Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känsla vs funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Hej!

Vad är bäst?

1. Köpa en kamera som känns(!) kvalitativt byggt och ligger skönt i handen, men saknar a) manuell ISO-inställning, b) spot/utsnittsljusmätning samt c) har aningen långsammare motor och mindre avancerad ljusmätning och autofokus än andra modeller i samma prisklass?

2. Köpa en kamera som ligger hyfsat i handen och som har alla finesser som man som nybörjare kan tänkas ha nytta av?

(Frågan är allmän, men avser i detta fall Pentax MZ-7 alt. Nikon F65 mot Minolta Dynax 5 alt. Canon EOS 300.)

/Axel

Spontant skulle jag råda att köpa den kamera som känns bäst. Man använder inte saker man inte gillar :)

Sen känns det som att det viktiga inte är hur många roliga funktioner kameran har, utan hur många av de som -du- anser viktiga.

//Bengt

om du funderar på en MZ-7 kan jag verkligen rekomendera den. Enligt mig får du en hel del för pengarna.

Allmänt tror jag nog det är bättre att satsa på en kamera som känns rätt och ligger bra i handen samt att den inte är för stor eller liten.

Gå på känsla!

Välj den kamera som känns bäst.
En kamera med en massa lull-lull och funktioner gör inte dig automatisk till en bättre fotograf.

Alla fyra kameror som du räknar upp har de nödvändigaste funktionerna och har likvärdiga prestanda när det gäller ljusmätning och autofokus, d.v.s. de väsentliga funktionerna.

Det viktigaste är att kameran känns bra och att en bra optik sitter på kamerahuset!

Lycka till! :)

Jag går absolut rakt emot och säger - köp kameran med bäst kvalitet, snabbare motor, har snabbare AF OCH känns "bra" i handen, dvs. alt. 1. Helt solklart!
Det är väldigt mycket "känns-bäst-i-handen' snack här. Sedan när blev kamerans ergonomi så otroligt viktig? Det finns ju inte en enda kamera innan Canon T90 och EOS som var särskilt bra ergonomiskt, dvs. "låg rätt i handen".
Man lär sig hålla i alla kameror och att hitta reglagen. Det mesta är definitivt en vanesak.

Följdfråga...

Tack för synpunkterna! Då alla modeller känns ok undrar jag istället hur viktiga funktionerna 1)spotljusmätning och 2)manuellt val av filmkänslighet (manuell ISO-inställning) är.

/Axel

Jag har en EOS 300, som saknar ordentlig spotmätning, men har manuell inställning av ISO.

Det senare låter inte så användbart, men jag använder det ofta om jag inte orkar göra ordentligare ljusmätningar, utan bara vill shablonmässigt överexponera lite grann. Bara att ställa om ISO-talet, så blir exponeringen konsekvent förändrad, oberoende av blixt och programval.

Men, det är så jag har valt att lära mig använda kameran. Finns inte den möjligheten så kan man säkert lära sig att arbeta för att få till det hela.

Att kameran saknar ordentlig spotmätning är lite värre, men det går att leva med, även om det säkert hade varit behändligt att ha.

/Fredrik

Linmajon skrev:
Jag går absolut rakt emot och säger - köp kameran med bäst kvalitet...

...

Sedan när blev kamerans ergonomi så otroligt viktig? Det finns ju inte en enda kamera innan Canon T90 och EOS som var särskilt bra ergonomiskt, dvs. "låg rätt i handen".
Då undrar jag, vad är egentligen "bäst kvalitet"?
Alla fyra kameror som det är frågan om här har hög och jämn kvalitet, de är ju trots allt konkurenter som har funnits ett tag på marknaden. Om nån av dem skulle ha sämre kvalitet än de andra så tror jag nog att det "naturliga urvalet" rensat bort den vid det här laget.
Sen kanske autofokusen är 0,05 sekunder snabbare på den ena, medan motorn är en halv bild snabbare på den andra, med andra ord marginella skillnader.
Därför är ergonomin och känslan viktig när det gäller kameror i 3000-4000kr klassen (och även dyrare kameror).
Dessutom kan jag säga i min hand ligger en EOS inte särskillt bra, det är dock min personliga åsikt.

:)

Det beror på hur du ska använda kameran!
1). (läs senaste FOTO) Det är billigare och bättre att köpa ett 18% gråkort.
Spottmätning kräver att du kan lätt kan låsa värdet när du komponerar om bilden.
Vyer och telebilder vinner på spottmätnig, här funkar 1%-ig spott bäst och det har bara profskameror.

2). Det spelar ingen roll om du "bara" kan exponeringskompensera +/- några steg eller ändra ISO på kameran, resultatet blir detsamma.

Se på helheten.
-Vad kommer jag ha kameran till?
-Hur lättbegriplig är kameran+blixt+objektiv?
-Hur ofta kommer jag använda spott/manuell ISO?
-Vad har jag råd med?

Lycka till.

Manuell ISO-inställning har en till funktion: Exponeringskompensation vid blixtfotografering.
Jag är iaf inte säker på att min EOS 300 tar in mer blixtljus med TTL (dvs väntar längre innan den stänger av blixten) om man använder den vanliga exponeringskompensationen (tror bara det påverkar slutartid/bländare).

LeadHead skrev:
Manuell ISO-inställning har en till funktion: Exponeringskompensation vid blixtfotografering.
Jag är iaf inte säker på att min EOS 300 tar in mer blixtljus med TTL (dvs väntar längre innan den stänger av blixten) om man använder den vanliga exponeringskompensationen (tror bara det påverkar slutartid/bländare).
Jag trodde att nästan alla kameror hade separat exponeringskompensation för blixten. Är det inte så?

Om man ska köpa sin första systemkamera så anser jag att det inte spelar så stor roll vad man köper. Som Lotus skrev är det egentligen väldigt små skillnader mellan dem, De kostar inte heller en förmögenhet (i branschens ögon...)
Efter en tid kommer man underfund med vad man själv tycker är bra och dåligt med den, och DÅ vet man ganska exakt vad man vill ha och köper det.
Det är heller inte särskilt vanligt att man köper en rad svindyra objektiv med sin första kamera. Isåfall blir det heller inte orimligt dyrt att helt byta märke.
Man ska kanske se sin första kamera som en manick att testa tekniken med. Att göra det perfekta valet från början är i princip helt omöjligt.

PS. Själv använder jag ex. aldrig spotmätare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar