Annons

Köpa a580 eller a55???

Produkter
(logga in för att koppla)
"Korekturläste" just mitt ovanstående inlägg om exponering, men det är för sent att redigera och korrigera. Skrev lite fel på ett par ställen: Roten ur 2 är 1,414.. unefär. Från bländare f/4 till f/1,4 ät det två steg och slutartiden blir såklart 1/2000 s i det fallet.

Kanske finns fler fel, men principen stämmer dck bra och det finns mer specialfall och detaljer om det här, men jag ville bara upplysa om det innan jag bblir påhoppad om att mina siffror är helt åt skogen :)

/Mats

Det kan han säkert. Dock är inte detta den allra mest invecklade tekniken, så om du nöjer dig med en enkel förklaring av mig så ska jag försöka.

Ett bländarsteg, EV (Exposure Value), motsvarar en halvering eller fördubbling av ljusmängden. Bländarskalan består av följande steg (inom det vanligaste området):

1,4 / 2 / 2,8 / 4 / 5,6 / 8 / 11 / 16 / 22
(Om du jämför siffrorna ser du att det skiljer med en faktor av roten ur 2 (1,44) mellan stegen, fast de är avrundade en aning.)
Sedan har många objektiv också möjligheten att ställa in halva steg, t.ex. 3,5 / 4,5 / 6,3.

När man minskar bländaren ett steg (ökar till ett stegs högre siffervärde) så halveras alltså ljusmängden.

Det fiffiga är att slutartiderna och ISO-värdena följer samma storlek på stegen, så att för att få samma exponering kan man alltså t.ex. öka bländaren ett steg och minska slutartiden ett steg, eller öka korta slutartiden ett steg och öka ISO-värdet ett steg.

ISO-skalan är:
100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / 6400 / 12800

Slutartidskalan är:
1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000

Det medför att följande inställningar ger samma exponering, men påverkar bilden på andra sätt (skärpedjup, brus, frysning av rörelsen). Det är upp till fotografen att välja inställningar för att uppnå önskat resultat, även om man utnyttjar kamerans exponeringsmätare för att få en korrekt exponering så att inte mörka partier sotas igen eller att ljusa partier bränns ut och däremot tappar alla detaljer.

ISO 200 | F4 | 1/250s
(Ursprungsvärde för jämförelse)

ISO 800 | F5,6 | 1/500s
(ökat ISO två steg, minskat bländaren ett steg och minskat slutartiden ett steg)

ISO 400 | F1,4 | 1/1000s
(ökat ISO ett steg, ökat bländaren ett steg och minskat slutartiden två steg)

Sådär. Samma gamla sanning som alltid har gällt oavsett om det är film eller digitalt. Fördelen nu är att man enkelt kan ändra ljuskänsligheten (ISO) utan att behöva byta film. Det finns också så mycket automatik att man egentligen inte behöver bry sig om det här, men förr då man använde en separat exponeringsmätare var detta oerhört viktigt och även idag då man använder studioblixtar (och slutartiden är ointressant då det som istället avgör är blixtens brinntid och blixtens effekt) så måste man kunna tänka i samma steg. Bra att ha-kunskap överhuvudtaget för att kunna laborera med skärpedjup, brus och frysning i en lagom kompromiss för att få önskat resultat.

Tillbaka till Sonys SLT-kameror.
Spegeln släpper igenom två tredjedelar av ljuset till sensorn och dirigerar en tredjedel av ljuset till AF-sensorerna. Det är tillräckligt med ljus för att AF ska fungera optimalt och egentligen lika mycket som AF-systemet får på vanliga DSLR-kameror eftersom huvudspegeln där släpper igenom motsvarande och dirigerar det nedåt där AF-sensorerna sitter i boten av kameran.

Ljusförlusten är alltså en tredjedel av ljuset. Eftersom ett bländarsteg är en halvering av ljusmängden så är alltså ljusförlusten mindre än ett EV. Skulle ljusförlusten vara 1/4 så skulle det motsvara ett halvt bländarsteg, men nu är det precis mittemellan, dvs. 2/3 EV, vilket medför att för att få samma exponering med en A580 och en A55 så vid samma tid och ISO och med bländare f/4 på A580 så måste f/3,2 användas på A55 (nåt ungefär så, kameran justerar detta precis och inte bara efter de fasta stegen).

Själva poängen är att många som inte är så insatta tycker att "Oj, en tredjedel av ljuset filtreras bort, det är ju JÄTTEMYCKET, men samtidigt rattar på bländaren hej villt mellan t.ex. 2,8 och 8 och har därmed tagit bort 5 gånger så mycket ljus som SLT-spegeln gör. I takt med att sensorerna utvecklas på det sättet som de gjort och nu i kommande generation ännu mycket mer tack vare EXMOR-R tekniken så är den ljusförlusten som spegeln tar i praktiken helt försumbar.

/Mats

Precis, så var jag ute efter det som du avslutningsvis skrev ovan, många rattar med bländarlägen hej vilt
för det förekommer en hel del snurr kring denna ljusförlust A55 då skall ha och att det skulle vara så förödande för modellen. så jag svara Znutt med det du tidigare skrev, Jag tackar för en bra förklaring för övrigt. jag själv kör med A-läget oftast på min kamera, jag bestämmer bländaren och tiden följer med, trots den inbyggda staben i kameran, så kollar jag ibland vad autoläget ger för bländare och tid, senast jag använde min gamla 135/2,8 för autoläget på min kamera sköter sig ovanligt bra faktiskt, tro det kan variera mellan modeller, och när jag prova gröna-läget så vill den ge ganska så snabba tider, kör jag sedan så på ett ungefär i A-läget, kanske inte riktigt så snabb tid, så blir det oftast bra.

Därför har jag aldrig riktigt förstått detta med köra allt helt manuellt, för det fins dom är grundlagarna om hur tid och bländare följs åt, S-läget väljer många att också använda, bra vid rörliga motiv, tycker det är lite kul att kolla gröna-läget i bland för att se vad kameran läser av förnågonting, kan finnas en mycket seg myt att Autoläget alltid är nästan en katastrof.

..........................Ljusförlusten är alltså en tredjedel av ljuset. Eftersom ett bländarsteg är en halvering av ljusmängden så är alltså ljusförlusten mindre än ett EV. Skulle ljusförlusten vara 1/4 så skulle det motsvara ett halvt bländarsteg sa:
Helt rätt men notera vad jag säger nu. När det kommer att komma en A77 med SLT-teknik och inget mer från Sony och Nikon kommer med en traditionell DSLR med samma sensor så kommer ändå Nikon-kameran att hamna i topp i DxO-mätningarna och så fortsätter mantrat om att Nikon är det man borde köpa för att få mest "bang" för pengarna. Sen må det vara hur som helst att sensorn i A77 kommer ta oss närmare Nirvana än vi någonsin varit som Sony-fotografer men Nikon kommer att vara ännu närmare :).

Sony kommer att ha ett pedagogiskt jobb att göra.

Helt rätt men notera vad jag säger nu. När det kommer att komma en A77 med SLT-teknik och inget mer från Sony och Nikon kommer med en traditionell DSLR med samma sensor så kommer ändå Nikon-kameran att hamna i topp i DxO-mätningarna och så fortsätter mantrat om att Nikon är det man borde köpa för att få mest "bang" för pengarna. Sen må det vara hur som helst att sensorn i A77 kommer ta oss närmare Nirvana än vi någonsin varit som Sony-fotografer men Nikon kommer att vara ännu närmare :).

Sony kommer att ha ett pedagogiskt jobb att göra.

Du har redan sagt hur det kommer sig StenÅke, beror inte på tillgång av optik, Canon har låga DR-siffror sämre än en gammal A700, beror inte på det, Nikon behöver inte visa 13.9 i DR hos DXO, räcker med 11.2. Även om Sony byggde en Kamera med 80 korspunkter där sicksack flygande tornseglare lätt skulle fångas in i ett avancerat virrvarr av algoritmer där 100 bilder av 100 blevo superskarpa, så hjälper inte det eller.

Precis som du skrev för någon dag sedan, så beror det på C/N magnefika AURA. och som många här i trådarna har skrivit så ofta, varje dag förekommer C/N i TV-rutan i hela världen, varje sportarena i hela världen härskar C/N, miljarder människor ser Canon/Nikon i aktion varje dag, Nästa Canon 8D kanske får 12.0 i Dr den säljer 10 fallt mot Sony, Pentax och Olympus i allafall. men det räcker väl att vi vanliga blir nöjda.

Om nu prisma är liktydigt med Glas så undrar jag om det finns kvalitets-skillnader även mellan typen av glas, 100% Glas-prisma lär vara en ganska dyr konstrucktion, och själ också en del plats.

Den gode Mats påtalade om A55:n lilla ljusförlust 1/3, är betydligt mindre än ett bländarsteg, kanske Doktorfoto Joakim kan förklara hur ligger till.
//Bengt.

Visst som i allt annat. Glas finns i en mängd olika kvaliteér. Det är ju pga att prisma är dyrare som man använder speglar på billigare kamror om man inte som SONY vill ha en ny typ av LV. Där AF funkar snabbt.

Ljusförlusten har DrFoto redan tidigare förklarat. Med de nya sensorerna går den att leva med så klart. Och man får ett t LV och fim AF. Allt som vanligt vad man ska använda kameran till. Jag kör vanligtvis manuellt med macrot (dock inte alltid)

Finns även lite andra små biverkningar som påverkar bilden med en halvgenomskinnlig spegel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar