interpix
Aktiv medlem
Dez skrev:
Det stod ingenstans att det var ens eget personnummer som skulle anges.
LOL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dez skrev:
F1n skrev:
Det är sådana här trådar som får en att fundera på att lämna sajten för gott...men...jag har ju lyckats läsa den...*slår mig själv*
Mvh Björn
gitte edelman skrev:
Lämna sajten? Det räcker väl med att lämna tråden?
Ifall du känner dig kränkt menar jag...
papi skrev:
Systemet med personnummer för exempelvis myndighetskontakt och sjukvård är väl helt OK. Men som det verkar vara nu att vem som helst kan få ut allas personnummer och därigenom en massa fakta om personen är ju helt galet. Varför skall du ha rätt att se vad någon tjänar, har för bil, civilstånd etc. Det är högst privata uppgifter som jag vill kunna bestämma över själv.
Tobiasl skrev:
Alla dessa uppgifter är offentliga i Sverige (och om du tjänar så pass mycket att du hamnar i taxeringskalendern så kan vem som helst gå till det lokala biblioteket och kolla uppgifterna från föregående års deklaration, alternativt köpa ett ex. från Kalenderförlaget) och har i sig inget med personnummer att göra.
I Sverige är ju regeln att allt ska vara offentligt om det inte starka skäl att hålla det hemligt. Många andra länder har den motsatta traditionen (alla handlingar är hemliga om man inte beslutar att de ska vara offentliga) vílket ju som bekant skapat en del kontroverser inom EU,
Dez skrev:
js1 skrev:
Tyckte du att du var rolig nu?
En perfekt spegling av dagens moral.
Spela så dum som möjligt och hävda att man inget förstått så klarar man sig.
Tobiasl skrev:
Jag tycker fokus på just personnummer är lite fåningt, om "storebror" verkligen vill hålla koll på någon så kan de göra det utan problem vare sig de har personnummer eller ej för i all moderna samhällen kan individer identifieras på något sätt
Finns bara ett problem. Hur ska en utövning som sker på uppgifter kunna vara ofentlig om uppgifterna i sig förblir hemliga. I den mån så kan ju en skattehandläggare eller annat ta mutor och fuska markant utan att siffrorna som är förfalskade får granskas hur som helst, då lär det ju krävas skälig misstanke om brott, och vips är offentlighetsprincipen ställd på bar backe. Summan av kardemumman är ett ännu mer utbrett fusk och roffande från politiker och många andra som är i en position att faktiskt bestämma saker, både i stort och i smått.papi skrev:
Nu är vi väl lite OT men just det att så pass privata personuppgifter är offentliga tycker jag är fel. Men att tex en myndighetsutövning kan lyda under en offentlighetsprincip är säkert bra.
papi skrev:
Men varför vill de ha personnummret när han skall beställa bilder? De tänker väl knappast göra en kreditkoll på ett så lågt belopp?
zoki skrev:
Jahå, du har inte arbetat med kunder bland "svenssons" hör jag. Säg, du får en beställning på 134 kr inkl moms. Du tänker, fan, det är inte ens värt att göra jobbet för korvören, men du kan inte bara solla bort alla småkunder för att du går runt på de stora, så du gör jobbet, och skickar paketet. Plötsligt märker du 30 dagar senare att fanskapet inte brytt sig/inte orkat/vad fan som helst, och inte hämtat ut paketet.
Då är ett personnummer rätt trevligt att ha, så att en faktura kan skickas och skulden eventuellt drivas till fogden.