel.
 
Jag slår ett slag för pentax eller samsung för den delen, gx 1L fanns att köpa ny med kitobjektiv för 3500 för ett tag sen, vet inte om den fortfarande går att få tag på. Mycket kamera för pengarna.
 
SmurfMolly skrev:
Hur står sig 10D egentligen? Det finns några sådana där ute.. Den verkar inte ta objektiv av typen EF-S, är det ett praktiskt problem eller? 'noll koll'
I en denna tråd hittar du en jämförelse mellan 10D och 350D.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80334&highlight=10D

Själv tycker jag att 10D är en trevligare kamera än 300D/350D/400D, bättre grepp och handhavande (dubbla inmatningshjul och direktknappar för de viktigaste inställningarna). Svagheterna jämfört med nyare modeller är uppstartsfördröjningen och brusnivåerna på ISO > 400. En annan begränsning är att 10D inte kan använda EF-S objektiv (utan att dessa först modifieras), idag då Sigma/Tamron/Tokina erbjuder jämförbara objektiv som går att använda med 10D tycker jag inte att det är någon större nackdel. Min egen 10D är "still going strong" hos en mycket nöjd ny ägare.

Annars har jag en D70 med 18-70 till salu, prisidén var 3000 för huset och 2000 för objektivet men det går att diskutera. Hör av dig direkt till mig om du är intresserad. (Fast personligen tycker jag 10D är en bättre kamera.)

/Daniel
 
Malin, d får inte ta åt dig av Stefans sura kommentarer, du förstår, det är rätt vanligt folk här låter sin dåliga dag gå ut över folken i forumen efter jobbet.. Trist men sant :)

Jag röstar för en D40 eller D40x, men d40x kanske är för dyr?
 
Lyckligtvis är även fotosidan fyllt av prylnördar som gärna bidrar med annonstips ;)

http://fotofynd.se/visa.php?2577 10D som åtminstone borde gå för under 4000kr.

http://fotofynd.se/visa.php?2540 350D med Sigma 18-50/2.8 - som är ett riktigt bra objektiv och kostar cirkus 3500-4000kr nytt. Pruta lite på det här paketet!
Hur mycket tyngd det är i 350D beror ju på vad man jämför med, den väger ju något drygt hekto mer än hennes 3000N.
 
Var in till min lokale fotonasare idag och klämde på 400D, D40 och andra diverse kameror. Jisses vad små dom är! :D

Svårt detta... tur det är långt till jul!
 
Hej

Varför inte ge henne den 10D ni redan har och uppgradera till tex Nikon för honom då ekonomn tillåter.

Då vet Ni ju att grejorna e bra samt att Ni har ju nikonprylarna o han kanske går för nikon alternativt den nya Canon 40d

Då kan ju ite systern norpa grejorna då ni behöver dessa.

Bara en tanke.
 
En lösning vore att köpa min Canon 300D :). Jag bytte nyss upp mig till 30D och har nu en 3 år och 5-6000 exponeringar begagnad att sälja. Kit-objektivet följer givetvis med och det är bra men ljussvagt.

/ Erik
 
300D hör ju inte direkt till de tyngre kamerorna. ;)

Det blev en 10D beg i mycket fint skick. Sambon la vantarna på batterigreppet i utbyte mot ett objektiv. Nu finns det ett bra startpaket, bara hoppas hon blir nöjd sen! =)

Tack för all hjälp och alla tips!

MvH Malin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.