Annons

Köp av begagna 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

NorthFoto

Avslutat medlemskap
Hej,

Efter att ha läst här på forumet så tror jag att en 50D är bra val som första *riktiga* system kamera utan att betala för mycket. Har hittat nu en begagnat för 8500 och då med följer bl a 2 objektiv Objektiv Sigma EX 18-50/2.8 DC macro ,Objektiv Canon 50/1.8 II.

Min frågan är vad är det man ska kolla vid köp av denna begagnade modell? Förmodligen dessa tips gäller köp för att begagnad utrustning. Då kamera finns i närliggande stad så kan jag åka och titta fysiskt på den. Vilket tror jag är en stor fördel.

Min frågan är vad är det man ska kolla vid köp av denna begagnade modell? Förmodligen dessa tips gäller köp för att begagnad utrustning. Då kamera finns i närliggande stad så kan jag åka och titta fysiskt på den. Vilket tror jag är en stor fördel.

Ser den fin ut, låter bra och allt funkar när du testar den är det bara att köpa. Lyft spegeln och kolla att inte sensorn är grisig. Innehåller paketet det du vill ha, eller tänkte du ändå byta ut hälften?

Du kan ta med programmet http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx på en USB-sticka och köra det i säljarens dator för att kolla antalet exponeringar. Tag med en egen USB-kabel för säkerhets skull. Allt under 10.000 är få exponeringar, därefter pruta 10% per 10K extra exponeringar.

Att känna på kameran först är en stor fördel.
Det verkar vara ett bra pris på paketet. Objektiven är mycket bra och du får en jättefin grundutrustning.

Kameran ska se fin och hel ut på utsidan.
Kolla hur många exponeringar kameran har gjort . Runt 10 000 exponeringar är helt OK.

Det kan vara bra att kolla om sensorn är någorlunda ren.
Det gör man genom att exponera mot en vit yta eller rakt upp mot himlen, ytan ska vara ur fokus skärpan ska alltså inte vara inställd på ytan eller himlen. (det är bara själva ljuset vi vill åt)

Man ska ta bilden på bländare 16 (f:16) för då syns eventuella smutsfläckar på sensorn tydligt.
Det samlas alltid lite små dammpartiklar som inte kamerans sensorrengöring tar bort.
Det är inget att oroa sig för. Löst damm kan man blåsa bort med en blåsbälg som finns i fotohandeln. Det står i instruktionsboken hur man gör.
Skulle det däremot vara fula skarpa fläckar eller repor så syns de direkt. Då kan kameran behöva en rengöring på verkstad, det kostar en del.

Annars är det bara i princip att ta några bilder med kameran och kolla att bilderna ser OK ut.
Displayen är tydlig och fin på 50D så det går bra att kontrollera bilderna på den. Zooma in och ut på displayen när du kollar bilderna.

Lycka till
J O

Rajala säljer nya 50D (bara hus) för 6990:- bara så du vet. 50/1.8 kostar nytt runt tusenlappen. Men Sigmat du nämner anses bra. Bra att veta är att Sigmat finns i flera versioner, den du antagligen får med i beg.paketet är knappast den senaste versionen som har bildstabilisering - om du nu kollar in vad de kostar nya idag.

tack för alla tips! Den var i mycket bra skick och väl vårdat. Så nu har jag en riktigt bra kamera i mina händer! Skall bara kompletteras med lite objektiv :) gäller bara komma på vilka :)

Grattis! Är det telezoom du letar efter så är väl EF 70-200L i något utförande ett säkert kort. Eller kanske en EF 100/2.8L IS Macro som även funkar som kort tele.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto