Annons

Kände mig kränkt när Proprint bad om personnummer

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har ni mot den här användningen av ordet kränkt?
Det är väl en helt korrekt användning som absolut inte är förbehållet våldtagna osv. det är en gradskillnad, inte en artskillnad.
Man kan kränka ett lands luftrum, inte behöver det betyda att det är fruktansvärt synd om luftrummet, det är en benämning på en uppfattning av ett skeende.
Steelneck har en personlig sfär (som alla har), han upplevde att förfrågan om pnr. gjorde intrång i denna sfär, självklart kan han ha upplevt sig kränkt.
 
Nog om ordtolkningar.

Här kommer mitt utlovande omdöme om Crimsons bilder (i jämförelse med Proprint) m.m.

Webbplatsen:
Som jag skrev tidigare, jag upplevde Crimsons webbplats som lite oöversiktlig - frontweb-hit o frontweb-dit, jag hittade inte rätt direkt osv.. Nåväl, någon vänlig själ här på FS hjälpte blinda jag med en länk till frontweb-pro, det där med "pro" kändes lite avigt pga. situationen, jag vill bra sno iväg några högst alldagliga bilder för fotoalbumet på "framkallning". Jag registrerade ett användarkonto och började ladda upp. Mitt intryck av webbplatsen var att man försökt göra ett "interface". Att man försökt få webbsidorna att likna något annat än just vanliga webbsidor och det "interface" som normalt uppstår av enklare, mindre komplicerade sådana i en webbläsare, vilket blir lite förvirrande från vad man är van vid, i stort har ju webben redan ett inteface som man är van vid specificerat i html-standarden. Kändes som att designern velat få webbplatsen att likna någon sorts program-applikation istället för webbsida, och som brukligt med program man använder för första gången så krävs lite utforskande och tillvänjning. Nåja, det var inte svårt på något sätt, och min första beställning blev gjord.

Jag beställde bara vanliga 10x15 på blankt papper, inga speciella tillval eller så. Filerna jag skickade hade inte heller profiler inbäddade, jag har aldrig sysslat med någon profilhantering på bilderna jag skickat till Proprint heller och jag har varit nöjd med resultatet från dem.

Bilderna:
Bilderna damp ned i brevlådan idag 13/6 (Tisdag). Det gick således fort med tanke på att det varit helg, jag gjorde beställningen på kvällen den 10/6 (Lördag). Bilderna var förpackade i en zip-påse inuti en liten pappkartong (se bifogad bild), betydligt bättre än Proprint som i alla mina beställningar därifrån lagt dem i ett kuvert med styv baksida, ett klart plus. Bilder från Crimson lär klara av ett ösregn i öppen brevlåda.. Observera dock att detta bara var ett trettiotal bilder i 10x15 format, hur de gör med andra format vet jag inte. Jag blev också lite förvånad att det inte fanns någon faktura??? Jag fick dock förklaringen, de samlar alla fakturor och skickar ut en gång i månaden, det kan ju vara praktiskt om man hinner göra flera beställningar på en månad, bara en räkning att betala.

Crimson skickar med indexkopior, eller-vad-man-nu-skall-kalla-det, alltså bilder med små tumnaglar av bilderna med filnamnet under - bra! Typiskt bra-å-ha. Precis som proprint så printar de också både datum och filnamn på baksidan, Crimson printar dock även beställarens namn på baksidan, vilket kan ha sina poänger.

Pappret på Crimsons bilder kändes på något sätt lite tunnare, på baksidan stod FujicolorCrystalArchive, på tidigare bilder från Proprint står samma med tillägget Supreme Digital Premium. Så här i efterhand kommer jag ihåg att Crimson hade andra pappersval, jag har uppenbarligen fått bilderna på papper ämnat för analogt, men var det någon skillnad i pris? Loggade in hos Crimson igen för att kolla.. men eftersom jag raderat alla bilder så kunde jag inte komma till den sidan där man valde papper, i prislistan står det inte heller. Från frontweb-pro "interfacet" hittar jag det inte utan att ladda upp nya bilder och sas. göra en baställning som jag avbryter, så jag började då söka från deras huvudsida och efter ett tag hade jag 6 webbläsarfönster öppna på grund av deras "ofog" med att slänga upp nya webbläsarfönster, jag hade nästan svårt att hitta tillbaks till detta inlägg jag nu skriver. Efter så här mycket text så blir man rädd för att av misstag råka stänga ned fel fönster.. Nåja, det där med papperskvalitén får förbli höljt i dunkel till nästa beställning (någon annan kanske har närmare info?).

Hur såg då själva bilderna ut? Helt OK, jag kan inte annat än vara nöjd, satt o jämförde lite papperskopior vid skärmen mot filerna jag skickat. Jag är dock fullt medveten om att min CRT-skärm börjar "ta slut", ljuset o kontrast är numer skruvat upp på 98% och den blir gradvis allt sämre (hög tid att byta). Men dock, jag kan inte klaga på resultatet, jag vinklade persienner, tände o släckte lampor, ja kanske att pappersbilderna är något liiite varmare i tonen, men jag upplever skillnaden så liten att det överhuvudtaget är svårt att avgöra. Plockade då fram fotoalbumet för att jämföra med tidigare bilder "framkallade" hos proprint. På färgbilder ser jag ingen skillnad, men jag hade också skickat en svartvit bild bland alla färgbilder. Håller jag den svartivta pappersbilden bredvid en svartvit från Proprint så kan man se en liten skillnad, dock mycket liten, Crimsonbilden är något lite varmare, alternativt att den från Proprint har en mycket svag dragning åt cyan. Känner rent spontant att Crimsons bild "känns" mer svartvit än den från Proprint sett i dagsljus. Satte mig då vid skärmen med dessa bilder, vilken stämmer bäst mot skärmen, min "på-känn-kalibrerade" skärm som dessutom börjar ta slut och står i ett rum utan konstant belysning? Jag måste nog säga att bilden från proprint stämmer bättre mot skärmen, som ja.. nog har en svag dragning åt cyan. Dock, skillnaderna är så små att detta detta känns som nagelfareri. Skulle vart kul med en "äkta" analogt-hela-vägen svartvit pappersbild som man scannar och skickar en kopia till Proprint och en till Crimson, båda som sRGB utan några profiler.

Summa: Bildkvalitetsmässigt fullt jämförbart, mycket små skillnader. Crimson vatr något billigare, men det kan bero på mitt kanske slarviga och ouppmärksamma val av papper. Crimsons emballage och förpackning av bilderna vinner dock stort. Men vad beträffar webbplatsen och dess interface, överskådlighet osv. så vinner Proprint, detta då om vi bortser från finesser som att kunna publicera bilder för vänner o bekanta eller annat som inte har med att bara helt sonika skicka filer på "framkallning". Proprints webbplats är väldigt "KISS" (Keep It Simple Stupid) och tämligen avskalat enkel och säkerligen också mycket lättunderhållen för dess admin. Totalt sett efter bara några 10x15 bilder.. hugget som stucket rent bildmässigt, personligen (om vi bortser från det där om personnummer) ser jag nog Crimson som vinnare på det där med förpackningen av bilderna.
 

Bilagor

  • img_2339.jpg
    img_2339.jpg
    16.7 KB · Visningar: 358
Tack för en grundlig redovisning. Jag håller med om att Crimsons webbplats är rörig, men att de levererar så bra bilder tycker jag uppväger "inlärningskostnaden". För man vänjer sig faktiskt efter ett tag.

Dock blir vi tvungna att i framtiden se mer av webben som en applikation. Gamla dagars enkla HTML-gränssnitt får ge vika för mer specialiserade finesser. När programmerarna blivit lite mer erfarna blir det en ren bonus, vi får mer funktionalitet utan att behöva installera en massa krafs på vår dator.
 
zoki skrev:
Jahå, du har inte arbetat med kunder bland "svenssons" hör jag. Säg, du får en beställning på 134 kr inkl moms. Du tänker, fan, det är inte ens värt att göra jobbet för korvören, men du kan inte bara solla bort alla småkunder för att du går runt på de stora, så du gör jobbet, och skickar paketet. Plötsligt märker du 30 dagar senare att fanskapet inte brytt sig/inte orkat/vad fan som helst, och inte hämtat ut paketet.

Då är ett personnummer rätt trevligt att ha, så att en faktura kan skickas och skulden eventuellt drivas till fogden.

Låt säga då att jag skulle beställa i ditt namn, med din adress och dessutom med ditt personnummer... Vilka kontroller handlaren än gör så skulle han bara tro att det var du som gjorde beställningen och inte jag. Vari ligger då den ökade säkerheten för företagaren? Vari ligger säkerheten för dig?

Eftersom det är Internet vi talar om så är den enda någorlunda säkra identifikationen en spårning av IP-nummret som gjorde beställningen, vilket bara talar om från vilken plats en dator användes, inte vem som gjorde det. Detta då förutsatt att inte någonting som TOR användes på klientdatorn så att IP-nummret blir ospårbart.

Det enda registreringen av personnumret hos en e-handlare leder till är ett ökat hanterande av personuppgifter. Det är dock lätt att tro att det är en ökad säkerhet och just denna "tro" är vad som gör att man bör vara försiktig med att sprida personnummer.

Den här tråden är i stort delad i två läger, ett gäng som säger att det inte spelar någon roll, i stort att personnumret inte har någon annan roll än att skilja på folk med samma namn. Vilket lika gärna kan göras med användarnamn, lösenord, adress osv. Det andra lägret säger precis motsatsen, det du just sade; att personnumret kan användas för att driva det till fogden. Ser du inte motsättningen? Båda lägren har rätt, ändå är de så motsatta.

Kom ihåg att det är Internet vi talar om, det är ingen som fysiskt på plats och ställe har uppvisat legitimation (som inte ens det är idiotsäkert), det är således en risk för företagaren hur man än vrider å vänder på det. Om företagaren inte vågar ta denna risk, så måste denne börja använda säkerhetsrutiner i klass med bankerna eller sluta bedriva e-handel. Att bara begära in personnummer leder bara till en inbillad ökad säkerhet, vilket tom. kan leda till en minskad säkerhet för den okände som ev. får sin identitet "lånad" just på grund av "tron" på personnummer. Vad som däremot är ganska säkert, eller helt säkert, med mig som exempel, är att det finns folk som känner att de inte är betrodda och har ett obehag när de tycker att personuppgiftinsamlandet går för långt. Och detta med förlorat ömsesidigt förtroende, leder ofelbart till att affärerna går sämre, det vet varenda företagare. Just i detta fall har företaget, uppenbarligen på önskemål av annat företag, valt att samla in mer personuppgifter. Rätt eller fel? Det kan bara de avgöra. Förlorar de kunder? Vinner de kunder? Innebär det mer arbete? Spar de pengar eller förlorar de pengar? Det är bara något de kan avgöra, bara de kan säga om just de tycker att det är värt det. Detta i lika hög grad som att det är bara jag som kan tala om hur jag känner och tycker, ingen annan.
 
Det finns en hel del företag som endast levererar till folkbokföringsadress, som är hårt kopplat till personnumret. Likaså är kontokortsnummer kopplade till en adress och en leverantör kan förbehålla sig att endast leverera dit. Detta försvårar lite grann för eventuella bedragare, men hindrar inte att offret får en massa besvär av varor som någon annan beställt...
 
Magnus, jag tror att det är ganska uppenbart för de flesta att Zoran Pucar inte syftar på yrkeskriminella bedragare som snor folks personnummer, då han talar just om "svenssons" som beställer för struntsummor och inte hämtar ut eller betalar för sina beställningar. En yrkeskriminell kan väl lura vilket företag som helst, det är väl inte det det handlar om här. Troligen är det inte dessa avancerade bedragare som Proprint är ute efter att stoppa heller.
 
Senast ändrad:
När jag ska utföra ett jobb för en kund så brukar jag begära kundens personnummer om det handlar om mer än ett par tusen spänn. Får jag inte det tolkar jag det som att kunden har något att dölja och då är jag inte ett dugg intresserad av att göra affär med personen i fråga.
Hittills har ingen tyckt att det är konstigt.
(Jag är hantverkare.)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar