Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex-ander

Ny medlem
Hej,
mitt namn är Alexander och har bestämt mig för att skaffa mig en digital systemkamera. Jag är en nybörjare inom fotovärlden, men jag hoppas att jag inte är det så värst länge till. ^^
Mitt främsta syfte är att ta naturbilder men även porträtt.
Har kollat runt litegrann och Canon EOS 40D verkar intressant. Men är jag helt ute och cyklar då (för det är väl inte bara objektivet som har inverkan på bildresultatet)?
Har tänkt att köpa mig något begagnat, men kan även tänka mig att köpa nytt.
Vilket objektiv är bäst lämpat för mina syften? Kan ni rekommendera något?
Såg några bra naturbilder/bilder på hus etc. med ett Canon EF 50mm f/1.8 II objektiv. Skulle ett sådant vara värt att införskaffa med tanke på mina syften? Eller är det bara att kasta pengar i sjön? Skulle jag behöva ha något rejälare? Eller skulle ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv vara bättre?

Är även öppen för förslag på andra kameror. Ge gärna förslag på objektiv också.

Har en budget på 7000 men kan kanske sträcka mig till 8000.

Vore mycket tacksam för hjälp!
/Alexander

Har kollat runt litegrann och Canon EOS 40D verkar intressant. Men är jag helt ute och cyklar då...?
Såg några bra naturbilder/bilder på hus etc. med ett Canon EF 50mm f/1.8 II objektiv. Skulle ett sådant vara värt att införskaffa med tanke på mina syften? ... Eller skulle ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM objektiv vara bättre?
1. Canon 40D är en bra kamera och verkar gå att hitta för rimliga priser på beg-marknaden.
2. 50/1,8 är bra och prisvärt men är inte lämpligt som första, enda objektiv. Du kommer att bli frustrerad och ganska snart tröttna på brännvidden. Den är helt enkelt för lång. Men den har bra ljusstyrka och är ett bra komplement till någon av de vanliga kitzoomarna, t ex 18-55 IS eller 17-85 som du nämner. (Den senare kan man hitta för under 3000 kr ny, så betala inte för mycket beg.)

50/1.8 kan vara trevlig för porträtten, men annars är det bättre att köpa en normalzoom typ 17-85:an (som ju är prisvärd nu), en sådan är mycket mer mångsidig och kommer väl till pass för naturbilderna.

Tack för rekommendationerna och tipsen. Skall fundera litegranna innan jag gör något köp.

Hur många exponeringar brukar man räkna att en kamera skall klara av. Vet inte om det är olika för olika hus, om det är så frågar jag främst med tanke på EOS 40D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar