Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av passepartout-skärare

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, det är inte bra, men den är bättre än ingenting. Bra paspartou skärare är DYRT. Så enkelt är det.

Men nog funkar den om man är försiktig. Vad du än gör. TRÄNA innan på någon gammal bit paspartou. Och träna sen igen, och igen.
 
Jag har en sådan paspartouskärare, har försökt rätt många gånger men det är mycket svårt att få ett bra resultat. Men det är möjligt att jag inte har den rätta tekniken. Det krävs nog mycket träning.
 
Jag har en paspartouskärare som jag köpt i en butik i Linköping. Det består av en linjal och två knivar. En kniv för 90 grader snitt och en för 45 grader. Märket är Maped och företaget har hemsida med adress www.maped.com. Jag hittar inte exakt den kniv jag har och inte heller var deras produkter kan köpas i Sverige. Kniven funkar utmärkt. Hur man gör? Det beror nog på vilken utrustning man har, men med min kniv fanns en enkel instruktion, och med lite övning och tålamod så går det att få det riktigt snyggt.

Passar på att skicka med en fråga i ämnet. Var kan man hitta riktigt svart kartong? Den jag sett till salu i vanliga konstnärsbutiker eller i rambutiker tycker jag inte är svart nog!
 
Jag har också ett Maped set sen ca tio år tillbaka som består av 45gr och 90gr kniv och en linjal, köpte till en kraftigare linjal senare. Funkar jättebra med träning och skarpa rakblad...
 
Jag har lyckats rätt bra med en Logan Compact (finns hos B&H mfl). Den har en bra linjal och vettiga instruktioner. Förutsättningen för bra resultat är ett plant och stadigt bord att hålla till på samt litet logiskt tänkande. Det är så lätt att räkna galet..
 
JAg kikade nu på den kniv du frågade om, det verkar inte följa med någon linjal?
Jag vill påstå att utan linjal är den rätt värdelös. Det krävs en stadig linjal, gärna med ett spår som kniven löper i och gärna med gummilist under så att den ligger som gjuten på kartongen. Det är en förutsättningen för raka snitt vill jag påstå. Och som sagt av andra, det är så lätt att tänka/räkna fel, rita gärna en skiss först på baksidan av passpartouten där linjalen ska ligga med absoluta mått räknat från kanten.
 
har haft en clas ohlson passepartout-skärare i ett år och skurit cirka 15 ramar på raken utan problem.

man måste dock tänka på att endast säkna kniven en liten bit åt gången. man får skära fram och tillbaka fem - sex - sju gånger på 2,5 mm syrafri kartong och för varje skärning sänka ner kniven ett par tiondelas millimeter.

om man tar en liten bit på djupet åt gången och inte sänker ner knivbladet för mycket går det alltså alldeles utmärkt.

prova på en bit så lär du dig och får ett fint resultat.

men visst en proffsskärare är givetvis bättre, men kostar också därefter.

se till att du har en bra linjal också.
men clas ohlson skäraren följer en bit gummitejp som kan klistras på en rak och stadig trälist eller hög metalllinjal så den inte glider på underlaget.
 
Tack för alla svar!

Efter era råd har jag bestämt mig för att inte köpa Clas Ohlsons passepartoutskärare. Maped passepartoutkniv verkar däremot vara ett alternativ. Lite sökning på nätet har visat att de säljs hos Kreatima (www.kreatima.se) och hos Arvidsons Glas & Ram på Fleminggatan i Stockholm. Eftersom jag är bosatt i Göteborg undrar jag om det är någon som känner till ett försäljningställe i Göteborg?
 
Leta reda på en affär som säljer konstnärsprylar (sök efter Konstnärsmaterial på Gula Sidorna). De borde ha eller åtminstone kunna ta hem.


Edit: Jag hittade IN-EX FÄRG AB på Östra Larmgatan 16. Enligt deras hemsidan så har dom nog det du behöver. Lycka till!
 
Kolla med Inex Konstnärsmaterial vid Kopparmärra. De ligger i källaren ganska långt in, vid Kompassen, under en resebyrå (dansk?). Vet inte om de har just Maped men pp-skärare måste de väl ha.
 
Hej Magnus!

Den Maped-skärare som det talas om här går att köpa via www.matton.se
Artnr:621260 CS3060
Beskrivning:MAPED SKÄRSET CS3060
Kostnad:738:40ex moms

Det är den skärare jag använder och tycker är bra. Det tog ett tag innan man lärde sej tekninken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.