** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kände mig kränkt när Proprint bad om personnummer

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus, blir du så där fly förbannad varje gång ett företag vill ha ditt personnummer? Isåfall måste du ha det väldigt jobbigt. Jag tycker att ens personnummer efterfrågas i var och varannan situation, och ibland kan man ju faktiskt undra vad det ska vara bra för. Men din reaktion känns lite överdriven.

andreasc89 skrev:
Är inte personnummer en offentlig handling? Det kan väl vem som helst begära ut om dom vill?

Ja från myndigheterna.

Vad är det som är så farligt med att ge ut sitt personnummer, jag har aldrig dragit mig för att ge ut mitt personnummer.

Det kan missbrukas, personuppgifter skall man alltid hantera försiktigt. Jag å min sida betraktar alltid den som begär fler personuppgifter än absolut nödvändigt som en klart suspekt person, en som jag defenitivt inte gör affärer med.

Varför inte bara gå in i en butik med minneskortet då. Inga personuppgifter behövs och du kan betala kontant.

Antar självklart även att du har tillstånd från alla personer som visas på bilder på din hemsida.........

Jag håller med Magnus av samma skäl. Det är privat, saknar relevans och kan missbrukas.

Senast ändrad:
Anders_G skrev:
Antar självklart även att du har tillstånd från alla personer som visas på bilder på din hemsida.........

Ja. Förutom streetphotos från utlandet och lite TV-folk från en inspelning. Observera också att jag inte satt namn på folk till bilderna. En bild kan inte heller användas på samma sätt till identitets-stöld som personnummer i kombination med andra uppgifter, om inte bilden är ett porträtt i stil med passfoto.

Det foto jag antagligen är bäst på, är just sas. "snapshot-porträtt" av främst folk i arbete, men jag lägger inte ut sådana, utom några få fall. En liten historia: Jag har fotat en hel del på jobbet under många år, å rätt vad det var så fick jag för mig att lägga ut två bilder av en kollega, jag frågade honom givetvis, och det var OK. Det var bara ett enkelt ansiktsporträtt av en människa i arbete. Nästa gång jag hade kameran med så fick jag höra: Här kommer Magnus med kameran, skynda att gömma er så ni ni inte blir utlagda på Internet. De sa det halvt på skoj halvt på allvar. Det tog över ett år innan läget började att normaliseras igen och jag kunde fota utan lustigkurrar och ansträngda miner. Så jag är mycket försiktig med foton på folk, långt mycket försiktigare än de flesta här på FS skulle jag tro, jag har flera hundra i mitt tycke mycket bra porträttbilder som jag skulle vilja visa upp, men jag gör det bara inte av respekt till de på bilderna.

Näe, att lämna in filerna i butiken (Expert) blir jobbigare, tveksam kvalitet, färre valmöjligheter, måste åka bil för att komma dit osv.. Nåja, nästa vecka vet jag om jag är nöjd med Crimson eller inte.

Jag avslutar min medverkan i denna tråd här, återkommer kanske med ett omdöme om Crimson-bilderna.

Vadå? Det är väl bra med krav på att visa personnummer då det försvårar kontokortsbedrägeri? Vad för hemskheter skulle Pro print göra med dina siffror? Sno din identitet? En annan grej jag inte förstår: Har du inget kontokort? Jag rekommenderar i så fall starkt att införskaffa ett.Det måste vara väldigt omständigt att inte ha kontokort. Jag har aldrig träffat en människa över 18 som inte har kontokort. Vad vore livet utan Visa eller Amex, onödigt krångligt.

Förresten, Crimson har otroligt snabba leveranser, det går också att få hemskickat stora provbilder (både matt och blankt papper) helt gratis och utan portokostnader.

PS. Ursäkta om jag förstått fel, du kanske har kontokort privat, men inte i företaget. DS.

Vad är man rädd för i detta fall? Har man nåt att dölja eller är det bara en principsak?

//620725-7855

Att andra kan ta redan på en massa saker om dig som de inte har med att göra. I berdägliga sammanhang (tex om datalistorna skäls) underlättare det säkert för bovarna att ha kompetta personummer, Om företaget valt att lägga upp kundregister på personnumer kan man ju alltid välja ett annat.

Ja men som Peter Werner skrev några inlägg ovan så kan ju vem som helst få reda på det ändå? Sen är det ju så att jag litar på Stefan på proprint, det är ju en välrenomerad firma jag lämnar ut mina personuppgifter till...

//Larsa

Hmm, lite magstart utryckt att kalla det att bli kränkt när någon ber om personnumret för att göra en affär. Speciellt när det senare framkommer att trådstartaren tycker att den som begär personnummer är "suspekt". Jag har lite svårt att se logiken i den hela.

Det är jag inte så säker på, hur kan du vara säker på att du hittar rätt anders anderssons peronnumer i en terminal och dessutom så vet ju myndigheten då (utgår jag infrån) vem som efterfrågat ett visst nummer. Blir ju lite knepigare att vara bov i så fall.

Ola_H skrev:
Hmm, lite magstart utryckt att kalla det att bli kränkt när någon ber om personnumret för att göra en affär. Speciellt när det senare framkommer att trådstartaren tycker att den som begär personnummer är "suspekt". Jag har lite svårt att se logiken i den hela.

Men varför vill de ha personnummret när han skall beställa bilder? De tänker väl knappast göra en kreditkoll på ett så lågt belopp?

papi skrev:
Men varför vill de ha personnummret när han skall beställa bilder? De tänker väl knappast göra en kreditkoll på ett så lågt belopp?
Han har ju skickat mail & frågat om det så jag hoppas att vi får veta.

För övrigt så är proprintStefan medlem på FS så jag hoppas att han kommer in här & bemöter detta.

//Larsa

Tycker också att det är lite väl magstarkt att använda ordet kränkt för en sådan sak. Som någon skrev - kränkt blir man om man blir våldtagen, misshandlad och liknande.

Hejsan.

En liten information till er som tror att era personnummer är säkra.

Det finns tjänster på nätet som ger vem som helst tillgång till en massa uppgifter för en liten summa pengar.

Det räcker med förnamn och efternamn, vet man sedan var personen bor så är det ännu bättre.

Bara genom dessa uppgifter kan vem som helst få fram följande:

Inkomst,
Civilstånd,
Person mini ( anmärkningskontroll)
Person maxi ( Fullständig rapport)

Med andra ord en kreditprövning UTAN att den förfrågade personen får veta ett dugg.
Helt lagligt och utan att behöva gå till någon myndighet.

Begränsningar i rätten att behandla personnummer

Användningen av personnummer finns reglerat i personuppgiftslagen, PuL, där den gäller. Den lagen brukar ju inte vara så populär i detta forum, men så här står det om personnummer där:

"22 § Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till

a) ändamålet med behandlingen,

b) vikten av en säker identifiering, eller

c) något annat beaktansvärt skäl."

Man får alltså inte behandla personnummer bara för skojs skull.

Däremot är det mycket riktigt så, att personnummer är offentlig uppgift. Vet man namn, och om det är ett vanligt namn ungefärlig adress eller ålder, är det bara ringa länstyrelsen och fråga. Svar direkt och gratis. Sedan får man dock inte behandla det om man inte uppfyller kraven i 22 § PuL ovan, om man omfattas av PuL.

Magnus, i www.hitta.se finns sju och i www.eniro.se nio adress- och telefonuppgifter om personer med ditt namn. Vem som helst kan alltså lätt och tämligen gratis ta reda på dessa personers personnummer. Proprint m fl omfattas dock av reglerna i PuL när dom efterfrågar det som en del av sin behandling av personuppgifter.

Absolut, kolla t.ex. http://www.syna.se/?go=demo&d_lev1=5

Räcker med namn (om man heter något ovanligt) och namn och adress om man heter Anders Andersson eller liknande.

Jag antar att Pro Print vill slippa gå igenom ett sådant företag för att få varje personnummer. Om någon vill förfalska en identitet för något ändamål har nog de kriminella som har detta som huvudsyssla bättre metoder för att få fram personnummer än att gå via seriösa företag som Pro Print.

Jag skulle tycka det var mer kränkande (eller snarare lite irriterande) att få hem papper på att företag gör en total upplysning på en varje gång man söker en vara eller tjänst, som t.ex. comviq gör. Fast det klart, kan inte påstå att jag kände mig särskilt kränkt när comviq gjorde det heller.

ProPrint erbjuder kunder flera sätt att betala sina bilder på: kontokort, faktura samt månadsfaktura. Vid kontokortsbetalning krävs inget personnummer. Beloppet spärras på kundens konto tills bilderna är gjorda, först då dras beloppet. Vi har säker krypterad anslutning och använder oss av Skandinaviens ledande leverantör av betalsystem.

Vi erbjuder även privatpersoner att betala med faktura. Det finns tyvärr oärliga människor som beställer bilder av oss och som aldrig betalar, kunder som uppger falska uppgifter, kunder som nekar att de köpt bilder av oss fast de bevisligen har gjort det, barn som beställer bilder i föräldrars namn. Varje år förlorar vi väldigt mycket pengar när kunder inte betalar. Ska vi då ha en möjlighet att kräva in dessa betalningar så måste vi ha personnummer av kunden. Nu använder vi oss av Kreditor Europa AB som sköter all automatisk fakturering. De kräver personnummer så att de vet exakt vem som har beställt och att vi därmed har större sannolikhet att få betalt.

Till företag eller de som beställer mycket bilder ofta så kan man få månadsfaktura. En följesedel skickas med varje order och vid månadsavslutet får kunden en samlingsfakura.

Jag kan inte se det kränkande att lämna ut sitt personnummer (eller organisationsnummer om man har företag) när man vill handla på kredit. Samma sak gäller då ProPrint köper varor av en ny leverantör, man måste alltid uppge sitt organisationsnummer. Eller om man har en enskild firma så måste man uppge sitt personnummer, i det ser jag inget konstigt eller ovanligt. Deklarerar man på nätet så visas ens personnummer. Vi gör bilder för många miljoner per år, att vi skickar bilder till kunder vi inte ens vet om de existerar i verkligheten känns väldigt otryckt och osäkert. Ansöker man om ett konto i en butik så får man också uppge personnummer. Att man handlar på faktura kan jämföras att man har ett konto man får handla på.

Om det finns personer som känner sig kränkta genom att lämna ut sitt personnummer vid fakturaköp kan ni kontakta mig, Stefan Nilsson på ProPrint så kan vi säkert hitta en lösning för er.

ProPrint
VD Stefan Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar