Annons

Köp av blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnqvist

Medlem
Jag funderar på att köpa 430ex eller 430exII.
Någon som kan ge ett bra råd?
Finns det någon risk med att köpa begagnat?

Råd om vadå? Båda blixtrar lika starkt. Mark II är kompatibel med inställningar genom kamerans menysystem, om kameran är det. Fast du skriver inte till vilken kamera du ska använda blixten.

Risken med att köpa begagnat består alltid i att om grunkan lägger av så har du ingen garanti (vanligtvis). Dessutom kan du få nackspärr, om du har pengarna dina under huvudkudden, för du får fler kvar, förstås.

Skickar man saker med post/bil får man försäkra sig om att man får vad man betalar för, inte en sten i en pappkartong.

Ska du köpa begagnat finns det en del 580 EX II till salu, från folk som uppgraderat till 600 EX-RT. En rätt mycket kapablare blixt som du kanske kan få för 2000 kronor eller så (det är vad jag sålde mina för).

Sen kan blixtröret vara slitet.
Dyrt att byta på verkstad men det går att köpa reparationssatser på nätet o kolla in DIY videos om hur man gör detta.
Videon kan du titta på redan innan du handlar

Då jag tänkt att hålla på med enkel porträttfotografering inomhus och då testa mig fram att blanda blixtljus med andra ljuskällor så undrar jag om det har någon betydelse att mark II kan ställas in med 1/3 steg mot hela steg i den första modellen.
Min kamera är 1100D. Vet inte hur pass jag kan styra blixten med den kameran.

Då jag tänkt att hålla på med enkel porträttfotografering inomhus och då testa mig fram att blanda blixtljus med andra ljuskällor så undrar jag om det har någon betydelse att mark II kan ställas in med 1/3 steg mot hela steg i den första modellen.
Beroende på vad det är för ljuskällor du tänker på är det kanske viktigare hur blixten fungerar med filter på sig för att färganpassa ljuset från den.
Min kamera är 1100D. Vet inte hur pass jag kan styra blixten med den kameran.
Det vet inte jag heller, men eftersom du har en kan du ju lätt kolla det i bruksanvisningen.

Beroende på vad det är för ljuskällor du tänker på är det kanske viktigare hur blixten fungerar med filter på sig för att färganpassa ljuset från den.
Det vet inte jag heller, men eftersom du har en kan du ju lätt kolla det i bruksanvisningen.

Vet inte riktigt vilken alternativ ljuskälla jag tänkt mig men funder på en bygglampa med led. Ska visst ha en färgtemperatur på 4000K. Vanlig blixt ligger väl på 5500K.

Ja, i så fall blir det olika färg på ljuskällorna. Enda Canonblixten som är förberedd för färgfilter idag är 600 EX-RT, men man kan förstås göra andra "hittepålösningar".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar