Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av tele eller konverter

Produkter
(logga in för att koppla)
Åter igen, I beg to differ. Klicka på "Measurements". Nikons 80-400 är helt klart skarpare över hela brännviddsomfånget. Det är i stort sett bara på 150 mm f/5 som Tamron objektiv kan mäta sig med Nikons.

Att jämföra objektiv med helt olika sensorer som DXO gör är inte så rättvisande. Om man som föreslagits tar en Nikon D5100 är Nikon 80-400 riktigt kass. Om man väljer ett bättre hus blir också objektivet bättre. Ett lite tveksamt sätt att presentera tester av objektiv. Hade det funnits ett test med Tamron 150-600 och olika Nikonhus skulle man kunna jämföra mot 80-400 på ett rättvist sätt. Därför föredrar jag "the digital picture" som visar 100% crop av testbilder.

Objtivet kommer användas på en d700 eller på d4..
Det är sambon som är intresserad av djur/vildadjur/natur foto.. Och gillar "zoom" :p

Både D700 och D4 har ganska stora pixar och är därför mer förlåtande för fel i objektivet. Det kan till och med vara så att 70-200/2.8 + konverter kan upplevas OK med 12 eller 16 Mp i fullformat. Det är först med D800/810 pixeltäthet eller ännu värre D7100 som mjukheten kan komma.

Jag är rätt säker på att jag valde 70D respektive D7100 att jämföra på, men det verkar inte ha följt med i länken.

Hur som helst. De tester som jag har sett av Nikons nya 80-400 har imponerat stort. Jag är inte alls lika inponerad av Tamrons 150-600. Den verkar bara vara marginelt bättre än min Sigma 150-500.

Vet inte varför ni börjat diskutera 80-400 från Nikon som inte är med i köp allternativen..

Som sagt,
Tamrons 150-600
Sigmas 150-600
eller telekonverter till mitt Nikon 70-200, f2,8

Kommer användas på Nikon D700 och D4.

Åter igen, I beg to differ. Klicka på "Measurements". Nikons 80-400 är helt klart skarpare över hela brännviddsomfånget. Det är i stort sett bara på 150 mm f/5 som Tamron objektiv kan mäta sig med Nikons.
DXOmarks objektivtester är extremt beroende på vilket kamerahus de är testade på och det går inte alls att jämföra objektiv testade på olika sensorer ens från samma tillverkare.

Det är anledningen varför folk som använder DXO tenderar att tro att kameratillverkare som inte har ett fullformathus i systemet är urkassa på att designa objektiv, trots att det inte all är sanningen. För objektivtester finns betydligt bättre sidor än DXO, som presenterar betydligt vettigare data att analysera.

DXOmarks objektivtester är extremt beroende på vilket kamerahus de är testade på och det går inte alls att jämföra objektiv testade på olika sensorer ens från samma tillverkare.

Det är anledningen varför folk som använder DXO tenderar att tro att kameratillverkare som inte har ett fullformathus i systemet är urkassa på att designa objektiv, trots att det inte all är sanningen. För objektivtester finns betydligt bättre sidor än DXO, som presenterar betydligt vettigare data att analysera.

Tror att jag lyckades producera rätt länk den här gången. Tamron 15-600 på EOS 70D och Nikon 80-400 på D7100. Skillnaden i maximal skärpa är inte så stor, men det som är märkbart är att 80-400:an är skarpare över ett större område på bländare-brännvidsskalan.

Tror att jag lyckades producera rätt länk den här gången. Tamron 15-600 på EOS 70D och Nikon 80-400 på D7100. Skillnaden i maximal skärpa är inte så stor, men det som är märkbart är att 80-400:an är skarpare över ett större område på bländare-brännvidsskalan.
När jag ser på diagramen över Sharpness P-MPix Map och Field Map ser jag ingen större skillnad inom de överlappande brännvidderna. Tamron tappar rätt kraftigt mot slutet, 450-600mm, men det intervallet saknar Nikon helt.

Att stirra sig blind på Lens Metric Scores är lite dumt då det visar det "optimala" och Nikon tjänar in massvis på omfånget mellan 80-150mm, ett omfång som Tamron helt saknar. Fortfarande kvarstår även att det är två olika kamerahus, vilket kan påverka enormt för DXO.

Kanske lite mindre relevant att välja ett 24 Mp DX hus när TS skall använda objektivet på en D700 eller D4? I övrigt tycker jag DXO objektivtester lämnar lite att önska.

converter-nytt objektiv

Hej jag har inte provat Nikons 70-200/2,8 men har Canons 70-200/2,8-2 och den fungerar mycket bra med Canons convertrar,har bl annat björnbilder och tranbilder inlagda på fotosidan och de som har hört av sig har tyckt att det har fungerat bra,så jag tycker Du skall försöka prova först för att se om Du blir nöjd.Mvh Bosse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto