Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en begagnad digital systemkamera och undar vad man bör tänka på som köpare.

Är det riskfyllt att köpa en kamera utan garanti i sverige/garantin gått ut?

Jag resonerar så att om kameran skulle gå sönder så har man ju betalat betydligt mindre för den från början, då borde man ha råd med att lämna in och få den lagad. Om den inte går sönder har man tjänat en del pengar. Är detta resonemang tokigt?

Finns det flera viktiga aspekter av ett sånt här köp? Något man behöver tänka extra på? Vara försiktigt med?

Är oerfaren när det gäller begagnatköp, och internet/annonsköp i övrigt också, så jag är tacksam för lite hjälp.
 
Vid all prissättning som det görs affärer vid består av två delar:

1. Skicket på varan, dess funktion och nytta för köparen och behovet av intäkt hos säljaren.

2. Förtroendet för säljare i händelse av att det blir fel.


Handlas det begagnat där båda parter är fysiska personer och så länge säljaren inte uppenbart ljuger om varan är gjord affär gjord affär och det är svårt att få till en rättelse. Givetvis värderas detta som en risk i samband med prissättningen som innebär att priset bör vara lägre jämför med en affär där en av parterna är en juridisk person.

Även risken att varan kan vara stöldgods ska värderas. Ny lagstiftning sedan en tid som gör godtroköp till ett minne blott och de risker detta innebär.

Ditt ressonemnag med att priset bör sättas på en nivå så att det finns möjlighet att reparera utan att bli ruinerad är en sund tanke. Det finns alltid en anledning till varför en begagnad vara säljs.

Affärer där annonseringen sker via internet är i grunden samma sorts affär där annonsering sker i tidning. Det finns ingen anledning att ha ett annat tänkande för hur en affär genomförs beroende på internet- eller tidingsannonsering.

Garnatier är normalt en överenskommelse mellan första köparen och säljaren av kameran, som inte överförs till andrahandsköparen. Här gäller det att kontrollera de ursprungliga villkoren i affären. Vid köp där båda parter är fysiska personer gäller inte konsumentköplagen.
 
själv tycker jag att begagnatpriserna nu förtiden är galet höga..jamenar om det bara skiljer 1500-2000 jämfört med nypris så skulle jag hellre köpa en ny med den trygghet det medför.
 
PÅ den digitala marknaden . .
Men kollar man på den alnaloga marknaden så kan man bara skratta av glädje . .
En bladare med glugg för 5000 spänn!
 
Okej, det låter ju vettigt. Så det är inte värt att köpa en begagnad kamera om det skiljer tex 1500kr från nypris? Inte ens om detta är en instegskamera?

Om denna inte är använd speciellt mycket/inte alls då? Kallar man den fortfarande begagnad och är det fortfarande bättre att köpa nytt? (Om garantin inte finns)
 
Jag brukar följa en regel som gäller både om jag ska sälja eller köpa begagnat. Halva nypriset!
Givetvis kan det skilja lite om varan är ny och oanvänd eller mycket sliten. Annars är det en regel som känns rätt lagom.
 
Kolla om inte garantin trots allt gäller. Många missar att garantin faktiskt har varit två år mot tidigare ett år.

Om kameran är välskött och inte mycket använd så bör den fungera perfekt. I mitt tycke bör då säljaren lämna en återköpsgaranti om köparen upptäcker ett fel på kameran de närmsta dagarna när köparen har testat den. Om inte säljaren vill lämna en sådan garanti så skulle jag vara tveksam till affären. Särskilt om priset är relativt högt.
 
Säljaren i fråga erbjuder återköpsgaranti och kameran är oanvänd.

Det jag är osäker på är garantin, antar att det ända rätta är att kontakta säljaren för att få en klarare bild.

Vad innebär "internationella garantier gäller men inte svensk konsumentlagstiftning." ?

Hur fungerar internationell garanti om kameran är köpt utanför Sverige? Kan man lämna in den och få den lagad inom garantitiden även i här?
 
Men samtidigt läser man ju här på forum att väldigt många finner konstigheter(fel) med sin nya digisystemkamera,och lämnar den på service.Isåfall borde ju den måttligt begagnade, i månt och mycket vara bättre en en sprillans ny?
 
Affärer mellan privatpersoner involverar sällan någon återköpsgaranti eller andra försäkringar. Ska det köpas en beg kamera av privatperson kan man inte göra så mycket mer än att testa den innan köp (därmed går distansköp på blocket bort - iaf för min del) och funkar det då, tja, då får man väl anta att det som säljs är ok? Det finns ju bra Nikonservice här i Sverige så risken att den inte skulle gå att laga alls är nog liten men det kan ju kosta en rejäl slant får man tro. Säg att kameran du köper ser fin ut men är misshandlad (stötskador, felaktigt handhavande med trasiga korthållare, infästningar mm), sådant är svårt att se direkt kanske. Då kan det kosta en rejäl slant om felet är allvarligt.

Fördelen med att köpt kameran ny är att man VET hur den är behandlad. Personligen tycker jag dock det kan vara helt ok att köpa en beg kamera men då ska priset vara c:a hälften mot ny (beoende på medföljande tillbehör mm). Exempel - en ny D70s kostar med kit 9850:- Är då kameran ett år gammal, borde ett normalt begpris ligga runt c:a 5000:- Den tidigare modellen D70 borde i detta räkneexempel kosta aningen mindre, modellen är ju äldre. Detta är dock inget som syns i annonserna. Prisläget ligger mycket högre och gör kamerorna som annonseras i mitt tycke ointressanta. Risken är för stor enligt mitt sätt att se det.

Lägre pris ger en möjlighet för begköparen att "ta en kostnad" om det man köper skulle uppvisa nån defekt. Det är ju rätt surt att köpa en D70 för 8000:- beg och sen bli tvungen att laga/fixa den för ytterligare 2-3 tusen = samma pengar som en ny kamera osv...

Lycka till med ditt kameraköp!
Mvh
Mattias
 
Låter konstigt tycker jag

Varför vill han sälja en "ny" kamera begagnad? Den är troligen köpt utomlands och han räknar väl med att tjäna en peng. Inget fel i det, men jag skulle precis som dom ovan redan har sagt hellre köpa en ny.

Jag tvivlar på att nikon i sverige har så stor lust att reparera en sån kamera, dom har ju inte sålt den.

Du tar ju en risk, är det nåt fel på den så blir det dyrt att laga den. Den risken borde du få betalt för i form av ett mycket lägre pris.

Det finns många som säljer begagnade kameror, så ta det lite lugnt så kommer du att hitta nån till ett bra pris.

När det gäller köp mellan privatkunder så är det upp till dig att visa att skadan fanns där när du köpte den. Och det är ju inte så lätt. Annars behöver han inte betala ett öre.
 
Jag tycker det inte alls är så konstigt. Tror det finns många prylgalningar där ute som "vill ha det senaste" osv.

Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig, men jag tror det kommer gå bra. Det känns så, på fredag vet jag.
 
mt4base skrev:
Personligen tycker jag dock det kan vara helt ok att köpa en beg kamera men då ska priset vara c:a hälften mot ny (beoende på medföljande tillbehör mm). Exempel - en ny D70s kostar med kit 9850:-

Well.. just mitt köp går väl inte riktigt efter den där modellen. För det första är kameran knappt använd (säkert provfotad, men inte mer) och nerstoppad i kartongen igen. För det andra fick jag den för 5000kr(inkl. frakt) istället för 6500-7000kr som ett nytt D50-kit kostar.

Jag är fattig och tyckte det var en schysst deal. Har aldrig sett ett billigare pris på samma kamera, men jag är ju medveten om mitt risktagande.
 
Hannese skrev:
Well.. just mitt köp går väl inte riktigt efter den där modellen. För det första är kameran knappt använd (säkert provfotad, men inte mer) och nerstoppad i kartongen igen. För det andra fick jag den för 5000kr(inkl. frakt) istället för 6500-7000kr som ett nytt D50-kit kostar.

Jag är fattig och tyckte det var en schysst deal. Har aldrig sett ett billigare pris på samma kamera, men jag är ju medveten om mitt risktagande.

Ja, det lät väl som ett bra pris. Man måste ju avaluera varje specifikt köp och utgå från det. 5 tusen är säkert ok med tanke på vad du skriver. Nån större risk är det nog inte. Lycka till med din nya kamera och glöm inte att berätta hur tycker att den är att fotografera med!

mvh
Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.