Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa CRT bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Hej på er,

I februari ska jag köpa en ny bildskärm till min stationära dator för att huvudsakligen användas till fotoredigering. Jag har en bärbar med 1450x1050 TFT-skärm, men till den stationära har jag bara en riktigt sunkig 19" skärm som får spader om jag kliver över 1280x1024, för att inte tala om skärpan och färgåtergivningen.

Nu behöver jag alltså tips och råd, vilka fabrikat och modeller är det som gäller när man vill ha stabil hög upplösning (helst över 1600x1200 i minst 85hz) och bra (och korrekt!) färgåtergivning. Skärmen kommer drivas av ett ATI Radeon 9800 PRO, sittandes i en 3GHz P4.

Helst ska väl skärmen inte kosta över 10.000:- heller, men det går alltid att justera lite.. :)

Hoppas på bra tips ! Mvh Fredde.
 
Köp en 20" TFT-skärm, jag har en HP 2025 på kontoret och den funkar riktigt bra. Att den inte går att köra i snabbaste uppdateringsfrekvens ser jag inte som ett problem.
Den skall köras i 1600x1200 och helst bara i 60 Hz(enligt manual) men jag kör i 75 Hz. Nackdelen med TFT är att det inte blir så bra om du vill ställa ner den till 1280x1024, blir ganska suddigt.
Hade jag råd skulle jag köpa en sån hem också.
 
Kolla in Mishubitshi (hur det nu stavas) eller LaCie 19" (det lär vara samma bildrör) med kalibrator. Borde finnas för under 10 000.

En kalibrator är det bästa om man vill vara seriös med sina bilder.
 
ebbhead skrev:

Helst ska väl skärmen inte kosta över 10.000:- heller, men det går alltid att justera lite.. :)

Hoppas på bra tips ! Mvh Fredde.
Lacie gör bra skärmar har jag hört.
Sonys 21" är säkert bra, har själv Sony. Jag är allergisk mot skärmar som inte har plana rör, så platt som möjligt ska det vara.
 
DaMoose skrev:
Köp en 20" TFT-skärm, jag har en HP 2025 på kontoret och den funkar riktigt bra. Att den inte går att köra i snabbaste uppdateringsfrekvens ser jag inte som ett problem.
Den skall köras i 1600x1200 och helst bara i 60 Hz(enligt manual) men jag kör i 75 Hz.
Men ser du någon skillnad på 60 och 75? På TFT är det ju lite annorlunda.
Nackdelen med TFT är att det inte blir så bra om du vill ställa ner den till 1280x1024, blir ganska suddigt.
Ja, en TFT måste köras med rekommenderad upplösning, annars får man huvudvärk...
 
Ärligt talat så har jag inte märkt någon större skillnad mellan 60 och 75 Hz, som du säger så är ju TFT lite annorlunda eftersom pixlarna uppdateras en efter en.
 
http://www.lcdmonitor.philips.com/faq_general.php

Q: What does "refresh rate" mean to me in an LCD monitor?

A: For LCD monitors, the refresh rate is much less relevant. LCD monitors display a stable, flicker-free image at 60Hz. There are no visible differences between 85Hz and 60Hz.

Q: What does Refresh Rate mean for LCDs?

A: Unlike CRT display technology in which the speed the electron beam is swept from the top to the bottom of the screen determines flicker, an active matrix display uses an active element (TFT) to control each individual pixel and thus refresh rate is not really applicable to LCD technology.
 
TFT'ns refreshrate är ju som påpekats inte intressant eftersom det inte handlar om en rasterstråle som sveper utan en massa individuellt lysande pixlar. Det är -ännu- mer ointressant för mig, eftersom jag som trådrubriken visar vill köpa en CRT-skärm ;) .. Dels för att de fortfarande verkar anses överlägsna i färgåtergivningen (de dyrare iaf) och dels för att jag vill kunna skifta upplösning utan att allt blir helt kajko.

Har kikat lite på en Sony 24" widescreen .. jag får nog revidera det där om 10.000:- .. det slutar nog snarare på det dubbla om jag känner mig själv rätt :)
 
Vad du än köper så är en kalibrator toppen om man vill ha bra koll. Väl värt pen´garna för den som jobbar med tryck.
 
Jag ser att du helst vill ha en crt. Och det finns säkert lika många experter på det här området som det finns medlemmar på fotosidan, så jag vill bara ge dig lite info från min tid bakom olika skärmar...
Har suttit bakom flertalet 21 och 22" crt skärmar med trinitron/diamondtron rör och varit väldigt nöjd med dem, till den dag jag hamnade bakom en samsung 21" tft 213t. Inställningsmöjligheterna är många på den skärmen. Rätt justerad känns färg och nyansåtergivning absolut inte som något problem. Tillsammas med DVI-utgången på ditt 9800 kort får du en oöverträffad kristallklar bild. (Det är verkligen stor skillnad mellan vanlig VGA-utgång och DVI). Den kostar idag runt 13.500kr inkl. moms, och enligt mig värd vart enda öre.

Lycka till med skärmköpet!
/E
 
Om du sysslar med foto (och eftersom det är här du frågar..) så presterar en bra diamondtron/trinitron bäst när det gäller färg-, kontrastdetaljrikedom och svärta. TFT är bättre på andra områden men foto är inte ett av dem.

Visst kan man tycka att en TFT presterar bra nog, och den kanske är att föredra av andra anlendingar. Men den är inte lika bra på foto.

För att inte starta ett krig i den här frågan, så är alltid det bästa tipset förstås att prova själv.

I prisklasserna du nämner håller de flesta *tron-skärmar bra kvalitet, vad du behöver är (som redan sagts) utrustning för färgkalibrering.

http://www.dpreview.com/reviews/colorvisionmonitorspyder/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.