avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Tycker pentamirror är största nacktdelen med de nyare SONY.
Låt mig gissa, du har inte haft eller använt en A550 eller A580 och har praktisk erfarenhet av Quick Live View, eller?
Dels för att de ä ljussvaga och dels för att förstoring och betraktningsavstånd är sämre.
Har man glasögon kommer man längre från ocularet och ser då ej lika mycket av bilden om betraktningsavståndet är litet (Viewfinder Eye relief)
??? Skulle man komma längre från okularet?
Speglar I SIG är inte ljussvagare än prisma. Det finns kameror med prisma som är ljussvagare än A580. Sökaren i A580 är inte dålig (betydligt bättre än A550 t.ex.). Vet inte varför det hävdas jämt och ständigt. Jag har både en A580 och en A850 och jämför man dessa är såklart sökaren i A850 bättre (det är den vilken kamera man än jämför med iofs), men jag störs inte alls av att växla mellan kamerorna, vilket jag gjorde när jag hade en A550. Tycker faktiskt inte den är dålig alls i A580.
Jag tog med mig min A580 till en butik och jämförde med några Canon-kameror. Jag uppfattar att sökaren i Sony A580 är bättre än i Canon 500D. Precis likvärdig med 550D och att Canon 60D är aningen bättre, men absolut inte så att det skulle vara avgörande. Det skulle vara möjligt att göra en ännu bättre optisk sökare med spegelteknik på bekostnad av att sökarhuset skulle bli större. Lite kompromiss blir det också av att de ska bygga in LV-sensorn och få till en spegelflippningsmekanism också.
Personligen tycker jag det där jagandet efter stor ljusstark sökare är så överdrivet. Jag sitter nu med A850 och A580 och jämför sida vid sida i ganska dunkelt ljus. Kan knappt avgöra någon skillnad i ljusstyrka!!! Allvarligt. Med Sigma 70/2,8 på A850 och Sony 28-75/2,8 (inzoomat till 45-50 mm för att få samma utsnitt) så är skillnaden marginell.
Storleken på sökarbilden skiljer däremot. Vet inte riktigt om jag tycker det är så viktigt heller. Jag jobbar snabbare med A580 och tycker att sökaren är FÖR stor i A850 och gör så att man måste flacka med blicken. Lättare att få översikt för att snabbt fatta kompositionsbeslut. Fippla med manuell fokus och finlir gör jag aldrig med sökaren ändå, i sådana fall används FCLV där man också kan förstora bilden t.ex. vid makro.
Nu är ju jämförelsen jag gör med A850 väldigt stor eftersom den kameran har en väldigt stor och ljus sökare i jämförelse med de allra flesta kamerorna öht. Jämfört med andra APS-C kameror är skillnaden minimal vill jag påstå och i ljusstyrka är den i praktiken obefintlig.
Det här med att man skulle komma längre bort från okularet förstår jag inte. Jag tittar på bägge mina kameror bredvid varandra och jämför och det är ju ingen skillnad. Menar du att det skulle vara längre "inuti" på något sätt?
Jag ställer mig undrande. Ofta framförs det här argumentet av Canon-användare som faktiskt inte har någon erfarenhet av Sony-kameran. Du har vad jag förstår en Sony A700, men har du erfarenhet av A580?
Jag förstår inte riktigt på klagandet på att sökaren skulle vara ljussvag i A580 och bara måste ifrågasätta om det här uttalandet verkligen bygger på egen erfarenhet då du har tittat i sökaren på en A580 med ett ljusstarkt objektiv? (Det är stor skillnad mellan A550 och A580.)
Men nu har man ju inget val antingen penatamirror eller LV
Exakt ! Så i det valet är det rätt självklart, för mig i alla fall.
/Mats