Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa a580 eller a55???

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnoliaW

Aktiv medlem
Ska uppgradera mig nu! :) Har en 330 nu.

Men vad ska jag välja?? Har förstått att 580 levererar väldigt bra bilder och har en hdr funktion vilket verkar bra.

men det är seriebildstagningen jag funderar över. Jag vill kunna fota flygande fåglar bra. Räcker 580 då? Man behöver väl då kontinuerlig AF då och vad jag förstod så tog den med det bara 5/sek. det låter ju inge vidare.
A55 däremot klarar väl mer?
Men jag fotar också mycket porträtt och macrobilder och ja typ allt.
Vad borde jag välja egentligen?
Vad är nackdelarna med a55?

Kontinuerlig AF finns på min gamla skruttiga a200 och räcker till flygande fågel i rätt ljus. Att försöka fånga motiv med hjälp av snabba serietagningar kallas något föraktfullt för "spray-and-pray" och används främst av sportfotografer. Fågelfotografer undviker det oftast imho.

Jag har därför svårt att se serietagningsfrekvensen som ett mervärde - skulle prioritera bildkvalitet = välja a580.

Ska uppgradera mig nu! :) Har en 330 nu.

Men vad ska jag välja?? Har förstått att 580 levererar väldigt bra bilder och har en hdr funktion vilket verkar bra.

men det är seriebildstagningen jag funderar över. Jag vill kunna fota flygande fåglar bra. Räcker 580 då? Man behöver väl då kontinuerlig AF då och vad jag förstod så tog den med det bara 5/sek. det låter ju inge vidare.
A55 däremot klarar väl mer?
Men jag fotar också mycket porträtt och macrobilder och ja typ allt.
Vad borde jag välja egentligen?
Vad är nackdelarna med a55?

Båda kamerorna har likadana funktioner som HDR, panorama osv.
Skillnaden i bildkvalitet är minimal, så det borde inte vara det mest avgörande.

Håller med Lennart att spray-and-pray är en dålig metod, men att använda följande fokus och sen skjuta av korta skurar i 7 fps med låst exponering och skärpa funkar utmärkt med A580 också. Skillnaden är att A55 kan kontinuerligt sköta skärpan även i 10 fps.

Väldigt avgörande för snabb följande AF är objektivet. Det finns snabba och långsamma och gör nog totalt sett större skillnad än kameran, men A55 är ändå lite bättre på just detta.

Den andra grenen där A55 är bättre är filmning. A580 har ingen AF alls vid filmning. Många gånger är det inte så bra med AF vid filmning dock, men det är upp til var och en att avgöra. På A55 finns det och går ju att stänga av, så det kan aldrig nånsin bli en nackdel att det finns i alla fall.

Däremot slukar A55 batteri. Den är också mycket mindre och kan inte ta ett vertikalgrepp. Det här är ju upp till var och en om det är en fördel eller nackdel med storleken, men jag uppfattar A55 som lite för liten.

Sökaren i A55 är elektronisk och stor och ljus och funkar bättre när det är mörkt, men den har en liten eftersläpning så att det blir inte exakt det du ser som fotograferas vid serietagning.

Jag var i samma valsituation som du, men slog till på en A580 då ett tillfälle dök upp och jag fick den till kanonpris. Vet att t.ex. Sten-Åke hade en A55, men sen byttte till en A580, visserligen pga. problem med just hans exemplar, men ändå att det var en del problem med ffa batteritid.

A55 är lite rolig, men är första generationen med EVF som har några brister, så den är inte helt mogen än enligt min mening.

Jag är nöjd med min A580 och planerar att byta ut den till den kommande A77 så småningom. Kanske dags att sälja A580 nu innan A77 lanseras... :)

Ditt val, känn och kläm på båda och prova hur det känns att fotografera i serietagning.
Båda är bra kameror hur som helst.

/Mats

Tack Mats för ditt svar!
När det gäller filmning så är det ganska oviktigt för mig. Man kanske filmar en snutt på ungarna vid nåt tillfälle eller så men jag kommer inte använda den för filmning i första hand.
det känns nu som att jag kommer välja en 580 iallafall.

Du skrev att objektivet är snabbt vad gäller fokuseringen. Kan du ge något bra tips på ett objektiv som är bra ( och inte alltför dyrt också såklart) att använda vid just fågel/vilda djur.
Nu har jag ett sigma 300mm. Sigma är väl kanske inte det bästa man kan välja eller?

Tack Mats för ditt svar!
När det gäller filmning så är det ganska oviktigt för mig. Man kanske filmar en snutt på ungarna vid nåt tillfälle eller så men jag kommer inte använda den för filmning i första hand.
det känns nu som att jag kommer välja en 580 iallafall.

Du skrev att objektivet är snabbt vad gäller fokuseringen. Kan du ge något bra tips på ett objektiv som är bra ( och inte alltför dyrt också såklart) att använda vid just fågel/vilda djur.
Nu har jag ett sigma 300mm. Sigma är väl kanske inte det bästa man kan välja eller?

Jodå, vissa Sigma kan vara riktigt snabba, men det skiljer en del från modell till modell. nya Sigma med inbyggd fokusmotor, HSM, brukar vara snabba, men ofta inte alltför billiga.

För objektiv med skruvdriven fokus kan det skilja ganska mycket beroende på utväxlingen. Vissa objektiv får också för sig att jaga fokus en del. Jag har t.ex. ett Tamron 70-300 som är kalasbra, men just snabbheten på AF är den svaga länken.

Långa ljusstarka teleobjektiv med snabb AF och billigt är nog tyvärr en omöjlig ekvation att lösa.

Egentligen så är nog just AF-hastigheten vid följande mål en av Sonys sämre sidor där faktiskt Canon är lite bättre rent generellt och också har fler långa telen.

/Mats

Jodå, vissa Sigma kan vara riktigt snabba, men det skiljer en del från modell till modell. nya Sigma med inbyggd fokusmotor, HSM, brukar vara snabba, men ofta inte alltför billiga.

För objektiv med skruvdriven fokus kan det skilja ganska mycket beroende på utväxlingen. Vissa objektiv får också för sig att jaga fokus en del. Jag har t.ex. ett Tamron 70-300 som är kalasbra, men just snabbheten på AF är den svaga länken.

Långa ljusstarka teleobjektiv med snabb AF och billigt är nog tyvärr en omöjlig ekvation att lösa.

Egentligen så är nog just AF-hastigheten vid följande mål en av Sonys sämre sidor där faktiskt Canon är lite bättre rent generellt och också har fler långa telen.

/Mats

Himla tur att du finns Mats annars vore Sonytrådarna stendöda, vi behöver nog få in något nytt nu att tjabbla om. Bra att du finns. //Bengt.

Jo nu har jag bestämt mig för 850.
Men nu så såg jag att dom sålde på scandinavian photo ett paket med ett 55-200mm objektiv ihop med kameran + standardobjektivet.
Sonys egna objketiv är väl bra?? Känns som ett bra objektiv att ha i allmänhet. Vad tycker ni? 10495 kostade det paketet.

Jo nu har jag bestämt mig för 850.
Men nu så såg jag att dom sålde på scandinavian photo ett paket med ett 55-200mm objektiv ihop med kameran + standardobjektivet.
Sonys egna objketiv är väl bra?? Känns som ett bra objektiv att ha i allmänhet. Vad tycker ni? 10495 kostade det paketet.

Utan att uttala mig om prisnivån på paketet så är 55-200 ett riktigt prisvärt objektiv. Känner du att priset för övrigt är rätt så slå till.

Himla tur att du finns Mats annars vore Sonytrådarna stendöda, vi behöver nog få in något nytt nu att tjabbla om. Bra att du finns. //Bengt.

Vi borde kanske skänka en tanke till mayro. Han gjorde ett modigt försök att komma över sin sorg och var med oss igen för ett tag. Jag saknar hans engagemang, men förstår att det andra tar en större plats. Torbjörn, välkommen tillbaka när du orkar.

Vi borde kanske skänka en tanke till mayro. Han gjorde ett modigt försök att komma över sin sorg och var med oss igen för ett tag. Jag saknar hans engagemang, men förstår att det andra tar en större plats. Torbjörn, välkommen tillbaka när du orkar.

Torbjörn glömmer man inte, vad betyder en kamera när det ofattbara händer.

Jag måste bara fråga lite mera om just objektiv. Hur vet man vad som är ett bra objektiv? Ska man helst köpa sonys egna objektiv för då vet man att det är bra kvalitet eller ska man hellre köpa ett tamron eller sigma med motsvarande brännvidd? Känner mig lite vilse i objektivdjungeln minst sagt.

Jag måste bara fråga lite mera om just objektiv. Hur vet man vad som är ett bra objektiv? Ska man helst köpa sonys egna objektiv för då vet man att det är bra kvalitet eller ska man hellre köpa ett tamron eller sigma med motsvarande brännvidd? Känner mig lite vilse i objektivdjungeln minst sagt.

Kan nog rekommendera tidningen Foto, har själv haft den under många år nu. Du skriver här nu på foto sidorna och bör då ha möjlighet att komma in på Fotos fantastiska objektivarkiv, där kan man i lugn och ro gotta sig i flera hundra optiktester. Man behöver nog vara prenumerant på tidningen för att få tillgång till dom fina testerna, dessa tester utförs vid hasselblad center som foto lånar och skall vara mycket tillförlitliga, senaste numret av Foto ( Nr3/2011 ) testar 54 vidvinkelobjektiv, tyvärr så får inte dom två vidvinkelobjektiven från sony så bra betyg i förhållande till priset.

Kan i bland vara lite vanskligt, då inte alla fototokar är så där superärliga i sina bedömningar av dom ofta ganska dyra objektiven. ( mång ärliga fins givetvis ) Då är Fotos tester en mycket neutral plats att i lung och ro själv kunna studera och fundera. det är lite jobbigt tycker jag att dagens kameror får allt mera pixlar och avancerade sensorer, som samtidigt kräver fina objektiv för att man skall få med sig alla pixlar, det kan bli lite kostsamt för alla amatörer om man tycker man vill hänga med.

//Bengt.

Fotosidans recensioner är nämnda, liksom dyxums. Båda är användarrecensioner med de svagheter detta medför. Det finns några fler ställen att leta objektivbedömningar på

• photozone.de
• kurtmunger.com
• photodo.com

Den sistnämnda är en blandning av mätdata ( MTF ) och användarrecensioner och måste ibland tas med en nypa salt. MTF-delen är dock objektiv.

Generellt finns tre kategorier objektiv, beroende på vad de är avsedda för;

• massmarknaden,
• entusiastmarknaden, resp.
• proffsmarknaden.

Massmarknadsobjektiv görs i mycket stora volymer ( relativt märkets marknadsandel ) och en av kriteierna är att det ska gå att tillverka i automatiserade linjer till låga priser. Det går att använda dem som första objektiv, men man växer snabbt ur dem.

Entusiastobjektiv har mer påkostade glassorter, mekanisk konstruktion och tillverkningsnoggrannhet, vilket driver upp priset, men också den resulterande bildkvaliteten.

Proffsobjektiven sparar inte på krutet i något avseende, men kostar också därefter. Här finns de verkliga pärlorna som får några av oss att drömma "våta" drömmar och förvandlas till ha-galna wannabees.

Det finns pärlor i alla kategorier, men det krävs kunskap, och lite tur, för att hitta en pärla i de två första katergorierna - i den sistnämnda gäller det bara att ha tjock plånbok. Alla tillverkare har objektiv i de tre olika kategorierna, så ett namn är ingen garanti för att ett objektiv är "bra". Visst finns Carl Zeiss, med också de har satt sitt namn på objektiv som inte rosat marknaden precis.

Det finns ett antal trådar här på fotosidan om objektiv och om vilka kompromisser ett vistt objektiv ofrånkomligt leder till. Det finns inget objektiv som är "allround", utan alla innebär kompromisser i en eller flera aspekter - oftast avspeglas detta i priset.

Jag har två underskattade objektiv i min väska och de används flitigt

• Minolta AF xi 35-200 / 4,5-5,6
• Minolta AF 35-105 / 3,5-4,5 ( orig )

Kompletterat med ett modernt objektiv för APS-C, 17-50 mm ungefär, räcker det långt.

Ja, det är inte alltid så enkelt, men det finns några sätt.
T.ex.:

1. Egen erfarenhet
  2. Tester i tdningar och på webben
  3. www.dyxum.com/lenses
  4. Fotosidans forum

Jag har väl ibland framstått som lite tokig i de här forumen för att jag har köpt och sålt en himla massa objektiv på ganska kort tid, men det har gjort att jag skaffat mig hyggligt bra koll med egen erfarenhet av vad jag själv tycker som inte alltid stämmer överens med vad testare skriver. Det är säkert inte rätt väg för alla, men jag har tyckt att det varit väldigt roligt och givande och mycket utvecklande och trots att det har krävts att ligga ute med en hel del pengar så har det faktiskt ändå i princip inte kostat något alls då jag har lyckats köpa och sälja utan förlust för det mesta, förlorat lite ibland och vunnit lite ibland, men det har passerat lite olika varav flera "G" och Zeiss-objektiv, samt några Minolta, Sigma, Tamron och Sony original - vidvinkel, normazoomar, fasta objektiv och teleobjektiv, vilket tillsammans ger rätt bra koll även för de objektiven jag inte har haft då man kan dra slutsatser från andras tester jämfört med egen erfarenhet av de jag haft. Tar vanligtvis ganska lång tid att skaffa sig det, men jag har gjort det relativt snabbt tror jag.

Nyligen t.ex. sålde jag mitt Zeiss 85/1,4. Det har varit ett privilegium att äga och använda ett sånt fint objektiv under en period. Absolut högsta klass på bilderna med det, inget snack om den saken och nu har jag egen erfarenhet av det. "Problemet" är att jag faktiskt också har fått högsta klass på bilderna med mitt Sigma 70/2,8 macro och i skillnaden är så marginell (förutom brännvidden och ljustyrkan då förstås) att jag tycker att de i praktiken presterar likvärdigt för t.ex. porträttfotografering vad gäller skärpa och bokeh, trots att Sigmat bara kostar en fjärdedel av CZ-objektivet, och att Sigmat tack vare macro-funktionaliteten och den kortare närgränsen kan användas för fler tillfällen, så för min del kändes det väl lyxigt att sitta med båda två. Blir säkert nåt annat kul för de pengarna nu istället... :)

Bra guide är annars dyxum.com/lenses. Man måste dock lära sig att läsa lite mellan raderna då olika testare har helt olika referenser. En del ger t.ex. Zeiss 85 betyget 4 i skärpa, medan andra ger kitobjektivet betyget 5. Bra att titta på vilka kameror som det använts på och att läsa texten så får man ett hum om hur insatt personen är.

Annars är DET HÄR STÄLLET det absolut bästa. Ställ en fråga om ett specifikt objektiv så får du massa hjälpsamma svar från mycket kunniga människor.

Sen som sagt, var inte för feg. När du hittat nåt som verkar bra, leta runt för att hitta en bra deal och slå till. Prova det kritiskt, använd det mycket och om du inte är nöjd, så sälj det igen. Det är inte så knepigt.

Tele-kit objektivet 55-200SAM har fått lysande rekommendationer på dyxum. Jag tror helt enkelt att det är riktigt riktigt bra i den klassen, frågan är bara ifall den klassen räcker för dina behov. Det slutar redan vid 200 mm, vilket är för kort för fågelfoto (man har alltid för kort brännvidd för fågelfoto iofs är min erfarenhet :) ) och det är inte speciellt ljusstarkt heller.

Om du har möjlighet att ligga ute med lite pengar så kanske du ska skippa 55-200 trots priset och titta på ett längre ljusstarkare tele istället, även om det kostar mer. Tamron 200-500 t.ex. verkar bra och går säkert att få för under 5000 begagnat som du sedan kan få igen pengarna för sedan. Sigma har också en del längre telen som inte kostar alltför mycket och nu kan man ju handla billigt på nätet från Tyskland, England eller Holland t.ex.

Tips är också att rota runt bland grejerna på Media Markt. De har ju inga priser på nätet, utan man får gå till butiken, men ofta har dom riktiga fynd och det går att snacka sig till rejäla rabatter om man smörar lite ;-).

Det jag rekommenderar är att behålla det vanliga kit-objektivet och komplettera med ett riktigt ljusstarkt fast normalobjektiv, t.ex. Sony 50/1,8SAM för att kunna bli mer kreativ med kort skärpedjup osv, samt en längre telezoom i "mellanklassen", alltså inte de billigaste och inte heller nåt svindyrt proffsobjektiv. Jag hade ett sigma 150-500 som faktiskt var riktigt bra, men väldigt tungt och klumpigt. Bytte in det hos Scandinavian photo som nu har det i sin begagnatlista och säljer för 7500 kr. Säkert prutbart. (Jag köpte det själv nytt från Rajala för 5990och sålde det till Scandinavian för 6500 kr efter att ha använt det två månader).

Leta rätt på vad du själv tycker verkar bra och bolla det här.
Lycka till.

/Mats

Senast ändrad:
Tack så otroligt mycket för dina goda råd, det är ovärdeligt med denna sida där man kan få så mkt hjälp.
Jag har ett sigma 70-300mm det är nog inte det bästa objektivet för det var ganska billigt men det får duga för fågelfotandet än så länge, då jag inte har råd med nåt dyrt än så länge.
Tror iaf att jag kommer ha stor användning av sonys 55-200i det allmänna fotandet.

Tamron och Sigma-objektiv finns det en hel del omdömen om på www.fredmiranda.com också.
Dessa passar ju både Canon, Nikon och Sony i nästan alla fall så där kan vi Sony-användare dra nytta av både Canon och Nikon-användares erfarenheter, vilket inte ska underskattas. Dessa grupper är ju mycket större än de som använder Sony-kameror och då får man fram betydligt fler omdömen än om vi bara skulle vara hänvisade till Sony-användare. Hade vi varit det skulle vi förmodligen helt sakna omdömen om vissa objektiv på precis samma sätt som det ser ut här på Fotosidan. Det har ju trots allt gjorts över 300 olika objektivmodeller till Minolta/Sony genom åren från ett antal olika tillverkare.

Såg nu att 580 har en pentamirror och inte en pentaprisma. Är det något jag borde oroa mig över??
Läste lite om skillnaderna och där skrev någon att man i regel faktiskt inte märker skillnaden om man inte är ett superproffs. stämmer det?

Såg nu att 580 har en pentamirror och inte en pentaprisma. Är det något jag borde oroa mig över??
Läste lite om skillnaderna och där skrev någon att man i regel faktiskt inte märker skillnaden om man inte är ett superproffs. stämmer det?

Nej, det är inget du ska oroa dig för, utan istället jubla över!

Funktionen är densamma och tittar du i sökaren så märker du ingen skillnad. Sida vid sida så är Sony A580s sökare något mindre än t.ex. Canon 60D, men likvärdig med Canon 550D.

DÄREMOT! Så gör den tekniska konstruktionen med speglar istället för prisma att det med en omkopplare går att vinkla en spegel och styra om sökarbilden till en Quick Live View-sensor och därigenom få det absolut mest överlägsna system för Live View som finns och Canon och Nikon inte har någon motsvarighet till alls. Denna funktion gör Sonykameran helt unik och är otroligt värdefull!

/Mats

Jubel.............

Jubla vet jag inte.....
Tycker pentamirror är största nacktdelen med de nyare SONY.
Dels för att de ä ljussvaga och dels för att förstoring och betraktningsavstånd är sämre.
Har man glasögon kommer man längre från ocularet :( och ser då ej lika mycket av bilden om betraktningsavståndet är litet (Viewfinder Eye relief)
Men nu har man ju inget val antingen penatamirror eller LV :(

Det gör mig mycket ont om SONY frångår vanliga optiska sökare. (jag hoppas att jag får äta upp detta när A77 kommer)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar