Annons

Köp av hyfsat scanner!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mizzle

Ny medlem
Känns lite dumt att starta denna tråd, men jag hittade ingen annan tråd om detta.

Jag har systemkamera som då inte är digital, och om jag ska begära en cd för varje framkallning kommer det kosta mig en förmögenhet. Så jag funderar då på att köpa en scanner som är hyfsat bra att scanna in de foton man vill ha.

OBS! Jag e dock en student vilket innebär att jag inte bara kan slänga ut flera 1000-lappar. Så en hyfsat scanner för ett hyfsat pris blir bra.

Jag såg en HP (kom inte ihåg vilken modell det var) som var både scanner och skrivare, är det något som är värt att tänka på?

Tack!

Den viktiga följdfrågan är: Vad är dina krav på slutresultatet? Kommer du att framställa kopior? Hur stora?

jimh skrev:
Den viktiga följdfrågan är: Vad är dina krav på slutresultatet? Kommer du att framställa kopior? Hur stora?

Ja du! det var intresanta frågor!
Så långt har jag inte tänkt än.
Men att framställa kopior har nog funnits i mina tankar, men framför allt att jag kan få ha dem i min dator och kunna redigera och fixa med dem innan de blir "utskrivna" (om de blir det)

Skall du göra så stora kopior så hittar du inget för det priset. Flatbäddskannrarna är uteslutna. Att skanna råkopior med flatbäddskanner är trippelt uteslutet.

Begagnat kan du dock säkert hitta en Minolta Scan Dual II eller III för kring tusenlappen. Det är alltså skannrar som tar film, inte papperskopior. Med en sån kommer du långt.

Hej

Själv kör jag en Epson 4990 flatbed och det funkar fint. När du tittar på scanner så är det viktigt att den har ICM så du slipper alla damkorn. Sen är det alltid en debatt att om man ska ha en ren film scanner eller en flatbedd med ljuslock. Flatbedd har fördelen att man kan även scanna större filmformat.

Kan även vara lite knöligt med att scanna diabilder i ram på en ren filmscanner för då kan man bara scanna i bild i taget.

Rena filmscanner brukar scanna lite bättre kvalitet för samma kostnad men dom testerna som finns på nätet så verkar det inte vara så dramatiska skildnad.

Att plåta och sen scanna är ett bra sätt att kunna plåta mycket utan att bli ruinerad och ofta blir detta sätt billigare än att skaffa en digital kamera som vi alla vet miskar rätt kraftigt i pris.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar