Annons

Välja bildskärm, TFT eller CRT.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag köpt bildskärm.
Det blev en Acer AL 1721, 17 tum TFT.
Har bara haft den ett par dagar men kan redan konstatera att jag gjorde rätt i att välja en TFT. Den verkar vara bra och passar mitt behov, tar liten plats på skrivbordet vilket var ett av skälen till att jag valde bort CRT. Den är betydligt bättre än 14 tum skärmen på min bärbara. Att jämföra dessa två är kanske inte riktigt rätt men det är vad jag har att utgå från.
/StigB
 
Och för er som har en del deg över, har jag ett tips på en finfin skärm! :) En Viewsonic VP2290B!

22" TFT, 3840x2400 pixlar (9.2 megapixlar). Kostar bara 80 000:- .. plus moms.

Köp här!
 
Stig, det skulle vara intressant att höra varför du valde denna Acer skärm. Hur gick dina tankar runt pris/prestanda jämfört med andra skärmar i denna prisklass?
/Andreas
 
andreashj skrev:
Stig, det skulle vara intressant att höra varför du valde denna Acer skärm. Hur gick dina tankar runt pris/prestanda jämfört med andra skärmar i denna prisklass?
/Andreas

Det är inte lätt att välja ur det stora utbud som finns. Jag läste tester, fick tips här på fotosidan och pratade med fackfolk. Lite klokare blev jag väl, en sak blev jag övertygad om och det var att en Eizo-skärm skulle jag välja om jag hade råd.
Nu var ju mitt mål att hitta en hygglig skärm för ca 5000:- som hade DVI-anslutning och gärna högtalare. Eizo-skärmen kostade 8-9000:-.
Vill man ha en 17 tum TFT-skärm i prisklassen runt 5000:- gör man det inte lätt för sig, det finns massor att välja mellan och många av dem är nog ganska likvärdiga.
Efter många om och men knallade jag till min lokala datorbutik för att få deras pris på tre st skärmar jag valt ut. Det slutade med att jag fick ta hem och testa den Acer-skärm jag nu har köpt. Den hade jag överhuvudtaget inte sett i någon test eller köpguide då det var en helt ny modell. Jag körde ett par skärmtestprogram jag fått tag på och tyckte det såg bra ut så jag behöll skärmen.
Jag betalade strax under 5000:- för den. På internet kostade den ett par hundra mindre, men jag föredrar att handla i min lokala datorbutik som har mycket bra support och service. I dag har priset sjunkit, bästa pris enligt pricerunner är 4430:- plus frakt.
Jag har inte haft anledning att fundera över mitt köp förrän den här frågan dök upp.
Jag är helt nöjd, den fyller mina behov än så länge. Skärmen är ljusstark, mina bilder är briljantare, klarare, skarpare och mustigare än de var förut.
Jag måste, teknisk sett, blivit en mycket bättre fotograf. ;-)
StigB
 
andreashj skrev:
Vad innebär DVI-anslutning och vilka fördelar ger det?
DVI är digital ingång; man slipper alltså den analoga konverteringen mellan grafikkort och skärm, signalen går "ostört" rakt genom. Om det blir så mycket bättre vet jag inte, har aldrig hört någon jämföra.
 
Calle S skrev:
DVI är digital ingång; man slipper alltså den analoga konverteringen mellan grafikkort och skärm, signalen går "ostört" rakt genom. Om det blir så mycket bättre vet jag inte, har aldrig hört någon jämföra.

Den största fördelen med DVI är att att grafikkortet och skärmen kommunicerar med varandra. Grafikkortet "frågar" skärmen vilka upplösningar och uppdateringsfrekvenser som den stöder och optimerar därmed inställningarna efter skärmen. P s s kan man inte göra misstaget att välja en upplösning eller uppdateringsfrekvens som inte stöds av skärmen (som säkert fler än jag drabbats av- skärmen blir svart och man måste starta om i felsäkert läge).

Med DVI-anslutning adresseras varje pixel på skärmen separat genom att grafikkortet skickar en bitström till skärmen. Borta är därmed behovet av att justera geometri etc på skärmen.

Eftersom man slipper konverteringen från digital (i datorn) ---> analog (VGA-utgång på grafikkortet) ---> analog (ingång på bildskärmen) ---> digital (elektroniken/panelen i skärmen) så minskas risken för störningar/distortioner. Därmed inte sagt att bilden med automatik blir bättre. Min erfarenhet är att bilden blir likvärdig med bra analogt grafikkort och bra analog skärm. Men ovan nämnda fördelar med DVI är såklart trevliga.
 
Tack Anders, mycket intressant.
Vad krävs av datorn / grafikkortet, någon speciell kontakt / anslutning? Eller fungerar den vanliga porten?
/andreas
 
Hej Andreas,

DVI är en helt annan anslutningsmetod än VGA. Därför krävs ett annat grafikkort (med andra grafikprocessorer), annat kablage mellan kort och skärm och en skärm med DVI-ingång om man vill utnyttja tekniken fullt ut. Men det finns olika varianter av DVI. Dessa finns som vanligt beskrivna på utmärkta susning.nu.

Kontakttypen och en kortare beskrivning finns t ex hos Kjell&Co.
 
andreashj skrev:
Vad innebär DVI-anslutning och vilka fördelar ger det?
Vilka var de andra två skärmarna du tittade på?
/andreas

Philiphs 170B4 som Ole Bjernulf har och är nöjd med (se i början på den här tråden), Hyundai Imageuquest Q17 och LG Flatron.
StigB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.