Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax vs Nikon och pengar över ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken tur jag bara gjort förstoringar en gång och detta i eget labb med svartvitt.
Intressant vad ni båda kommit fram till i era tester som ni refererar till.

cmyk skrev:
låter ju knappast som några statistiskt säkerställda undersökningar.

vi körde en liknade test på jobbet med bilder från en 6MP och en 12MP kamera.

Urvalet var 10 olika A3-bilder (5 bildexemplar från varje kamera) alltså totalt 100 bilder som skulle granskas. 10 personer fanns i testgruppen. Undersökningen upprepades 4 gånger vid 4 olika tillfällen.

Resultatet visade en träffsäkerhet på 85% hos testgruppen.

Signifikansnivån var 95%. Ett tämligen entydigt resultat med andra ord.

Tillägas bör väl att alla i testgruppen jobbar med foto professionellt.

Av det skulle jag närmast dra slutsatsen att om tom proffs missar att träffa rätt i 15% av bilderna mellan 6 & 12 mp så torde skillnaden kunna beskrivas som ytterst liten. Jag gissar att ni heller inte gjorde bedömmningen på normalt betraktningsavstånd?

papi skrev:
Av det skulle jag närmast dra slutsatsen att om tom proffs missar att träffa rätt i 15% av bilderna mellan 6 & 12 mp så torde skillnaden kunna beskrivas som ytterst liten. Jag gissar att ni heller inte gjorde bedömmningen på normalt betraktningsavstånd?

tycker du att ha rätt i 9 av 10 fall, är att missa ofta?

haha...du har verkligen en annorlunda världsbild..

kan ju tillägga att i testet ingick flera olika typer av bildmotiv, och bara en typisk "testbild".

och givetvis skrevs bilderna ut med maximalt DPI.

cmyk skrev:
tycker du att ha rätt i 9 av 10 fall, är att missa ofta?

haha...du har verkligen en annorlunda världsbild..

kan ju tillägga att i testet ingick flera olika typer av bildmotiv, och bara en typisk "testbild".

och givetvis skrevs bilderna ut med maximalt DPI.

15% fel mellan 6 och 12 mp kamerorna av proffs indikerar generellt en liten skillnad. Lägg till det att amatörer och semiproffs inte tycks se skillnad alls och att det som ursprungligen jämförs i den här tråden är 6 och 10 mp.

Sen skall man väl inte helt utesluta av det som framkommit att det kan vara andra faktorer än just upplösningen som skulle göra det möjligt att skilja kamerorna åt, tex kantskärpa, dynamiskt omfång, färgåtergivning. Du skriver ju inte att de som prickade rätt gjorde det för att bildkvalitén var bättre på 12 mp kameran.

Senast ändrad:
papi skrev:
15% fel mellan 6 och 12 mp kamerorna av proffs indikerar generellt en liten skillnad. Lägg till det att amatörer och semiproffs inte tycks se skillnad alls och att det som ursprungligen jämförs i den här tråden är 6 och 10 mp.

humor på hög nivå...

vi har vikt oss dubbla och ligger och krampskrattar på golvet..

Senast ändrad:
Visst har vi nytta av högre upplösning, men man ska inte överdiva skillnaderna. För att det ska bli en uppenbar skillnad betrakningsmässigt så bör man dubbla upplösningen. Och att öka från 6 till 12 MP är inte att fördubbla upplösningen ty antalet pixlar är ett kvadratiskt mått. För att få antalet pixlar vid dubbel upplösning får man dubbla pixelantalet i både horisontell och vertikal ledd.
Dubbelt upp från 6 MP blir därmed runt 24 MP.
Och 10 MP är ca 30% mer än 6 MP.
/Erik

eon skrev:
Visst har vi nytta av högre upplösning, men man ska inte överdiva skillnaderna. För att det ska bli en uppenbar skillnad betrakningsmässigt så bör man dubbla upplösningen. Och att öka från 6 till 12 MP är inte att fördubbla upplösningen ty antalet pixlar är ett kvadratiskt mått. För att få antalet pixlar vid dubbel upplösning får man dubbla pixelantalet i både horisontell och vertikal ledd.
Dubbelt upp från 6 MP blir därmed runt 24 MP.
Och 10 MP är ca 30% mer än 6 MP.
/Erik

eller så kan man titta på pappersbilder och jämföra...

men det kanske är överkurs på ett internetforum?

Det jag tycker man missa i många tester, både bildtester och bland annat hifitester mm. Är hur ser det ut i verkligheten ?
Att det går att se skillnader mellan olika sensorer är uppenbart möjlig. Att em del gör det andra inte är även det uppenbart.
Men vad är mest rätt ?
Vilken bild är mest lik tex orginalobjektet. Och är det igentligen det man eftersträvar eller är det att få konstnärligt uttryck.
Kan tycka att det är fortfarande en bit kvar vad det gäller digitalkameror. Detsamma gäller tv:apparater, projektorer, hifiutrustning mm. När det gäller att återskapa orginalet.

PS. Ödmjukhet är något som klär många människor.

Enligt många testare som tex tidningen foto så var tex bildkvaliten mellan Nikons D80 o Canon D400 likvärdig om optiken var densamma.
I utskrift så är det nog inte många som skulle kunna se någon skillnad mellan tex Pentax k 10,Nikon D80,Canon D400.
Utan det handlar bara om vilken kamera man föredrar.
Engelska practical Photographer klassar Nikons D80 som bästa instegskamera för handhavande bla men i bildkvalite var det dött lopp mellan Nikon,Canon

Själv hade jag valt Nikon D80 före Pentax pga ett betydligt bättre objektivutbud samt en väldigt prisvärd kitglugg 18-70.
Däremot jämför du utskrift mellan kameror med 6milj mot 10 milj så ser du skillnad.
Däremot är en skillnaden mellan 8mot 10 milj svårare att se.
Det är alltid rätt kul att läsa tester practical photographer har i det senaste numret klassat in kamrororna i följande klasser med följande betyg
Ingångs kit
betyg 5 Canon D400
betyg 4 Nikon D50
betyg 3 Pentax k100d

Entuiast D-slr 500-900pund
betyg 5 Nikon D 80
betyg 5 Canon D 30
betyg 4 Sony 100

Entuiast D-slr 900-1700
Betyg 5 Nikon D 200
Betyg 5 Canon 5D

Proffessionella D-slr 1900pund+
Betyg 4 Canon 1ds m2 (best buy) om du har råd
betyg 4 Nikon D 2xs (testers choice) Prisvärd
Betyg 4 Canon 1d mark 2n (best buy)
Tyvärr har dom inte hunnit testa pentax 10 D utan bara Pentax k100 d o den var dom inte så imponerade av.
Men som sagt var jag tror inte många skulle se någon skillnad i bildkvalite mellan 10 milj kamerorna möjligen på iso i högre tal utan det är mer en smaksak vilken kamera man föredrar.

Ska kolla om vad det var för något som dom inte var imponerade äver på K100d

Funderar på om det är någon skillnad på hur kameran mäter WB, K100D tyckte jag hade svårt för glödlampsljus. Alla bilder jag tof inomhus blev fel i vitbalansen. Har även K10D detta bekymmer ?
Många kameror har detta men tyckte inte min förra minolta 7D hade några större bekymmer med WB.

K10 går ner till ca 4000k som lägst i automatisk vitbalans och i glödlampsljus bir det därför ofta väl varma bilder. Är man noga och inte vill justera vitbalansen efterhand får man nog räkna med att sätta den manuellt.

Re: Re: Pentax vs Nikon och pengar över ?

Jeppe skrev:
Annars är Nikon D80 och de kommande Canon-modellerna ett annat säkert tips. problemet med Canon är du inte lär ha din nya kamera innan mars/april..typ.

Nu blev jag grymt nyfiken, vad säger ryktena om Canons kommande modeller?

Mvh/Pär

storleken på sökaren

Okey Patrik, tack för infon.
Var hemma hos min gode vän och klämde på hans K110 med + ett 15tal manuella gluggar. Det som slog mig var att det var ganska liten sökare på K110. På en analog är det iofs så man trillar baklänges efter att ha kört med 110:an eller en canon 350 för den delen.
Detta ställde till det en del när man skulle ställa skärpan manuellt på tex, 40mm chinon eller ett ricoh 28mm.
Har läst att K10D har fått + för sin sökare. Men är den större än K100D modellerna ?
Samt är det någon som testat de sökarförstoringar som finns att köpa för 700kr på www.shiftlenses.com.

Sökaren + vädertätning och seriebildstagningen är nog det enda som skulle motivera mig till att lägga 3000kr extra för att gå upp en nivå.

Re: storleken på sökaren

storm skrev:
Sökaren + vädertätning och seriebildstagningen är nog det enda som skulle motivera mig till att lägga 3000kr extra för att gå upp en nivå.

Om du inte redan har laddningsbara batterier som passar K100D/K110D så får du tänka på att det ingår i K10D. K10D har lite mer ergonomiska finesser också, samt en bättre AF.

Tack Oskar, Bra tanke med batteriet. Det betyder i sin tur att man måste köpa ett reservbatteri till K10D, hade glömt det.

Och javisst är det massor med trevliga finesser på storebrorsan,. precis på samma sätt som på min förra minolta 7D. Men inte var det bättre bilder rent tekniskt från storebrorsan. Kanske någon mer Mpxl. Så jag ansåg mig lite att jag borde lagt pengarna på gluggen istället.

sökte lite på forumet angående shiftlenses och det får bra betyg från de flesta. Även de som har glasögon som mig.

Af är inte intressant för mig då jag kommer att köra med fasta manuella objektiv. (du vet de där från strax efter kriget :)
Men fy vilken kontrast och skärpa det blir i bilderna.

K10D har 0,95 i sökarförstoring och K100D 0,85 så visst är det skillnad, men det blir inte riktigt lika stort som på en analog kamera.

Jag köpte ett "pirat" reservbatteri till K10D på Kaffebrus för runt 150 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar