Annons

Bildskärm, - vad ska jag köpa, - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Eizo S2232 vs NEC P221W?

Efter att ha sålt min Eizo S2401 så sitter jag med en äldre 19-tummare och väntar på något nytt. Först var tanken att köpa en S2242, men den verkar inte landa förrän i sommar så det blir till att leta efter alternativ.
Jag har tittat på specarna till Eizos S2232 (ersättaren till S2231) och NEC's P221W. Båda verkar vara ganska lika och rikta sig till ungefär samma köpare. S2232 har något större kontrast och ljusstyrka. Eizo säger att den täcker 95% av Adobe RGB medan P221W'n är "Hardware color calibrateable via programmable 10-bit LUT". Förövrigt skiljer sig inte siffrorna åt nämnvärt.
Ett alternativ är kanske att köpa en S2231?

Några erfarenheter?
Tommi
 
Håller också på och kollar. Ska samtidigt köpa ny bärbar och det blir den
jag kommer att använda med skärmen. så skärmen på den bärbara betyder mindre, men däremot kontakterna. Verkar inte finnas många med DVI, - de flesta har VGA och HDMI. Men upptäcker jag ett nytt ord...... "eSATA" Vad är detta???
 
... men däremot kontakterna. Verkar inte finnas många med DVI, - de flesta har VGA och HDMI. Men upptäcker jag ett nytt ord...... "eSATA" Vad är detta???
Har du DVI utgång på din dator, så kan du ansluta den till en skärm med HDMI-ingång med hjälp av en adapter. (Undantaget DVI-A, men det lär inte sitta på någon bärbar dator, så det behöver du knappast bekymra dig över).
eSATA används mest till att ansluta externa hårddiskar.
 
Tack Daniel. Jag hittade några länkar här där jag kunde läsa lite om eSATA, - trodde först det var någon ny kontakt eller nåt.

Jag har faktiskt hittat en dator med Dvi:

Packard Bell EasyNote ML61-B-900
AMD Turion X2 Ultra Dual Core ZM-80 2.1GHz / 4096MB /
1TB / TFT15.4 / Win Vista Home Premium

Är det inte lustigt att det inte är vanligt? (kollade MÅNGA datorer igår) Hur många har inte en bärbar men vill jobba på en bra skärm väl hemma? Men de har kanske stationär också.
 
Tänkte köpa en skärm till min bärbara dator då skärmen på den inte räcker till. Om jag nu köper den skärmen som visas ovan i en länk till scandinavianphoto.se är det då möjligt att kalibrera in den så att den passar skrivare osv. Det blir nog så att man har verktygen i laptop skärmen och bilden i den nya skärmen.
 
Håller också på och kollar. Ska samtidigt köpa ny bärbar och det blir den
jag kommer att använda med skärmen. så skärmen på den bärbara betyder mindre, men däremot kontakterna. Verkar inte finnas många med DVI, - de flesta har VGA och HDMI. Men upptäcker jag ett nytt ord...... "eSATA" Vad är detta???

Hej!

Ett litet påpekande ... DVI är bra och bekvämt, men det påverkar i sig inte bildkvaliteten nämnvärt. Idag går det helt problemfritt att köra gammaldags analog överföring, via VGA-kontakt, eller D-SUB som de väl egentligen heter, hela vägen upp till bildstorlekar på 1920x1200.

Analog överföring är en aning mer störningskänsligt än DVI, och man kan behöva göra lite småjusteringar av signalöverföringen emellanåt. Men nästan alla moderna skärmar har en Auto-knapp, trycker man på den någon gång i halvåret så är det signaljusterandet löst :)

Men en analog bildskärmskabel kan överföra precis samma bildsignal som en DVI-sladd kan - i själva verket har den analoga kabeln lite högre överföringskapacitet, men det är en annan historia.

DVI har den fördelen att det är kompatibelt med HDMI och att du inte behöver göra några justeringar, bara att tuta och köra. Men jag upplever att många nog överskattar behovet av DVI.
 
Två skärmpaket har nämnts tidigare här i tråden
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6102981
och
http://www.dustinhome.se/pd_5010145539.aspx

Bägge är bra, Nec-skärmen i den första länken är några år gammal, men har en mycket trevlig och fin ips-panel. Den skärmen är extremt jämn över ytan. Det enda mer påtagliga som den saknar jämfört med modernare skärmar är de större färgrymderna i dagens skärmar.

Den senare Eizo skärmen har en fin pva-panel som bland annat just har stor färgrymd. Den här skärmen (och det där paketet med en Spyder) har köpts av många här på Fotosidan och det är ett riktigt bra köp.

Bägge skärmarna är sådana som jag varmt rekommenderar till alla som inte tycker de är för dyra. De är inte bland de billigaste skärmarna du hittar i affärer, men är man noga med färgvisning och bildkvalitet så är de mycket bra köp, bra valuta för pengarna.
 
Jag skulle bli fruktansvärt glad och tacksam om någon här har erfarenhet av liknande köp och kan råda mig. Jag har ca. 10.000 att spendera.... som max., gör absolut inget om den är billigare. Vill ha en skärm som känns bra i några år framåt. Behöver inte vara någon jättestor. 20-21" ?

//Berit

För att göra det enkelt.
Titta bara på Eizo eller Quato.
Köp sedan en skärm så dyr som din budget tillåter.
För 10-20.000 får man numera en bra skärm.

Du får dock alltid vad du betalar för!

Mvh.

/Janne
 
Tack Martin för att reda ut lite saker för mig, det var information jag kunde använda. HDMI finns nämligen på de flesta datorer jag har tittat på - och VGA finns nog på alla.

Jag har helt klart överskattat DVI, - eller rättare, jag visste inte bättre, hade fått för mig att jag inte skulle kunna få "det där lilla extra" annars. Trodde att jag då kanske skulle lägga ut i onödan för en bra skärm som jag sedan i alla fall inte nyttjade till max.
 
Kommer på en följdfråga nu då jag också letar ny dator.

Vilket grafikkort ska man ha? (Det lutar starkt åt en Eizo-skärm)
 
Kommer på en följdfråga nu då jag också letar ny dator.

Vilket grafikkort ska man ha? (Det lutar starkt åt en Eizo-skärm)

Fram till helt nyligen så var svaret enkelt: för bildarbete spelar grafikkortet försumbar roll.

Kör man Photoshop CS4 (dvs allra senaste versionen) så spelar faktiskt grafikkortet en roll, eftersom CS4 tar hjälp av vissa nyare grafikkort och snabbar upp saker som in- och utzoomning i bilder.

Men kör man inte CS4 så kan man lugnt använda vilket grafikkort som helst, de har mycket liten påverkan på färgerna och spelar ingen egentlig roll för prestanda för vanligt bildarbete.
 
Ett litet påpekande ... DVI är bra och bekvämt, men det påverkar i sig inte bildkvaliteten nämnvärt. Idag går det helt problemfritt att köra gammaldags analog överföring, via VGA-kontakt, eller D-SUB som de väl egentligen heter, hela vägen upp till bildstorlekar på 1920x1200.

En petimäterkommentar: D-SUB är namnet för en hel familj med kontakter av olika storlek (http://en.wikipedia.org/wiki/D-subminiature), där VGA kontakten är den nu vanligast förekommande (då med beteckningen DE15). Tidigare var det en vanlig kontakttyp för seriell- (DE9 eller DB25), parallell- (skrivare, DB25) eller nätverksanslutning (DA15). Så det är nog mer korrekt att tala om VGA-kontakt.

/Sara
 
Jag har HP W2207H, är nog samma som din 24" fast min är då 22". Riktigt bra skärm. Hade först inriktat mig på Samsung men efter att ha sett dom sida vid sida i butik ändrade jag mig.
 
Idag fick jag hem min nya skärm Eizo Flexscan S2231W med spyder 3 pro.
Oj vilken skillnad mot min 19" tft som jag användt tidigare!
Skärmen känns väldigt välbyggd, och det måste vara något i den för den väger ganska mycket :)
Jag har nu spenderat några timmar på att kalibrera den, det blev skillnad.
Hade lite problem med att veta hur jag skulle göra tills jag hittade denna finna sida http://www.eizo.se/eizo/IMAGES/DOCU...ERING AV EIZO FLEXSCAN MED SPYDER 3 PRO 3.PDF
Så nu forstsätter kvällen och natten med att titta på lite bilder.
 
Ja, nu är dator och skärm beställt. Dock blev inte skärmen den jag ville. De ringde nyss och berättade att S2431WSE har utgått. Herregud, jag har haft sån beslutångest, - och så har den utgått.
Nåja, bästa alternativet skulle vara HD2441W, - så jag tog den.

Har jag gjort fel nu.......?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.