Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta är belagt med tullavgifter, däremot finns det en gräns för när du måste betala tullavgiften. För närvarande ligger den på 1700kr. Är värdet på varorna lägre än så, så klarar man sig. Ibland har man tur och klarar sig ändå.
Moms måste man dock alltid betala.

Om det är så dyrt, kan man väl lika bra åka till Japan när körsbärsträden blommar, uppleva landet, handla fotogrejor och fota på plats 😀
Då hinner man ju även testa grejorna innan hemfärd.
Även om man bär sakerna själv måste man betala tull och moms när man tar in dem till Sverige.

Tullverket hade till och med en tjänst för att räkna ut skatt och avgifter. Jag använde exemplet ovan.
Visa bilaga 168069
Hanteringsavgift tillkommer. Det är ofta Postnord som hanterar importen.

Hanteringskostnaden för momsdeklaration har kostat mellan 75 och 150 kr för mig när Postnord sköter om den.

Det kanske inte är så mycket att irritera sig över när man importerar varor för många tusen kronor, men det stör lite att behöva betala 150 kr extra för hanteringen när man importerar något som kostar ett par hundra.

Man kan sköta om importdeklarationen själv, men då måste man göra det på en pappersblankett och lämna den till en tullklareringsexpedition varav det finns sex stycken i Sverige som hanterar generell import.

Sist jag kollade måste man lämna in den ifyllda blanketten personligen. Det går inte att posta den.

Här är en instruktion för hur man fyller i blanketten för förenklad deklaration. Expandera punkt 37 och läs …
Det finns även en blankett för standarddeklaration och en blankett för kompletterande upplysningar om tullen tycker att de behöver veta mer.

Varför inte allmänheten får tillgång till de elektroniska verktygen för importdeklaration, som ju Postnord använder, är ett mysterium.

Jo, risken att man ska åka dit när man smugglar in något är ganska liten (utom om man smugglar narkotika).

Om man tycker att skattefusk är OK är förstås tröskeln för att smuggla in kameror utan att betala moms låg.

Om tullen fattar misstankar kan utrustningen tas i beslag. Sen är det upp till en åklagare att avgöra om bevisningen räcker till åtal. Vad som räcker som bevisning vet jag inte (tullverket talade inte om det när jag ställde en fråga om ett hypotetiskt fall). Det kan dock uppenbarligen bli en del förvecklingar.

Relevant lagrum är smugglingslagen. Främst 8 § och 22 §.

Om man nu hittar ett Sony DT 16-50 f2.8 objektiv på Ebay som finns i Japan där frakten är gratis och kostnaden är $170 eller 1792 kr så blir den totala kostnaden (1792+4%)*1.25 dvs ca 2330 kr? Det kan då jämföras med samma objektiv i Tyskland för ca 2700-2800 inkl frakt. Stämmer detta?

Du behöver även räkna till att troligtvis tillkommer en hanterings avgift på runt 140 kronor samt att du kan åka på kemikalieskatt då objektivet bör klassas som elektronik. Jag är osäker på vad kemikalieskatten kommer gå på men den brukar bli högre än man tror så addera runt 200 kr där med.

Chansen är stor att priset blir ungefär detsamma som det europeiska priset.

Svårt bara att pricka in blomningen eller höstlöven för den delen då det inte sker på ett visst datum. Jag ville se höstfärger i Kyoto men vi var för tidiga i början av november. Fortfarande sommarvärme då.
Lite O T men tråden är lit äldre så jag hoppas på överseende. Det finns prognoser som sammanställs i Japan där man försöker uppskatta när körsbärsblommningen resp. höstfärgerna börjar närma sig och hur långt det beräknas ha kommit beroendes på vilken del av landet det gäller.

Hösten börjar i norr (Hokkaido) och rullar sedan sakta ner söderöver. Om man har möjlighet, kan man få uppleva hösten med dess vackra färger över en period om i runda slängar två månader. Jag var själv i Japan 2019, under tre månader på våren och fick uppleva Sakura vilket i det närmaste är att jämföra med vår midsommar, åtminstone vad det gäller popularitet.

Nästa år tänker jag åka tillbaka för att få uppleva hösten och då jag har 5 veckors sparad semester (till nästa år) samt ytterligare fem veckor nästa år, så tänkte jag ta ut alla tio veckor på en gång inför mitt besök i Japan. Det vore ju märkligt om jag skulle missa hösten med dess färgväxling under de förutsättningarna. Ibland är det gôtt att leva 😁.

Om man tycker att skattefusk är OK är förstås tröskeln för att smuggla in kameror utan att betala moms låg.
Jag har väl några gånger tagit med mig saker som egentligen skulle skattas för, men som jag inte gjort. Jag sover inte dåligt om nätterna för den sakens skull, i vart fall😁.

Du behöver även räkna till att troligtvis tillkommer en hanterings avgift på runt 140 kronor samt att du kan åka på kemikalieskatt då objektivet bör klassas som elektronik. Jag är osäker på vad kemikalieskatten kommer gå på men den brukar bli högre än man tror så addera runt 200 kr där med.

Chansen är stor att priset blir ungefär detsamma som det europeiska priset.

Tack, då blir det via Ebay eller mpb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar