Annons

Bildskärm, - vad ska jag köpa, - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, fick ta ett snabbt beslut över telefon, - men nu ser jag att skärmen inte alls är en ny, utan tvärtom, - det är en utgående model. S2431WSW verkar inte ha utgått, men det är däremot leveranstid på den.

Hjälp mig, hur ska jag göra?
 
Väcker tråden med en fråga... Jag har idag en drygt 4 år gammal skärm, en Fujitsu-Siemens P20-1 som jag kalibrerar med en Huey. Skärmen kostade runt 10 papp ny... Jag är ganska nöjd med skärmen och har lyckats få till färgåtergivningen så att jag slipper större överraskningar när jag skriver ut, en sak jag dock inte är så nöjd med är att jag ser flimmer i större enfärgade mörka ytor, exvis utan bakgrundsbild och "rent" skrivbord i windows men så fort jag lägger på en bild istället så försvinner flimret. Skärmen är ansluten via DVI.

Men... säg att jag skulle byta till exvis en Eizo S2232WSEK inkl deras egen kalibrator, hur stor skillnad skulle det bli för mig i praktisk användning? Jag ser att det skiljer en hel del i teknisk spec men hur stor skillnad kommer jag att se i daglig användning? Jag kan tillägga att den gamla skärmen köpte jag som del i ett pc-paket som jag skaffade innan jag började mer seriöst med foto så den är inte vald med tanke på bildredigering, idag sitter jag med Photoshop CS4 och Lightroom2...

Kan någon råda mig? Är det värt drygt 6000 att byta nu eller ska jag vänta tills den gamla skärmen lägger av?

/Per

PS. Spec till nuvarande skärm finns här: http://www.lcdnfo.com/html/Fujitsu_Siemens_P20-1-lcd-monitor.html
 
Senast ändrad:
Alltså... Ibland kan man börja undra... Skulle ikväll torka av bildskärmen och lyckas GÖRA EN KRAFTIG REPA!! Fråga mig inte hur, skäms lite...

Så... beslutet är därmed taget. En Eizo S2242 med EasyPix beställd (kom fram till att jag vill ha den högre upplösningen, är van vid den sedan tidigare).

Var det mitt undermedvetna som ställde till det?

/Per
 
Funderar på en Eizo

Hej,
Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa en ny Eizo skärm, mitt val står mellan CG222WK eller en S2242. Kan det vara värt dubbla priset att välja Coloredge? Är det någon som har erfarenhet av Eizos egen kalibrator Easy Pix, är det en bra produkt?

Tacksam för tips och råd.


/ Choke
 
Skillnaden får nog vara hur mycket du arbetar direkt mot tryck... Sitter du med skärmen i huvudsak som proofing-skärm så är 12-bit LUT och hårdvarukalibrering i 222'an värdefullt. Arbetar du för din egen skull och har bilderna MEST i datorn och trycker ut lite då och då hade jag nog lagt 5k på något annat och köpt S2242 (om du inte känner behovet av att göra av med pengarna).
Den har inte riktigt samma justeringsmöjligheter direkt i hårdvara, men ställer man den nogrannt manuellt innan man börjar kalibrera så får man riktigt bra resutat. Svärtan och dynamiken (och därmed UPPLEVD färgintensitet) upplever jag som bättre på S2242, vinklar är inget problem på någon av skärmarna. Den högre upplösningen i 2242 kan vara guld värd när man redigerar! Skillnaden 1680x1050>1920x1200 kan vara större i verkligheten än vad man kan tro bara genom att titta på siffrorna. Hade 222'an också varit högupplöst så hade valet varit svårare, för mig som privatperson just nu hade valet inte varit så svårt. Jag hade köpt objektiv eller skrivarmaterial för den överblivna femtusenlappen.
 
lol @ Per... :)

Du bara RÅKADE ta mikrofiberduken som legat på golvet i bilen? Den som du hade till att torka av imma på rutorna, backspeglarna och sånt....? :)

Jaja. Det är ju bara att bita i det sura och inse att man MÅSTE beställa en ny skärm. Attans också.
 
Tack för snabbt svar Joakim.
Det är väl så jag också tänker, kan det vara värt 5000 kr, som man kan lägga på något annat.
Har Du något bra tips hur man gör en grundlig manuell inställning?

Ser att Eizo säljer skärmen med eller utan deras kalibrator, ska man köpa Eizos eller ska man gå för något annat fabrikat?
 
Joakim och Daniel, det krävs snudd på tortyr för att få ur mig vad jag gjorde. Det enda jag kan säga är att det var INTE oavsiktligt avsiktligt! ;-)

Tack för snabbt svar Joakim.
Det är väl så jag också tänker, kan det vara värt 5000 kr, som man kan lägga på något annat.
Har Du något bra tips hur man gör en grundlig manuell inställning?

Ser att Eizo säljer skärmen med eller utan deras kalibrator, ska man köpa Eizos eller ska man gå för något annat fabrikat?

Min S2242 står sedan i helgen på plats, inkopplad, uppvärmd, inställd, kalibrerad och i drift. Jag är mycket nöjd med mitt köp, passar mina behov perfekt, dvs avancerad amatör med ganska höga krav men inte hur djup plånbok som helst. Upplösningen 1920x1200 är grädden på moset, LR2 har aldrig sett bättre ut! ;-) Vad gäller att köpa med eller utan Eizos kalibrator skulle jag säga så här: hårdvaran, dvs sensorn, verkar vara samma som Spyder 3, det är i alla fall vad som kommer upp när datorn installerar drivrutinen. Programvaran som följer med är dock vad jag förstår ganska mycket förenklad, du väljer om du ska kalibrera för foto (5500K) eller webb (6500K), ställer ljusstyrkan manuellt och sen gör programvaran resten. Mer finns inte. Det verkar också som att det inte är ngn större idé att skruva på inställningarna innan, programvaran ställer om skärmen via DDI. Så, om du vill ha det så enkelt som möjligt utan en massa val, köp skärmen med kalibrator. Vill du kunna skruva själv, köp den utan och köp till exvis en Spyder3.

Bara mina 2 ören... :)

Och en fråga... eftersom jag vid kalibreringen ställer ljusstyrkan manuellt, hur vet jag att jag ligger någorlunda "rätt"? Mer än tycke och smak? Vad jag har gjort nu är att jag höll ett fotopapper bredvid skärmen och försökte ställa ljuset så att vitt på skärm och papper blev ganska lika; är det en OK metod? Eller hur gör man?

En parameter att skruva på och jag blir genast osäker. Suck...

/Per
 
Upplösning

The SuedeII skriver: "Den högre upplösningen i 2242 kan vara guld värd när man redigerar! Skillnaden 1680x1050>1920x1200 kan vara större i verkligheten än vad man kan tro bara genom att titta på siffrorna."

Även jag är spekulant på en ny bildskärm och står i valet och kvalet mellan en Eizo 2232 och en 2242 - enda skillnaden är vad jag förstår upplösningen. Och är tämligen okunning på bildskärmsområdet...

Därav en fråga - varför är den högre upplösningen guld värd? Vore intressant med en förklaring till hur detta påverkar det praktiska arbetet. Ska jag lägga ner de extra pengarna....?
 
Det jag menar med "manuell inställning" är att man försöker komma så nära värdena som kalibreringsverktyget vill att man ska ha som möjligt innan man slår igång den automatiska delen av det hela, det tjänar man ganska mycket på. 2242 har ju ändå en 10-bitars LUT som man kan arbeta med - Det är bara det att tyvärr kan man inte komma åt den direkt från mjukvara som man kan med CG-skärmen, så man får göra det manuellt med de inställningsmöjligheter som finns.

Efter automatiken är klar, titta på RGB-kurvorna som den spottar ur sig som förslag till skärm-profil, och försök lista ut hur du kan förändra de manuella inställningarna så att "kurvan" i mjukvaran får jobba så lite som möjligt - då får du så lite förluster som möjligt. Det finns ganska gott om guider på nätet om det här.

Eizos egen puck vet jag inte mycket om, men får du ett bra pris på kombon så för all del - gå på det. Kör du mycket utskrifter hemma så kanske du behöver något lite starkare i funktion (som t.ex en Color-Munki) istället så att du kan profilera dina utskrifter själv också.
 
Om man inte kör dubbla skärmar så förlorar man alltid ganska mycket "arbetsyta" på menyer, paneler osv... Om vi för enkelhetens skull använder väldigt låga siffror och säger att skärmen har 1000 st pixlar sammanlagt på skärmytan, och 400 försvinner åt menyer&paneler, då finns det ju bara 600 kvar åt bilden.
Om du istället har en skärm med 1400 pixlar, så blir det 1000 pixlar kvar åt bilden, dvs nästan en fördubbling...
 
Har surfat hela dagen och letat info. Inte har jag blivit klokare.... *snurrig*

Testat i K&B.... hur ska det tolkas? Testvinnaren är en av de billigaste i testet. Förstår att den har bra värde för pengarna, men ska man tolka det som om den är bättre än de mycket dyrare?

Du går alltså från en std laptop skärm och vill ha något bättre för bildbehandling - låter inte så svårt.

Jag vet ingneting om de skärmar som nämns ovan, men jag kör en äldre Eizo modell som jag köpte precis innan de bytte modeller tidigare i våras, min heter Eizo Flexscan 2231W och är eg. en kontorsskärm med bra panel. Jag är görnöjd med den.

/Magnus
 
Denna djungel av modeller... :/

De modeller som diskuterades mycket i begynnelsen av denna tråd (Eizo FlexScan S2231W samt S2431W verkar ha utgått helt nu. Några nya modeller har dykt upp. Kan man säkert anta att dessa är uppföljare och har samma eller bättre egenskaper som de tidigare?

Jag tänker på: S2232WSE resp. S2432WSE

Sedan finns ju även S2242WSE som verkar vara samma som 2232 men med högre upplösning. Denna låter mest intressant för mig, och när jag läser hos Eizo så är de tekniska specifikationerna nästan identiska. Kan man anta att bildkvalitén är densamma? Är det nån som har erfarenhet av dessa?

Finns det någon som kan verifiera att jag fattat rätt?
 
Jag kommer att köpa Eizo S2432W som verkar prisvärd och har hamnat bra i tester. Fråga vilken färg bör man välja, grå eller svart? Tidigare var svartkant ej att rekommendera, fick ej TCO märkningen, pga att breda kanter tröttade ut ögat då man ser vit skärm svartkant. Men nu är de nya skärmarna TCO godkända då dessa har smalare svartkant.

/anders
 
Jag sitter nu med min nya Eizo FlexScan S2432WSE är är supernöjd. Den är mycket bättre än min gamla skärm! Det ska dock nämnas att det var mer än en "gamer-skärm" så jämförelsen är väl inte riktigt rättvis...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.