Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpa begagnat
- Trådstartare Håkan1
- Start datum
hampusm
Aktiv medlem
Ja, det vågar man. Men… tänk på att räkna in tull och moms i priset, momsen läggs även på fraktkostnaden. Det blir med andra ord sällan billigare än att köpa mer lokalt. Jag har bara kollat Japan när det handlar om prylar som är svåra att få tag på här, t.ex. äldre analoga kameror.
Kolla också säljarens returpolicy.
Håkan1
Aktiv medlem
Tack för ditt svar vet du vad tull och moms kostar ?Ja, det vågar man. Men… tänk på att räkna in tull och moms i priset, momsen läggs även på fraktkostnaden. Det blir med andra ord sällan billigare än att köpa mer lokalt. Jag har bara kollat Japan när det handlar om prylar som är svåra att få tag på här, t.ex. äldre analoga kameror.
hampusm
Aktiv medlem
Tullen varierar beroende på vara, man kan kolla på tullverkets hemsida, den brukar ligga runt 4%. Momsen (25%) läggs sedan på den totala summan av varans pris + tull + frakt.Tack för ditt svar vet du vad tull och moms kostar ?
Så en vara som kostar 4000kr med 350kr frakt kommer kosta 1.25(4000*1.04+350) = 5637
Ventures
Aktiv medlem
Det var krångligt att söka med mobilen. Det jag hittar är 0% tullsats från Japan. Verkar konstigt så det kanske var fel. Det var enklare förr när man hade den blå pärmen, förutsatt att man stoppade i alla nya blad som tullverket skickade ut. Moms är ju 25%. Som sagt, en stor del av året är det extremt fuktigt där borta så mögel är möjligt att få med.
ITE Tariff
tulltaxan.tullverket.se
jag&bilden
Aktiv medlem
”Allt” finns att köpa från Japan och deras klassificering är ypperligt beskrivande och korrekt.
Priserna är ofta dock därefter.
Priserna är ofta dock därefter.
Håkan1
Aktiv medlem
Tack för hjäpen väderfull informationTullen varierar beroende på vara, man kan kolla på tullverkets hemsida, den brukar ligga runt 4%. Momsen (25%) läggs sedan på den totala summan av varans pris + tull + frakt.
Så en vara som kostar 4000kr med 350kr frakt kommer kosta 1.25(4000*1.04+350) = 5637
Håkan1
Aktiv medlem
Tack det med mögel visste jag inteDet var krångligt att söka med mobilen. Det jag hittar är 0% tullsats från Japan. Verkar konstigt så det kanske var fel. Det var enklare förr när man hade den blå pärmen, förutsatt att man stoppade i alla nya blad som tullverket skickade ut. Moms är ju 25%. Som sagt, en stor del av året är det extremt fuktigt där borta så mögel är möjligt att få med.
ITE Tariff
tulltaxan.tullverket.se
Håkan1
Aktiv medlem
TackarTullverket hade till och med en tjänst för att räkna ut skatt och avgifter. Jag använde exemplet ovan.
Visa bilaga 168069
Erik Schalin
Aktiv medlem
Elektronik är undantaget tull.Det var krångligt att söka med mobilen. Det jag hittar är 0% tullsats från Japan. Verkar konstigt så det kanske var fel. Det var enklare förr när man hade den blå pärmen, förutsatt att man stoppade i alla nya blad som tullverket skickade ut. Moms är ju 25%. Som sagt, en stor del av året är det extremt fuktigt där borta så mögel är möjligt att få med.
ITE Tariff
tulltaxan.tullverket.se
Objektiv är tullbelagda.
Ventures
Aktiv medlem
Fantastiskt land att besöka. Svårt bara att pricka in blomningen eller höstlöven för den delen då det inte sker på ett visst datum. Jag ville se höstfärger i Kyoto men vi var för tidiga i början av november. Fortfarande sommarvärme då.Om det är så dyrt, kan man väl lika bra åka till Japan när körsbärsträden blommar, uppleva landet, handla fotogrejor och fota på plats
Då hinner man ju även testa grejorna innan hemfärd.
Det är nog svårt att fynda standardutrustning där då prisnivån på mycket är högre än hemma.
StanM
Aktiv medlem
Jag har också varit i Japan, även i Kyoto. Fantastiskt land med många kontraster. Det finns många små begagnathandlare i de större städerna och, ja, prisnivån är högre än här hemma men så är också kvaliteten.Fantastiskt land att besöka. Svårt bara att pricka in blomningen eller höstlöven för den delen då det inte sker på ett visst datum. Jag ville se höstfärger i Kyoto men vi var för tidiga i början av november. Fortfarande sommarvärme då.
Det är nog svårt att fynda standardutrustning där då prisnivån på mycket är högre än hemma.
Det finns en uppsjö av äldre kameror och objektiv i riktigt fint skick. Som någon sade får man se upp med mögel då det är mycket fuktigt i Japan.
mikoto
Aktiv medlem
Elektronik är undantaget tull.
Objektiv är tullbelagda.
Det är väl väldigt få saker som har en tullavgift i praktiken? Jag har aldrig betalat ”tull” någon gång jag importerat saker, bara moms och hanteringsavgifter.
Sist jag importerade något från japan hade jag dock en tullrad på fakturan. När jag ringde och prata med de så visa det sig att det var kemikalieskatten som menades den gången. Har inte köpt så mycket saker från utanför EU sedan den upprättades så den var oväntad då.
Min erfarenhet av att importera från japan är kanon. Det finns mängder med bra klipp att göra från yahoo auctions tex för mig som gillar enklare kameror.
Men import avgifterna, skatten och frakten äter nästan alltid upp all förtjänst man skulle sparat på att inte köpa det här istället. Så nu köper jag bara sådant jag inte kan köpa här. Inte för att försöka göra ett klipp.
hampusm
Aktiv medlem
Det mesta är belagt med tullavgifter, däremot finns det en gräns för när du måste betala tullavgiften. För närvarande ligger den på 1700kr. Är värdet på varorna lägre än så, så klarar man sig. Ibland har man tur och klarar sig ändå.Det är väl väldigt få saker som har en tullavgift i praktiken? Jag har aldrig betalat ”tull” någon gång jag importerat saker, bara moms och hanteringsavgifter.
Sist jag importerade något från japan hade jag dock en tullrad på fakturan. När jag ringde och prata med de så visa det sig att det var kemikalieskatten som menades den gången. Har inte köpt så mycket saker från utanför EU sedan den upprättades så den var oväntad då.
Min erfarenhet av att importera från japan är kanon. Det finns mängder med bra klipp att göra från yahoo auctions tex för mig som gillar enklare kameror.
Men import avgifterna, skatten och frakten äter nästan alltid upp all förtjänst man skulle sparat på att inte köpa det här istället. Så nu köper jag bara sådant jag inte kan köpa här. Inte för att försöka göra ett klipp.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Listan av prylar som har tullavgifter är rätt gedigen....Det är väl väldigt få saker som har en tullavgift i praktiken?
För att inte tala om tullkodernas långa härva.
Det är inte alltid lätt att hitta rätt.
Skriver du fel kod som leverantör.... ajabaja!
Och så lite exportkontroll som grädde på moset, jättekul!
Gamle Svarten
Aktiv medlem
Min erfarenhet av att köpa begagnt objektiv från Japan är nog bortåt 10 år gammal, och egentligen är det väl inte min erfarenhet heller, men ......, av olika små bitar information kan man få en helhet.
Här kommer mitt lilla bidrag.
Jag sökte ett ovanligt objektiv, ett äldre spegeltele, med specifik fattning.
Lyckligtvis hade jag en otroligt kompetent vän, så jag bad honom att försöka leta upp ett sådant objektiv.
Av de alternativ han hittade, valde han ett i Japan. Dels kände han till företaget, som var större, och rent allmänt tyckte han att Japanska företag var bra att ha att göra med.
Min vän skötte det praktiska, som inte var så betungande, och allt gick bra på alla sätt. Objektivivet var som nytt, och fungerar fortfarande.
Här kommer mitt lilla bidrag.
Jag sökte ett ovanligt objektiv, ett äldre spegeltele, med specifik fattning.
Lyckligtvis hade jag en otroligt kompetent vän, så jag bad honom att försöka leta upp ett sådant objektiv.
Av de alternativ han hittade, valde han ett i Japan. Dels kände han till företaget, som var större, och rent allmänt tyckte han att Japanska företag var bra att ha att göra med.
Min vän skötte det praktiska, som inte var så betungande, och allt gick bra på alla sätt. Objektivivet var som nytt, och fungerar fortfarande.
Malcao
Avslutat medlemskap
Min erfarenhet är mindre positiv. Har köpt via Ebay och just i Japan har det mesta klassificering Mint och gärna med en massa med +++++++ och uppfattar att beskrivning många gånger inte är korrekt
Betalar hellre lite mer och handlar inom EU för att enkelt kunna sända tillbaks om det inte är ok.
Betalar hellre lite mer och handlar inom EU för att enkelt kunna sända tillbaks om det inte är ok.