Jag måste bara fråga lite mera om just objektiv. Hur vet man vad som är ett bra objektiv? Ska man helst köpa sonys egna objektiv för då vet man att det är bra kvalitet eller ska man hellre köpa ett tamron eller sigma med motsvarande brännvidd? Känner mig lite vilse i objektivdjungeln minst sagt.
Ja, det är inte alltid så enkelt, men det finns några sätt.
T.ex.:
- Egen erfarenhet
- Tester i tdningar och på webben
- www.dyxum.com/lenses
- Fotosidans forum
Jag har väl ibland framstått som lite tokig i de här forumen för att jag har köpt och sålt en himla massa objektiv på ganska kort tid, men det har gjort att jag skaffat mig hyggligt bra koll med egen erfarenhet av vad jag själv tycker som inte alltid stämmer överens med vad testare skriver. Det är säkert inte rätt väg för alla, men jag har tyckt att det varit väldigt roligt och givande och mycket utvecklande och trots att det har krävts att ligga ute med en hel del pengar så har det faktiskt ändå i princip inte kostat något alls då jag har lyckats köpa och sälja utan förlust för det mesta, förlorat lite ibland och vunnit lite ibland, men det har passerat lite olika varav flera "G" och Zeiss-objektiv, samt några Minolta, Sigma, Tamron och Sony original - vidvinkel, normazoomar, fasta objektiv och teleobjektiv, vilket tillsammans ger rätt bra koll även för de objektiven jag inte har haft då man kan dra slutsatser från andras tester jämfört med egen erfarenhet av de jag haft. Tar vanligtvis ganska lång tid att skaffa sig det, men jag har gjort det relativt snabbt tror jag.
Nyligen t.ex. sålde jag mitt Zeiss 85/1,4. Det har varit ett privilegium att äga och använda ett sånt fint objektiv under en period. Absolut högsta klass på bilderna med det, inget snack om den saken och nu har jag egen erfarenhet av det. "Problemet" är att jag faktiskt också har fått högsta klass på bilderna med mitt Sigma 70/2,8 macro och i skillnaden är så marginell (förutom brännvidden och ljustyrkan då förstås) att jag tycker att de i praktiken presterar likvärdigt för t.ex. porträttfotografering vad gäller skärpa och bokeh, trots att Sigmat bara kostar en fjärdedel av CZ-objektivet, och att Sigmat tack vare macro-funktionaliteten och den kortare närgränsen kan användas för fler tillfällen, så för min del kändes det väl lyxigt att sitta med båda två. Blir säkert nåt annat kul för de pengarna nu istället...
Bra guide är annars dyxum.com/lenses. Man måste dock lära sig att läsa lite mellan raderna då olika testare har helt olika referenser. En del ger t.ex. Zeiss 85 betyget 4 i skärpa, medan andra ger kitobjektivet betyget 5. Bra att titta på vilka kameror som det använts på och att läsa texten så får man ett hum om hur insatt personen är.
Annars är DET HÄR STÄLLET det absolut bästa. Ställ en fråga om ett specifikt objektiv så får du massa hjälpsamma svar från mycket kunniga människor.
Sen som sagt, var inte för feg. När du hittat nåt som verkar bra, leta runt för att hitta en bra deal och slå till. Prova det kritiskt, använd det mycket och om du inte är nöjd, så sälj det igen. Det är inte så knepigt.
Tele-kit objektivet 55-200SAM har fått lysande rekommendationer på dyxum. Jag tror helt enkelt att det är riktigt riktigt bra i den klassen, frågan är bara ifall den klassen räcker för dina behov. Det slutar redan vid 200 mm, vilket är för kort för fågelfoto (man har alltid för kort brännvidd för fågelfoto iofs är min erfarenhet
) och det är inte speciellt ljusstarkt heller.
Om du har möjlighet att ligga ute med lite pengar så kanske du ska skippa 55-200 trots priset och titta på ett längre ljusstarkare tele istället, även om det kostar mer. Tamron 200-500 t.ex. verkar bra och går säkert att få för under 5000 begagnat som du sedan kan få igen pengarna för sedan. Sigma har också en del längre telen som inte kostar alltför mycket och nu kan man ju handla billigt på nätet från Tyskland, England eller Holland t.ex.
Tips är också att rota runt bland grejerna på Media Markt. De har ju inga priser på nätet, utan man får gå till butiken, men ofta har dom riktiga fynd och det går att snacka sig till rejäla rabatter om man smörar lite ;-).
Det jag rekommenderar är att behålla det vanliga kit-objektivet och komplettera med ett riktigt ljusstarkt fast normalobjektiv, t.ex. Sony 50/1,8SAM för att kunna bli mer kreativ med kort skärpedjup osv, samt en längre telezoom i "mellanklassen", alltså inte de billigaste och inte heller nåt svindyrt proffsobjektiv. Jag hade ett sigma 150-500 som faktiskt var riktigt bra, men väldigt tungt och klumpigt. Bytte in det hos Scandinavian photo som nu har det i sin begagnatlista och säljer för 7500 kr. Säkert prutbart. (Jag köpte det själv nytt från Rajala för 5990och sålde det till Scandinavian för 6500 kr efter att ha använt det två månader).
Leta rätt på vad du själv tycker verkar bra och bolla det här.
Lycka till.
/Mats