Annons

Köpa beg.digital EOS

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns både 2dl och 3dl att välja på (och fler än så).

Vispgrädde
Skånemejerie 0,5 l

St. Vispgrädde
Skånemejeri 3 dl

St. Vispgrädde
Skånemejeri 1,5 dl

St. Vispgrädde gröna g
Skånemejeri 3 dl

St. Vispgrädde låglak.
Valio 2 dl

Senast ändrad:
Jag brukar köpa 5dl :) ... grädde täcker upp för bristerna i min matlagningsteknik ;)

För övrigt kör vi med ARLA eller Norrmejerier här uppe :)

Oj...jag använder aldrig grädde i matlagning, inte smör heller.

Därimot använder jag Creme fraiche ibland.

För att gå på lite vad tråden handlar om, D60 eller 300d. Det är inte helt lätt att göra en jämförelse. D60 är fortfarande en mycket bra kamera med fler inställnings möjligheter än vad 300d har. Det gäller ju att välja den kamera som känns mest rätt för en själv. Jag valde själv en 300D...ny kamera, full garanti och var billigare än en begagnad D60, just då när jag köpte min 300D.
Eftersom man kan få en begagnad D60 till hyfsat pris tycker jag detta bör vara mest rätt för dig. Eller vänta och samla ihop lite stålar till och slå till på ersättaren till 10D som kommer framöver.
Det är svårt när en kamera som 300D kommer in emellan här.
Det är därför det blir så mycket babbel fram och tillbaka med olika tyckande.
Men som sagt du får en bra kamera om du väljer en D60, kolla D60 ägarnas bilder här på fotosidan.

Största anlednigen att välja 300D framför D60 är om man är i behov av snabb AF..det är stor skillnad mellan de två där.

Bengt-Arne skrev:
Eller vänta och samla ihop lite stålar till och slå till på ersättaren till 10D som kommer framöver.

Eller så köpa en begagnad 10D..borde gå att få till riktigt bra pris då.

Jag har aldrig kännt på en D60, vet inte hur stor skillnad det är.
Det är svårt att råda när det kommer nya grejer hela tiden.
Titta på CD-spelare. Jag köpte en Rotel för några år sedan och kostade 5500kr. Nu har jag en DVD-spelare för 1000 spänn som slår den gamla med råge.
D60 har ju lite äldre teknik än vad 300D har. Samtidigt är det inte många som uppgraderat från D60 till 10D och det kan jag förstå.Har man kanske betalat 30000kr för sin D60 blir det ett dyrt byte.
Nu startade jag upp på nytt lite försiktigt och då valde jag 300D för att känna efter om det här funkar för mig.
Vill jag ha något bättre längre fram får jag gräva i plånboken igen.

Ojoj,
vilken tråd det här blev!
Så här kommer mina "5 cent":
Jag äger en också "en silvrig plastbit", dvs en 300D. Köpte den i USA när dollarn var nere i 7.15-7.20, så det tyckte jag var en bra affär.
Och visst vill jag gärna ha en 10D eller varför inte en 1D MkII, men jag tycker helt enkelt inte de är värda de pengar man får ge för dem ännu.
Visst, det handlar om hur man gör sin egen kostnad-vinst-modell, men det handlar också om vilken avskrivning man är beredd på. Alla digitala kameror lider av ganska dåligt andrahandsvärde. Efter 2-3 år så är de inte värda mycket, då utvecklingen går så rasande fort. Att slänga iväg 20 000 pix på något, plåt eller plast, som bara är värd 6-7000 tusen om två, tycker jag är osmart, helt enkelt.

Så det var så jag resonerade, och som jag tror att många 300D-ägare resonerar - Att man köper en billigare modell medan evolutionen verkar för mer prisvärda modeller, för det kommer.
Jag är mer än nöjd med 300D, och har redan lärt mig att leva med dess begränsningar.
D60 är nog bra också, om man lär sig leva med dess begränsningar och hur man värderar modellens pris, i förhållande till vad man får.

Det finns tyvärr en stark tendens att försvara sitt eget val, men vi har alla olika begränsningar, ekonomier, tycke o smak, och låt oss bara acceptera detta, respektera varandra och sedan gå vidare till att se på de bilder vi tar istället, för det är det viktigaste - BILDEN!

Köp vad man har lust och råd med - och ta sedan bra bilder, helt enkelt.

Oj, det blev nog 25 cent i stället för 5 ;-)

hils
Mats

mazeson skrev:
Efter 2-3 år så är de inte värda mycket, då utvecklingen går så rasande fort. Att slänga iväg 20 000 pix på något, plåt eller plast, som bara är värd 6-7000 tusen om två, tycker jag är osmart, helt enkelt.

Åh andra sidan så tror jag andrahandsvärdet på 10D håller sig betydligt bättre än på 300D.
Jag tror inte skillnaden blir särskilt stor vad gäller det ekonomiska

(Sen kostar 10D 15 000:- inte 20 000:)

Vad jag tycker är osmart är att köpa en kamera man inte trivs med och använda den i ett par år bara för att ev. spara några kronor.

Kameran är väl i första hand ett verktyg som man ska fotografera med och inte en handelsvara som man ska tjäna pengar på.

Håller med om bägge sakerna, men jag står hellre ut med att 300D minskar med 80%, än att 10D minskar med 70%, då investeringen för den senare var i absoluta tal större.

Sedan ska man givetvis ha vad man trivs med. Jag hade säkert trivts med en 10D.... :)

/Mats

mazeson skrev:
Håller med om bägge sakerna, men jag står hellre ut med att 300D minskar med 80%, än att 10D minskar med 70%, då investeringen för den senare var i absoluta tal större.

Jag för min del skulle inte låta en sån sak avgöra kameravalet..men det är jag det.

Intressant frågeställning. D60 vs 300D (vs 10D)

Svaret är enkelt 10D är kungen av de tre modellerna och den kamera som D60 och 300D ägarna egentligen vill ha.

Men för prisskillnaden mellan 10d och de andra två får man ett Tamron 28-75 xr di och ett canon 50 1.8.
Så då står valet mellan en aning mindre brus och snabbare af mot lite extra inställningar.

300d känns nu som en klar vinnare över d60 för vad kan väl lite inställningar göra?
Svar: Ingenting om man inte använder dom, då är 300d inte en kompromiss utan en likvärdig kamera med 10d och ett utmärkt köp.
Men behöver man ex spegeluppfällning så är 300d inte ett alternativ längre.

Daniel Ahlin skrev:
vad kan väl lite inställningar göra?
Svar: Ingenting om man inte använder dom, då är 300d inte en kompromiss utan en likvärdig kamera med 10d och ett utmärkt köp.

Nu är det inte bara inställningarna som skiljer, hastigheten (3bps, 9 på raken vs 2.5/bps 4 på raken) sökaren är ljusare, spegeln är tystare, AF-punkterna är tydligare, displayen har belysning, huset är tätare, reglagen är bättre.

sagan skrev:
Nu är det inte bara inställningarna som skiljer, hastigheten (3bps, 9 på raken vs 2.5/bps 4 på raken) sökaren är ljusare, spegeln är tystare, AF-punkterna är tydligare, displayen har belysning, huset är tätare, reglagen är bättre.

:D :D :D :D :D

Oups, glömde seriebildshastigheten.

Övriga synpunkter är subjektiva trivselprylar som rent tekniskt inte påverkar bilden.

Vad jag menar är att för en del personer är skillnaden mellan 300d och 10d en utseendefråga och för andra oändlig skillnad där den ena kameran näst intill oanvändbar.

300D har väl också belysning för displayen vad jag kan minnas. Prisskillnaden som kan läggas på bättre optik borde ju vara en tungt vägande faktor, om man har en begränsad budget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar