ANNONS
Annons

köpa begagnad eos, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

103171

Avslutat medlemskap
(jag postade samma tråd i köpråd forumet, men den kanske passar bättre här, egentligen)

Jag har nu bestämt mig för att ta mitt lilla canon-system (ett 35-80 och ett 75-300 objektiv) och bli digital, så då är frågan vilket kamerahus jag ska köpa? Jag har väldigt snålt med pengar, lever så gott som bara på mitt lilla studiebidrag, så därför har jag så gott som bestämt att det får bli något begagnat.

Jag har kollat på b.la 300d som har funnits här på annonssidan för 2000 och 2500 med kitobjektivet, och 10d, som ju inte tar ef-s objektiv, men som man kan köpa sigmas 18-50 till, eller? finns ju iallafall för typ 2800. och det sista jag kollat på är 20d, som det finns en annonsör här som säljer för 3500, vilket känns som ett riktigt bra pris, iochmed att alla andra säljer för 5000 ungefär, och det känns det ju inte värt.

Om jag ska räkna upp några kritierier för vad jag vill ha i kameran så är det väl framförallt faktiskt hög iso tolerans, att man ska kunna få fram acceptabla bilder med typ iso 1600 och lite brusreducering. Det som får mig att kika på 10D är väl egentligen mest huset, för jag vill gärna ha ett rejält och tåligt kamerahus, för det är verkligen ett krav att det tål att användas liksom. Det som avskräcker från 10D är ju problemet att man inte kan ha EF-S objektiv, men jag vet inte hur illa det egentligen är? Det som sen lockar med 20D är snabbheten, det är väl en väldig skillnad i start/bildtagningshastighet mellan 10an och 20an, har jag förstått? Sen undrar jag också hur sökaren är på dessa kameror, är den större på någon o.s.v?

Jag vet också att objektiven jag har inte är speciellt bra, och jag vill gärna ha en normalzoom åtminstone ner till 18mm, som t.ex. 18-55, även om det inte är ett så värst optiskt bra objektiv. Sen har jag planerat inköp av ett fast 50 1,8 och en extern blixt, någon gång efter kameraköpet.

Så nu behöver jag råd, är det något jag borde tänka på, eller något jag har missat? Och vad är dessa kameror egentligen värda, begagnade?

300-350-400 har lite mindre sökare än 10-20-30. 300 är dessutom lite begränsad i funktioner om man inte installerar "Rysshacket". Däremot är min uppfattning att de brusmässigt är relativt likvärdiga. Marginella skillnader. Alla klarar upp till ISO 1600 med acceptabelt resultat förutsatt att bilderna exponeras korrekt. Lätt underexponering i mörka miljöer resulterar direkt i mer brus, men samma för alla modeller. Skulle jag välja skulle det bli 20D för den bättre sökaren och inmatningsratten på baksidan. Samtidigt som 350 är mindre och på så vis kan passa bättre som resekamera.
18-55 duger till mycket och går att få riktigt bra bilder med. Kombon med 50/1,8 är perfekt för den begränsade budgeten.

PS kan inte svara på huruvida objektiven passar. 35-80 borde inte vara något problem. Tänk dock på att vissa gamla sigmaobjektiv inte är kompatibla. funkar 75-300, blir det ett kul objektiv till (motsvarande 120-480mm :)

Tycker att 20D låter som ett riktigt bra alternativ. EF-s 18-55 presterar helt okej, det brukar vara byggkvalitén som många tröttnar på.

Men det är klart har du lite över så finns det ju andra alternativ, så som Sigma's 17-70 2.8-4.5 som den så bra heter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar