Annons

Köp av Canonutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannab93

Medlem
Hej allesammans!
Jag behöver lite hjälp. Det är nämligen så att jag vill uppgradera/uppdatera mig från min 50D.
Det jag främst fotar är djur i rörelse (hästhoppning, agility etc) men drömmen är att börja med porträtt och bröllopsfotografering så småningom. Vilken kamera borde jag välja?
Har tittat mycket på Canon EOS 7D men såg att det kommer börja säljas en 6D?

Sen undrar jag även vilka objektiv som är ett "måste" att ha i sin kameraväska om man vill börja jobba mer professionellt?
Just nu har jag ett Canon 50mm 2,8 och ett Sigma 70-200 2,8.

Tacksam för svar!
Mvh Johanna
 
Finns nog inga måste objektiv utan det är väldigt individuellt. 7D v.s. 6D skiljer en del. 7:an har s.k. crop faktor medan 6:an kommer att bli den nya instegskameran till Full Format. För bröllop och porträtt skall du välja 6D. Har du den ambitionen så hade jag satsat på 6D eller 5D Mk II som antagligen kommer att dumpas i priserna lite till. Just nu ligger den strax över 16K men en kompis med insyn tipsade om att den väldigt snart kommer att säljas för runt 14K. Kan det tänkas gå in i din budget? Förslag till linser är 24-70, 70-200 (hade du redan) samt 85:a. 2,8 varianterna för zoomarna och 1,8 för 85:an. Komplettera med en 580 blixt så är du hemma. Dock så kommer ovanstående att gräva ett väldigt djupt hål i plånboken.
 
Finns nog inga måste objektiv utan det är väldigt individuellt. 7D v.s. 6D skiljer en del. 7:an har s.k. crop faktor medan 6:an kommer att bli den nya instegskameran till Full Format. För bröllop och porträtt skall du välja 6D. Har du den ambitionen så hade jag satsat på 6D eller 5D Mk II som antagligen kommer att dumpas i priserna lite till. Just nu ligger den strax över 16K men en kompis med insyn tipsade om att den väldigt snart kommer att säljas för runt 14K. Kan det tänkas gå in i din budget? Förslag till linser är 24-70, 70-200 (hade du redan) samt 85:a. 2,8 varianterna för zoomarna och 1,8 för 85:an. Komplettera med en 580 blixt så är du hemma. Dock så kommer ovanstående att gräva ett väldigt djupt hål i plånboken.

Tack så mycket för ditt svar! Vad används 24-70 respektive 85 till ? :)
Plånboken klarar av en 6D, men är den lika bra till båda mina intressen? (djurfotograferingen också) Den är väl lite långsammare än 7D:n?
 
På papperet är 7D en snabb kamera. 6D har inte kommit ut ännu men skall vara lite långsammare. Frågan är dock hur bra kameran sätter fokus på rörliga föremål. Skulle inte förvåna mig om 6D klarar av fler s.k. "keepers" fast att den skall vara långsammare.

24-70 tycker jag är lite som en normalzoom på en FF-kamera. 85:an är ett typiskt porträtt objektiv. På din nuvarande kamera så följer det ofta med 18-55 optik. 24-70 är ungefär motsvarande när du tittar i sökaren på t.ex. 6D/5D

Det som gör FF lite speciell är att du kan få till ett väldigt kort skärpedjup. För egen del tycker jag att bländare 4 är lagom att jobba med. Vågar man på ett bröllop använda 2,8 eller 1,8 då kan du få till väldigt fina bilder där bakgrunden i princip försvinner. Men då är skärpedjupet väldigt kort och det gäller att sätta skärpan exakt, annars är bilden kass.
 
Tack så mycket för ditt svar! Vad används 24-70 respektive 85 till ? :)
Plånboken klarar av en 6D, men är den lika bra till båda mina intressen? (djurfotograferingen också) Den är väl lite långsammare än 7D:n?

Jag skulle vilja passa på att vara lite kvällselak här och säga att om du behöver fråga vad 24-70 och 85 används till så ska du börja med en fotokurs.

Jag har fotat hästsport och sålt bilder med en 50D, så den är fullt kapabel till att göra allt det du vill. Det handlar om att utvecklas som fotograf och verkligen lära känna den utrustning man har innan man går upp till snabbare kameror som kör bildserier i (nästan) samma takt som videokameror.
Ska du ha en snabb kamera så ska du köpa en kamera ur 1D-serien.
 
För hästhoppning o en ljusstarkare glugg till Canon så hade jag valt 85/1,8 eller ännu hellre 135/2.
Men ditt 70-200/2,8 bör funka alldeles ypperligt.
 
Jag skulle vilja passa på att vara lite kvällselak här och säga att om du behöver fråga vad 24-70 och 85 används till så ska du börja med en fotokurs.

Jag är ganska säker på att du har glimten i ögat i inlägget.

Val av hus. Antingen stannar kvar i "crop" segmentet och satsar på kvalitets optik eller så tar du steget upp till en kamera med en sensor i fullformat (FF). Väljer du att stanna kvar och satsa på bra optik, så kommer du knappast att se så stor skillnad på bilden när den väl är tagen. Med rätt optik, så fungerar en sådan kamera även till porträtt och bröllop.

Byter du hus till FF, så får du lite andra möjligheter men även en del begränsningar. Många som fotograferar djur och sport, vill ha ett hus med crop faktor eftersom man aldrig kan komma tillräckligt nära och de långa objektiven är väldigt dyra. (crop = objektivets brännvidd förlängs med 1,6X i ditt fall.) Har du möjlighet att behålla ditt nuvarande hus, så skall du göra det. FF husen är generellt inga direkta "nybörjar" kameror som du kör i "det gröna läget".
 
Jag har testat lite hästhoppningsfoto och många gånger kan man ha ett rätt bra avstånd till hindrena, om man inte har tillgång att gå in i hagen och springa runt som man vill.. och då är det knappt att ett 70-200 räcker till på en crop-kamera..

bara en tanke.
 
Vilket talar för att behålla huset och satsa på optik.

Vill man fota bröllop och porträtt så tycker jag att man bygger upp sin utrustning kring ett FF-hus. Fortfarande med kvalitets optik eftersom optiken överlever kameran.

Sammanfattningsvis
Behåll ditt hus. Köp en 5D Mk II begagnad. Sätt på en 24-70. Ditt 50 objektiv måste vara av typen EF för att passa ett FF-hus. Sigman vet jag inte men jag tror att det passar både till EF-S och EF fattningen. Då har du en grund för bröllop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.