unoengborg
Aktiv medlem
Det är ju exakt samma gluggar!
Och nästan lika mätvärden, om man väljer likstora sensorer och pixeltäthet. De är skarpa båda två men det blir förmodligen fler bilder med 80-400 p.g.a att den är mindre och behändigare.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åter igen, I beg to differ. Klicka på "Measurements". Nikons 80-400 är helt klart skarpare över hela brännviddsomfånget. Det är i stort sett bara på 150 mm f/5 som Tamron objektiv kan mäta sig med Nikons.
Objtivet kommer användas på en d700 eller på d4..
Det är sambon som är intresserad av djur/vildadjur/natur foto.. Och gillar "zoom"![]()
Vet inte varför ni börjat diskutera 80-400 från Nikon som inte är med i köp allternativen..
DXOmarks objektivtester är extremt beroende på vilket kamerahus de är testade på och det går inte alls att jämföra objektiv testade på olika sensorer ens från samma tillverkare.Åter igen, I beg to differ. Klicka på "Measurements". Nikons 80-400 är helt klart skarpare över hela brännviddsomfånget. Det är i stort sett bara på 150 mm f/5 som Tamron objektiv kan mäta sig med Nikons.
Vet inte varför ni börjat diskutera 80-400 från Nikon som inte är med i köp allternativen.
DXOmarks objektivtester är extremt beroende på vilket kamerahus de är testade på och det går inte alls att jämföra objektiv testade på olika sensorer ens från samma tillverkare.
Det är anledningen varför folk som använder DXO tenderar att tro att kameratillverkare som inte har ett fullformathus i systemet är urkassa på att designa objektiv, trots att det inte all är sanningen. För objektivtester finns betydligt bättre sidor än DXO, som presenterar betydligt vettigare data att analysera.
När jag ser på diagramen över Sharpness P-MPix Map och Field Map ser jag ingen större skillnad inom de överlappande brännvidderna. Tamron tappar rätt kraftigt mot slutet, 450-600mm, men det intervallet saknar Nikon helt.Tror att jag lyckades producera rätt länk den här gången. Tamron 15-600 på EOS 70D och Nikon 80-400 på D7100. Skillnaden i maximal skärpa är inte så stor, men det som är märkbart är att 80-400:an är skarpare över ett större område på bländare-brännvidsskalan.