ANNONS
Annons

Kände mig kränkt när Proprint bad om personnummer

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Jag upptäckte just att Proprint börjat kräva personnummer av de som beställer. Jag blev så fruktansvärt arg så att jag avbröt beställningen, ja det gick inte ens att avsluta beställningen utan att ange personnummer, det kändes som en ren kränkning. Mitt personnummer har de inte ett förbannades dugg med att göra!

Kan någon rekommendera ett annat labb som inte kränker folk på det viset? Ett absolut krav är att det inte är ett labb som sysslar med att låsa in kunder till att använda Microsofts programvaror.

Crimson kräver inte personnummer... jag tror att de flesta labb inte är intresserade av personnummer.

crimson är dessutom mkt skickliga och trevliga

Jag tycker att du ska ta kontakt med Proprint & ifrågasätta detta med personnumret. Själv så bryr jag mig faktiskt inte men det hör ju inte hit...

//Larsa

Tckar för svaren hittils.

Jag satt just och kikade på Crimsons hemsida, jag har ju tidigare läst en del goda omdömen om dem här på FS. Jag ser att de tar emot bilder i packade arkiv - bra. Jag blir dock lite fundersam när jag besöker deras hemsida, tycker webbsnickarn har tillåtits ha lite väl mycket lekskola, nåja, det behöver ju inte betyda att labbet i sig har en teknisk leksola med bilderna. Hur snabb är Crimson på att leverera? Hur förpackar de bilderna? Är det någon som drabbats av skadade bilder pga. dåligt emballage?

Det sista jag gjorde innan jag lämnade proprints hemsida (för gott?) var att skicka ett mail om det där om personnumret, jag var dock så förbannad så att jag inte skrev mer än att mitt personnummer har de inte med att göra.

Oj, det låter ju allvarligt. De vill ha ditt personnummer, otroligt kränkande. Nästan lika kränkande som att bli misshandlad, våldtagen eller rent av mördad. Inte klokt vad man får stå ut med nuförtiden. Kräv upprättelse. Helst ekonomisk.

Det kan förstås vara så att de vill kolla upp någon innan de skickar mot faktura (Ginza gör det också, otroligt ruttet). Betalar man med kort kan det ju tänkas att de vill kolla att personnumret matchar kortinnehavaren. Ingen garanti mot bedrägeri men bättre än ingen koll alls.

Nej, du är inte kränkt, bara löjlig, urvattna inte orden genom att trivialisera dem.

crimson förpackar mindre bilder i "zip lock"-påsar, och större bilder ihoprullade. Begär man sina bilder skickade så skickas mindre bilder i styvt kuvert, större bilder i rör.

Jag har använt crimson sen 2002, och har hittils inte haft några problem med skadade bilder.
Har alltid varit mycket nöjd med kvaliteten från dem!

Jag ser nu att Crimson bara funkar med kontokort, där föll de bort. Jag har inget kontokort och har inga som helst planer på att skaffa ett.

Torbjörn: Jag har varit en stadig kund hos Proprint under flera år, så något "kolla upp" kan det knappast vara tal om. Kalla det gärna löjligt om du vill, men jag kände mig faktiskt kränkt och blev arg när jag helt plötsligt inte kunde göra min beställning utan att lämna ut fullständigt personnummer.

jag använder crimson och har aldrig behövt betala med kort. Jag får en samlad faktura varje månad.

jag får också samlingsfaktura. Magnus, det känns som om du har en allmänt negativ inställning...

Pilleman skrev:
jag använder crimson och har aldrig behövt betala med kort. Jag får en samlad faktura varje månad.

Hmm, jag kan ha missat något. Jag har dessutom bara kikat på deras "express" tjänst eftersom det för tillfället bara handlar om lite alldagliga fotoalbumkort. Är det olika för de olika tjänsterna?

Jag hittar faktiskt ingen info om det på deras hemsida, förutom "Betalning med kreditkort (läs gärna informationen till höger)." å där "till höger" får jag bara info där de försäkrar på heder å samvete hur de handskas med uppgifter och hur säkert m.m det är. Har någon en länk så läser jag gärna.

Ingen annan som har förslag på ett bra labb? Det torde ju finnas fler.

Edit: Ser nu Jimmies inlägg. Tack.

Jamen herrugud Magnus, om du är nöjd med Proprint så ska du väl invänta deras svar på ditt mail ang. personnummergrejen.

Själv så tycker jag att dom är suvve & jag har fått sån oerhört god hjälp av dem, bl.a. så slapp jag betala en sändning på nästan 400 bilder som var dassiga p.g.a. att jag klantat till det (dålig skärmkalibrering), dom gjorde om det kostnadsfritt trots att felet var mitt!

//Larsa

.Z. skrev:
Jamen herrugud Magnus, om du är nöjd med Proprint så ska du väl invänta deras svar på ditt mail ang. personnummergrejen.

Jag tog uppenbarligen så illa vid mig att jag lämnade dem.

Har nu tagit mig lite tid att bekanta mig med Crimsons lite röriga upplägg på webben (tack vare Jimmie). Jag skapade mig ett konto på frontweb-pro, tankade upp samma arkiv med bilder som jag försökte med hos proprint och började bekanta mig med Crimsons hemsida. Anledningen till att jag upplever den som lite stökig beror nog på att man sas. försökt göra webben till något den inte är, tycker det var rätt uppenbart att man försökt få den att likna en program-applikation, å som brukligt med sådana, de kräver lite tillvänjning när man använder dem första gången. Som någon sade om webbdesign - dina besökare vistas mer på andra sajter än din. Nåja, min första beställning hos Crimson är gjord, återstå då att se om jag blir nöjd med resultatet.

Är inte personnummer en offentlig handling? Det kan väl vem som helst begära ut om dom vill?

Vad är det som är så farligt med att ge ut sitt personnummer, jag har aldrig dragit mig för att ge ut mitt personnummer.

Varför är det en så stor affär (kränkning, inte har en förbannat dugg, osv osv) att berätta sitt personnummer för ett företag som man tänker ha en affärsförbindelse med?

Jag har stött på det några gånger i jobbet och blir lika undrande var gång.
Där startar vi inte någon stor diskussion utan meddelar bara att "det är OK, men då vet vi inte säkert vem du är och kan heller inte göra en kreditkoll och då vill vi inte fakturera och då får du betala kontant".

Varför så hemligt?

Igår knallade jag in på min bank och plockade ut 15 000 kontant från mitt kortkonto och jag behövde inte ens visa leg, snacka om service! Eller?

711212-6656

Magnus, om någon faktiskt är ute efter ditt personnummer kan de gå in på närmaste Skattemyndighet och sätta sig vid allmänhetens terminal, då har de tillgång till både Personnummer, tidigare inkomst, anmärkningar och diverse olika uppgifter. Lätt som en plätt och rätt bra om man vill kolla upp någon för en eventuell affär.

Fanns visst en sida där man tydligen kan få dessa via SMS för en smärre summa också.

Magnus, du ska vara glad att du kan lämna ditt personnummer och ladda upp dina bildfiler. Själv bor jag så illa till att jag inte kan få bredband och därmed ingen bilduppladdning, det känns som ett större problem, dock I-landstyle det också...

Re: Proprint kränker folk med att kräva personnummer

steelneck skrev:
Jag upptäckte just att Proprint börjat kräva personnummer av de som beställer. Jag blev så fruktansvärt arg så att jag avbröt beställningen, ja det gick inte ens att avsluta beställningen utan att ange personnummer, det kändes som en ren kränkning. Mitt personnummer har de inte ett förbannades dugg med att göra!

Ja, modeordet just nu i Sverige, är ju att alla är kränkta.
Du är inte kränkt, bara infogad i det den grå massan som, så fort någonting går dem emot, är kränkta.
Personnummer är en offentlig handling, och du är, inte kränkt, bara f@nig. (Vågade inte skriva hela ordet, kanske kränker någon)

/E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar