Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex-ander

Ny medlem
Hej,
mitt namn är Alexander och har bestämt mig för att skaffa mig en digital systemkamera. Jag är en nybörjare inom fotovärlden, men jag hoppas att jag inte är det så värst länge till. ^^
Mitt främsta syfte är att ta naturbilder men även porträtt.
Har kollat runt litegrann och Canon EOS 40D verkar intressant. Men är jag helt ute och cyklar då (för det är väl inte bara objektivet som har inverkan på bildresultatet)?
Har tänkt att köpa mig något begagnat, men kan även tänka mig att köpa nytt.
Vilket objektiv är bäst lämpat för mina syften? Kan ni rekommendera något?
Såg några bra naturbilder/bilder på hus etc. med ett Canon EF 50mm f/1.8 II objektiv. Skulle ett sådant vara värt att införskaffa med tanke på mina syften? Eller är det bara att kasta pengar i sjön? Skulle jag behöva ha något rejälare? Eller skulle ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv vara bättre?

Är även öppen för förslag på andra kameror. Ge gärna förslag på objektiv också.

Har en budget på 7000 men kan kanske sträcka mig till 8000.

Vore mycket tacksam för hjälp!
/Alexander

Har kollat runt litegrann och Canon EOS 40D verkar intressant. Men är jag helt ute och cyklar då...?
Såg några bra naturbilder/bilder på hus etc. med ett Canon EF 50mm f/1.8 II objektiv. Skulle ett sådant vara värt att införskaffa med tanke på mina syften? ... Eller skulle ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv vara bättre?
1. Canon 40D är en bra kamera och verkar gå att hitta för rimliga priser på beg-marknaden.