Annons

Köpa begagnad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Nå, jag har köpt saker från Kina men det har jag slutat med.

Mina paket har försvunnit i posten, fastnat i den Kinesiska tullen i månader, blivit öppnade på vägen, fullständigt tillplattade i transporten.

De få grejer som kom fram var antingen defekta eller uppenbara förfalskningar.

Om varan levereras från England till Sverige så betalar man brittisk moms (VAT) och det brukar ingå i annonserat pris.

Om varan däremot levereras direkt från Hong Kong så måste man betala tull och moms vid införseln till Sverige.

Ett litet förtydligande, för företag som säljer över ett viss belopp per år till ett annat land inom EU så ska moms tas ut som den är i köparens land. Så det är alltså lite av ett lotteri om svensk eller i detta fall engelsk moms gäller. Jag kommer inte ihåg beloppsgränsen men jag tror den var 25.000 €.

Många av företagen baserade i tex. England har inga varor själva i lager utan paketen skickas ofta från tex HongKong, dock så använder dom seriösa företagen sig av fraktbolag av typen Fedex där fraktbolaget sköter förtullning och betalning av moms och då ingår det i det pris du betalat. Dock så kan det krångla om man har otur, men det brukar fungera.

Angående risken för krångel mellan en begagnad, en gråimport och en ny Svenskimporterad så är risken för att fel uppstår nog inte större på den begagnade (om den är rimligt lite använd). På den här typen av varor så uppstår felen i början och slutet av produkternas livslängd (statistiskt). Så jag skulle nog gissa att risken är störst med gråimporten. (kan ju givetvis uppstå med den Svensköpta också, men täcks då av garanti och reklamationsrätt. Så mest för pengarna ger förmodligen en lätt begagnad kamera där man köper av orginalägaren. Dessvärre är utbudet mycket lägre än efterfrågan på attraktiva modeller som Canon 6D och 5D MK3 eller Nikons motsvarande.

Ett litet förtydligande, för företag som säljer över ett viss belopp per år till ett annat land inom EU så ska moms tas ut som den är i köparens land. Så det är alltså lite av ett lotteri om svensk eller i detta fall engelsk moms gäller. Jag kommer inte ihåg beloppsgränsen men jag tror den var 25.000 €.
Jo, det är riktigt (beloppsgränsen är 320000 kr för Sverige), men jag förenklade eftersom jag antar att det är mycket liten risk att det aktuella bolaget säljer till Sverige för ett så högt belopp årligen.

Jag har ingen järnkoll på hur det är med teknik, men när jag beställde dvdfilmer från USA och Kanada i början av 2000-talet så brukade tullen oftast norpa försändelser vars deklarerade värde överskred 200 SEK.
Då fick man betala (tror det var moms), + en avgift till tullen, vilket gjorde att det blev betydligt dyrare än priset för enbart film + frakt.

Detta gick att undvika i de fall som företaget var vänligt nog att skriva ner värdet, alternativt ange att försändelsen var en gåva men ibland så fick man ändå ett brev från tullen, där man skulle skicka in en kopia på orderbekräftelsen.

Risken finns kanske att detsamma skulle kunna hända vid import av kamera från Kina?

Nej, det händer inte när man köper en kamera med värde över 10kkr-
Frakten ska försäkras och har man angett ett värde på 100kr så blir ersättningen - 100kr (max)
om något händer...

Dessutom om man anlitar serösa speditörer som Fedex eller UPS, så fibblar dom inte med värdet.

Med canons systemkameror behöver man koppla in kameran med usb för att läsa kamerans settingsträd över PTP. Gphoto2 är ett gratisprogram för osx/linux som kan göra detta.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto