Annons

Köpa D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

Suzanne_

Aktiv medlem
Jag var för ca. 1 år sedan inne på att köpa en Nikon D40x! Nu finns D60 som är efterföljaren och jag får en känsla av att det ska vara mycket bättre!
Jag har bara fotat med kompakt kamera hitills och tror därför att just d60 kan vara en bra start! vad säger ni? Eller ska jag satsa på något annat?

Men vart ska man köpa? I butik eller på t ex. pixmania?
Vad har ni för erfarenhet? Billigast vinner? Oavsätt kommer betalningen göras på avbetalning, så egentligen spelar priset ingen roll!

I skrivandes stund blir jag förvirrad
Nu finns nikon NIKON D40 svart + AF-S DX 18-55 mm objektiv
För 3699 kr på pixmania, ska man slå till?

NIKON D60 + objektiv AF-S DX NIKKOR 18-55 mm II
5189 kr

Listan kan göras lång!
Tyvärr är min fråga inte konkret, men behöver råd så jag kan välja kamera!
 
D40 is the way to go

Jag tycker personligen du skall spara pengara och köpa en D40!

Prisskillnaden motsvarar inte prestandan! Antingen börjar du fotografera och får intresse och vill uppgradera dig eller så räcker D40/D60
 
Jag tycker personligen du skall spara pengara och köpa en D40!

Prisskillnaden motsvarar inte prestandan! Antingen börjar du fotografera och får intresse och vill uppgradera dig eller så räcker D40/D60

Håller inte riktigt med. Om det är den vanliga D40, så skiljer det en del mellan den och D60:an. För det första får du numera VR (bildstabilisering) på kitobjektivet (bara det är värt en del). För det andra får du en klart förbättrad D40. Det enda som talar för D40:n är just priset, men prisskillnaden är motiverbar.
 
Men vart ska man köpa? I butik eller på t ex. pixmania?
Vad har ni för erfarenhet? Billigast vinner? Oavsätt kommer betalningen göras på avbetalning, så egentligen spelar priset ingen roll!


Det är klart att priset spelar roll även om du köper på avbetalning...

Men när du betalat av kameran så är den inte av senaste modell, oavsett om du tar D60 eller D40. Därför skulle jag välja den som ger mest för pengarna idag, och det är D40.

Pixmania är helt OK, jag har själv handlat prylar där, men i detta fall rekommenderas hellre Cyberphoto för då får du både bra pris och svensk manual http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855
 
Ja självklart spelar det roll vilket pris det blir!! Lite dumt formulerat!

Tack för tipset på hemsidan, ska kolla alternativen och svensk manual är uppskattat! Priset ser mycket bra ut :)

Men ska jag inte satsa på en d40x? Som förövrigt inte verkar finnas på varken pixmaia eller cyberfoto
vad är det som är bättre mellan de?
 
Senast ändrad:
Nikon D60 har en antidammfunktion och ADR, Adaptive Dynamic Range. Dvs det är lättare att fånga motiv med hög kontrast. Nackdelen är att D60 har en längre blixtsynkroniseringstid, 1/200 s jämfört med 1/500 s på D40.

Nikon D60 är tänkt att vara en ersättare till D40x.
 
Hej !

Varför vill du ha Nikon ! Finns många andra märke som är minst lika bra! Tycker det är lite mycket Nikon-hysteri för tillfället.När jag bytade kamera(Nikon D40) för en tid sedan var jag själv inne på en D80 men till slut fastnade jag för en Pentax
K200D,tyckte den hade allt jag fattades på D40:n och kändes för mig bättre i greppet än D80:n ,kameran plus 2 objektiv för 6.400 kr i paketpris ! Kolla andra märke innan du bestämmer dig är ett gått råd,man växer som sagt snart ur D40:n och då ha den på avbetalning är inte så kul ! I vilket fall som helst lycka till !
 
Skall du pga märket handla en Nikon.?? Så se i alla fall till minimum att du handlar med stabilisering osv i objektivet...Det skulle jag aldrig "spara in på" i alla fall i ett nystartat kameralineval.

Skall du däremot handla för få mesta möjliga kamera med allt en kameraline totalt innebär per insatt krona i din nya blivande systemkameraline bör du bredda ditt märkesurval anser jag som första åtgärd.


Mvh
Tobbe.
 
Kan tänka mig andra märken

Jag kan tänka mig andra märken- självklart! Och det skrev jag också, även om jag nämner Nikon!
Mycket är för att vän till mig har en Nikon d40x och det vore roligt att ha en liknade! Jag har fått för mig att gå hand i hand...
Tänkte ge detta några dagar och bestämma mig!

Har de flesta märkerna svenska menyer & beskrivningar?
 
Tänk över vad du vill med ditt fotograferande.

Vill du bara ersätta kompaktkameran med något som ger bättre kontroll över motiv, ljus etc. duger vilken som helst av nyare systemkameror.

Är foto ett djupare intresse bör man tänka på att även den enklaste systemkamera är en del i ett stort system. Välj ett märke och du väljer samtidigt tillverkarens objektiv, blixtaggregat etc. (Visst, det finns produkter som passar flera märken och fungerar utmärkt men av någon anledning föredrar de flesta originalutrustning.)

Nikon och Canon har bredast produktprogram och säljer mest. Chansen att hitta bra begagnade prylar är därför större för dessa märken.

Vore jag seriös nybörjare köpte jag en begagnad Nikon D200 kompletterad med ett Nikkor 18-55 mm eller ännu hellre ett 18-70.
 
Själv skulle jag om du ändå skall handla på "abis" så priset inte är det viktigaste direkt då det ändå kommer delas upp över tid.... Ja då skulle jag utan snack titta på Samsung GX20 från Cyberphoto för straxt under 8000 kr.Inte bara titta utan även köpa..Skulle inte ens tänka en sekund utan bara handla... Det är en kamera som är långt mer kamera per krona än någon sk entrylevelkamera är..

Under 8000 är sjukt bra pris det för en fabriksny semiprokamera med bra kitoptik i köpet... Så .. Samsung innan erbjudandet är slut.... Då kan du utveklas länge med din kamera...jag skulle som sagt inte tveka i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.