Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kände mig kränkt när Proprint bad om personnummer

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är sådana här trådar som får en att fundera på att lämna sajten för gott...men...jag har ju lyckats läsa den...*slår mig själv*

Mvh Björn
 
F1n skrev:
Det är sådana här trådar som får en att fundera på att lämna sajten för gott...men...jag har ju lyckats läsa den...*slår mig själv*

Mvh Björn

Lämna sajten? Det räcker väl med att lämna tråden?
Ifall du känner dig kränkt menar jag... :)
 
Magnus: Du missar poängen personnummer gör det identitetsstöld SVÅRARE. Personnummer är som sagt en offentlig uppgift så det är inte så att så att man kan "skydda" det men det ska normalt inte heller behövas.
För att identifiera sig här i England anger man istället namn och address men det används på precis samma sätt som personnummer, nämligen som en "söknyckel" i register. Det finns ingen som helst praktiskt skillnad.

I de fall där man skule angett personnummer i Sverige så får man i stället skriva ned all information samt bifoga lämpliga referenser.
Det är INTE så att företagen kräver mindre information än de gör i Sverige.

Allt man behöver här i England för att stjäla någons identitet är el- eller vattenräkning; det är vad som normalt används som "proof of address" om man ex. vill ansöka om ett lån.

Jag känner mig definitivt mer "otrygg" här i England vad gäller hur mina personuppgifter hanteras än jag gör i Sverige. Allt är dessutom mycket krångligare.
 
Systemet med personnummer för exempelvis myndighetskontakt och sjukvård är väl helt OK. Men som det verkar vara nu att vem som helst kan få ut allas personnummer och därigenom en massa fakta om personen är ju helt galet. Varför skall du ha rätt att se vad någon tjänar, har för bil, civilstånd etc. Det är högst privata uppgifter som jag vill kunna bestämma över själv.
 
gitte edelman skrev:
Lämna sajten? Det räcker väl med att lämna tråden?
Ifall du känner dig kränkt menar jag... :)

Sådana här kvasiproblem fascinerar tyvärr...att vara ´kränkt´ överlåter jag dock åt dem som tror sig vara berörda...som sagt, det är ´inne att vara kränkt´, nu även på fotosidan.se...*s*

Skall lämna tråden nu så att ni får vara kränkta ifred *ler*
 
papi skrev:
Systemet med personnummer för exempelvis myndighetskontakt och sjukvård är väl helt OK. Men som det verkar vara nu att vem som helst kan få ut allas personnummer och därigenom en massa fakta om personen är ju helt galet. Varför skall du ha rätt att se vad någon tjänar, har för bil, civilstånd etc. Det är högst privata uppgifter som jag vill kunna bestämma över själv.

Alla dessa uppgifter är offentliga i Sverige (och om du tjänar så pass mycket att du hamnar i taxeringskalendern så kan vem som helst gå till det lokala biblioteket och kolla uppgifterna från föregående års deklaration, alternativt köpa ett ex. från Kalenderförlaget) och har i sig inget med personnummer att göra.

I Sverige är ju regeln att allt ska vara offentligt om det inte starka skäl att hålla det hemligt. Många andra länder har den motsatta traditionen (alla handlingar är hemliga om man inte beslutar att de ska vara offentliga) vílket ju som bekant skapat en del kontroverser inom EU,
 
Förmodligen har dom som de flesta andra sitt kundregister baserat på personnummer, finns en viss logik i det då det är unikt, till skillnad mot tex Nisse Jönsson. Vet vilket problem det är med tex medlemsregister som inte baseras på personnummer när man får flera medlemmar med samma namn eller att någon flyttar och man plötsligt har två "medlemmar" med olika adress. Sen har jag lite svårt att förstå kränkningen (om man inte är väldigt konspiratoriskt lagd), finns väl knappast något fotolabb som har tid eller intresse att rota i kunders eventuella förehavanden förutsatt att dom betalar fakturan i tid.
 
Tobiasl skrev:
Alla dessa uppgifter är offentliga i Sverige (och om du tjänar så pass mycket att du hamnar i taxeringskalendern så kan vem som helst gå till det lokala biblioteket och kolla uppgifterna från föregående års deklaration, alternativt köpa ett ex. från Kalenderförlaget) och har i sig inget med personnummer att göra.

I Sverige är ju regeln att allt ska vara offentligt om det inte starka skäl att hålla det hemligt. Många andra länder har den motsatta traditionen (alla handlingar är hemliga om man inte beslutar att de ska vara offentliga) vílket ju som bekant skapat en del kontroverser inom EU,

Nu är vi väl lite OT men just det att så pass privata personuppgifter är offentliga tycker jag är fel. Men att tex en myndighetsutövning kan lyda under en offentlighetsprincip är säkert bra.

Det måste finnas gått om företag som har sina kundregister på annat sätt än via personnummer. Jag lämnar heller inte ut mitt speciellt lättvindigt och det brukar fungera ändå.


Vore också kul att höra vad som händer om någon annan beställer bilder från Proprint i mitt namn och i mitt personnummer.
 
Dez skrev:
Det stod ingenstans att det var ens eget personnummer som skulle anges.

Tyckte du att du var rolig nu?

En perfekt spegling av dagens moral.
Spela så dum som möjligt och hävda att man inget förstått så klarar man sig.
 
Ordet kränkt är tydligen förbrukat...

Hoppas jag aldrig blir skymfad, vanärad, djupt sårad eller utsatt för brott men om jag blir det måste jag använda något annat ord än kränkt eftersom det nu tydligen blivit totalt urvattnat på sin starka betydelse genom överutnyttjande i triviala sammanhang.
 
js1 skrev:
Tyckte du att du var rolig nu?

En perfekt spegling av dagens moral.
Spela så dum som möjligt och hävda att man inget förstått så klarar man sig.

Jag tyckte det var jättekul och ett smart sätt att visa att det här är något helt onödig som ni inte har med att göra. Visar också på hur "bra" personnummer fungerar i sådana här sammanhang.


Förbehåller alla sin egen rätt att känna sig kränkta, glada eller arga efter eget huvud :)
 
Det finns ett "missbruk" av våra personnummer som inte kan försvaras. Dels beror det nog på att de som utvecklar programvaror ser pnr som ett smidigt sätt att skapa ett unikt ID för tex en kund, dels att svenskar inte protesterar och "vänder i dörren" (som du gjorde).

Om man säljer varor/tjänster på kredit till lite större belopp, eller hyr ut en bil tex, DÅ kan jag både förstå det och försvara det. Men i många andra sammanhang borde det räcka tex med telefonnumret eller kanske ett unikt kundnummer som ID.

Och att pnr ska vara en offentlig handling tycker jag är FEL.

Till er som försvarar det, varför inte tatuera in det i pannan? Eller operera in ett "chip" som enkelt kan läsas av på ett par meters håll. Sen kan vi låta storebror sätta upp lite skanners här och där som registrerar att just du har besökt eller passerat en viss plats vid ett visst datum/klockslag.

Lite överdrivet? Tja, NU ja, men vänta ett par år så är vi nog där... Jag tycker att man ska tänka lite längre när man utropar HURRA över alla former av uppgifter som kan idientifiera en person. Även om de inte missbrukas nu, så kan det väl bli så när de är "inarbetade" och vedertagna.

MVH Mats, som har två personnummer, ett riktigt och ett fejkat för användning i sammanhang där det inte är befogat att avkräva mig mitt personnummer.
 
Chip i armen behövs inte. Vi kommer ju snart få ID kort med biometriska data (fingeravtryck) och redan nu pågår det försök med att låta folk checka in på flygplatser med hjålp av en retina-scanners (scannar ögonen).

Det är lite intressant hur det skiljer mellan länder. Här i England är ID kort impopulärt och personnummer skulle aldrig vinna stöd politiskt (även om man som sagt redan nu kan få fram exakt samma uppgifter med hjälp av nammn+adress, moståndet är enbart "psykologist").

Däremot sitter det CCTV kameror överallt och många dessa kontrolleras direkt av polisen och använder ex. automatisk ansiktsigenkänning.
Vid ett mord på en polis för några månader sedan spårades förövarnas flyktväg via CCTV. De fångades på bild vid brottstillfället och sedan kunde polisens automatiska spårsystem användas (som använder bildigenkänning och ex. automatiskt byter mellan kameror ) för att att se vart de tog vägen, kamerorna täcker i praktiken hela innerstaden.
Det brukar sägas att varje person här i landet filmas vid ca 300 tillfällen varje dag (huruvida det är sant vet jag inte).

Jag tror de flesta svenskar skulle uppfatta detta som integritetskränkande men här är det accepterat och folk vill gärna ha kameror i ex. bostadsområden eftersomd de känner sig säkrare.

Jag tycker fokus på just personnummer är lite fåningt, om "storebror" verkligen vill hålla koll på någon så kan de göra det utan problem vare sig de har personnummer eller ej för i all moderna samhällen kan individer identifieras på något sätt (i ex- USA används väl social security number och/eller kreditkortsnummer på samma sätt).
Personnummer är bara en unik identifikation av en individ, inget mer. Vill man undvika ett "övervakningssamhälle" finns det annat man för hålla kolla på i första hand (ex. se till att så mycket information som möjligt är offentlig).
 
Tobiasl skrev:

Jag tycker fokus på just personnummer är lite fåningt, om "storebror" verkligen vill hålla koll på någon så kan de göra det utan problem vare sig de har personnummer eller ej för i all moderna samhällen kan individer identifieras på något sätt

Jodå det är sant. Kanske hamnade vi lite off-topic här. Eller inte... det handlar ju mkt om integritet. Och ett slitet argument för olika former av övervakning, spårning mm är ju "bara man har rent mjöl i påsen så har man ju inget att oroa sig över"... Problemet är väl att vi har relativt olika uppfattningar om den egna personliga integriteten - när man känner sig hotad, övervakad och kanske kränkt. Kränkande tycker jag att det var när "pirate bay killen" tvingades lämna DNA-prov.
 
papi skrev:
Nu är vi väl lite OT men just det att så pass privata personuppgifter är offentliga tycker jag är fel. Men att tex en myndighetsutövning kan lyda under en offentlighetsprincip är säkert bra.
Finns bara ett problem. Hur ska en utövning som sker på uppgifter kunna vara ofentlig om uppgifterna i sig förblir hemliga. I den mån så kan ju en skattehandläggare eller annat ta mutor och fuska markant utan att siffrorna som är förfalskade får granskas hur som helst, då lär det ju krävas skälig misstanke om brott, och vips är offentlighetsprincipen ställd på bar backe. Summan av kardemumman är ett ännu mer utbrett fusk och roffande från politiker och många andra som är i en position att faktiskt bestämma saker, både i stort och i smått.
 
papi skrev:
Men varför vill de ha personnummret när han skall beställa bilder? De tänker väl knappast göra en kreditkoll på ett så lågt belopp?

Jahå, du har inte arbetat med kunder bland "svenssons" hör jag. Säg, du får en beställning på 134 kr inkl moms. Du tänker, fan, det är inte ens värt att göra jobbet för korvören, men du kan inte bara solla bort alla småkunder för att du går runt på de stora, så du gör jobbet, och skickar paketet. Plötsligt märker du 30 dagar senare att fanskapet inte brytt sig/inte orkat/vad fan som helst, och inte hämtat ut paketet.

Då är ett personnummer rätt trevligt att ha, så att en faktura kan skickas och skulden eventuellt drivas till fogden.
 
Det är en komplex fråga och kanske inte helt lätt att hitta en bra lösning. Kanske skulle man kunna tänka sig en speciell kontrollgrupp som har insyn även i personuppgifter men som också har ett tysthetslöfte utåt.

Jag tror att tex Frankrike inte har någon offentlighetsprincip alls. Har dem mycket värre korruption än i Sverige? Vet inte svaret men misstänker ibland att offentlighetsprincipen hyllas rätt okritiskt och då inte sällan av intressegruper.

Man kan väl säga att trots vår fina princip är det en hel del skandaler och mycket som kunde vara bättre.

PS Min fru undrar om det finns någon som fortfarande är gift på FS :)
 
zoki skrev:
Jahå, du har inte arbetat med kunder bland "svenssons" hör jag. Säg, du får en beställning på 134 kr inkl moms. Du tänker, fan, det är inte ens värt att göra jobbet för korvören, men du kan inte bara solla bort alla småkunder för att du går runt på de stora, så du gör jobbet, och skickar paketet. Plötsligt märker du 30 dagar senare att fanskapet inte brytt sig/inte orkat/vad fan som helst, och inte hämtat ut paketet.

Då är ett personnummer rätt trevligt att ha, så att en faktura kan skickas och skulden eventuellt drivas till fogden.

Sånt låter ju trist. Räcker det inte med namn och adress och en beställning för att kräva in pengarna? Det har ju visat sig i tråden att det också går bra att hitta på ett personnummer så helt säkert är det väl inte heller....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.